• Äldre 18 Feb 13:07
    735 visningar
    30 svar
    30
    735

    Foglossningar som eskalerar

    Jag är gravid i vecka 26 och har sedan fyra veckor tillbaka haft foglossningar.
    De första två veckorna förstod jag inte vad det var som gjorde så ont. Jag hade bara blygdvärk när jag hade promenerat en längre stund.

    Kom till barnmorskan och hon sa till mig att börja använda foglossningsbälte och dra ner på tempot. Det gjorde jag. Har även läst det jag kommer över kring vad jag ska tänka på. Belasta jämnt, gå med små steg, gå i långsamt tempo, använda bältet, vila, inte skjuta barnvagnar, inte dammsuga m.m

    Men det blir fasiken bara värre och värre. Nu är värken både blygdvärk och i ryggen. Jag kan inte ens gå i långsamt tempo i fem minuter. Jag kan inte tömma diskmaskin/tvättmaskin, för jag kan inte böja mig utan att värken kommer.


    Jag är som en fånge i hemmet. Sitter eller ligger ner på sidan när jag inte är på jobbet (Har ett stillasittande jobb så det fungerar att jobba).

    Vad kan jag mer göra? Finns det något att göra? Eller ska jag bara acceptera att livet kommer vara så här nu?
    Att komma ut i naturen är så viktigt för mig! Att få röra på mig är liksom hela jag. Men har nu kommit så långt i processen så jag vill veta om man kan få låna en rullstol så sambon iaf kan köra ut mig ibland.


    Jag skäms och tycker att jag överdriver, men så försöker jag och slås direkt ner av värken och får skamset lufsa in och blir sen liggande resten av dagen.
    Det värsta med jobbet är att ta sig dit och hem. Men det är jobbet så får mig att hålla mitt sinne friskt. Jag kan omöjligt bara lägga mig ner hemma och glo i taket, det är för lång tid till förlossningen. Sen kan vi ju hoppas på att jag blir av med det, men det är ju inte heller självskrivet.

    Hur har ni andra gjort som har drabbats av detta? Finns det något att göra?

  • Svar på tråden Foglossningar som eskalerar
  • Äldre 19 Feb 08:44
    #3
    Anonym (ont) skrev 2019-02-18 14:06:14 följande:

    Känner ingen mig såå i det du skriver. 


    Är oxå i vecka 26 och har haft foglossning sedan ca 4 -5 veckor tillbaka.. Dock blir det värre och värre åt mig med. Jag är envis som F*N och står ofta ut när jag väl är ute och rör mig, men får sota för det på eftermiddagen/kvällen och natten.. Så sjuuukt ont, går inte ens att beskriva. 

    Har oxå ett stillasittande jobb, på helgerna längtar jag nästan till veckorna kommer för då vet jag att jag sitter där jag sitter på dagarna, då får ja inte ont. Är jag ledig så är jag ute och gör saker och man städar och man renoverar och sen faller pladask och mår så dåligt så man vill typ dö..

    Känner oxå att det är på tok för tidigt för att lägga sig i soffan och vänta på förlossningen. Det är ju flera månader kvar.. 


    Har egentligen inga tips då jag är i samma sits som dig. Men ville bara meddela att du inte är ensam! :) 


    Det är skönt att höra att man inte är själv om detta. Det tröstar även om det inte hjälper.

    Jag sitter i fängelse på helgerna. Jag kan inte hjälpa min sambo med något mer än att kanske dammtorka några hyllor och vattna blommorna. Jag kan laga mat som inte tar så lång tid. Men bara på helgerna. På vardagarna är jag så slut i kroppen när jag kommer hem så jag bara sitter eller ligger ner.

    När det hugger i ryggen så svartnar det för ögonen på mig. I morse hade jag problem att få med mig vänsterbenet. Men lyckades få på mig kläder och ta mig ut till bilen så jag kunde köra till jobbet.

    Jag har fått tid hos sjukgymnast nästa vecka. Hon trodde dock inte att det skulle hjälpa. Men för att få vidare hjälp måste jag gå dit först. Jag är rädd för att rullstol är min enda hjälp.
  • Äldre 19 Feb 08:46
    #4
    Anonym (Samma) skrev 2019-02-18 15:30:54 följande:

    Har också fått tidig foglossning med mina 3. Med tredje gick jag iväg till sjukgymnast. Foglossningabälte gjorde ingen skillnad för mig. Fick råd, övningar och kryckor. Kryckorna är det som gjorde störst skillnad för mig då jag kunde avlasta SI-lederna lite.


    Foglossningsbälte gör ingen skillnad för mig heller.


    Jag har testat en kompis kryckor och de avlastar faktiskt. Tyvärr har jag problem med handlederna, så de kommer inte klara av att belastas som de gör när man går med kryckor.

  • Äldre 20 Feb 16:03
    #6
    ellie86 skrev 2019-02-20 11:17:14 följande:

    Jag började känna foglossningar i vecka 15 redan (är i vecka 33 nu) och har ett fysiskt jobb som blev svårt att fixa. Jag blev sjukskriven på först 50% och sen på 100% i december. Fick hjälp av en fysioterapeut som gav mig tips och råd, fick testa bälte som inte alls fungerade. Däremot fick jag ett par kryckor som faktiskt avlastar mycket och gör att jag kan komma ut och röra mig lite och faktiskt kunna göra saker därefter också utan att ha för ont!

    Smärtan är hanterbar nu när jag inte jobbar, men rent psykiskt är det väldigt påfrestande. Jag är van vid att ha många bollar i luften och få saker gjort, och försökte envist jobba på så länge jag kunde. Till sist satte läkaren ner foten och påpekade att jag kunde skada mig om jag körde på som innan. Det är väldigt frustrerande att bara gå hemma och känna att man inte kan hjälpa till med något. Jag har fått kämpa mycket mot att känna mig totalt överflödig (min sambo är dock väldigt stödjande och påminner mig om att jag skapar ett liv i min kropp) och jag har dagar som är både upp och ned.

    Det är ju väldigt viktigt att ta det lugnt och inte överanstränga kroppen, få tid till återhämtning. Man får ta en dag i taget och känna efter. Är man väldigt aktiv en dag brukar man känna det först till kvällen eller dagen efter. Då är det ju klokt att skruva ned tempot lite och vänta med att ha en så aktiv dag igen. Om inte för sin egen skull så för bebisens!


    Tack för ett väldigt bra inlägg. Skön att höra någon annan beskriva exakt det man själv upplever.


    Jag testade ett par kryckor, men tyvärr har jag dåliga handleder så de klarade inte av det. Får helt enkelt ta det lugnt och se om jag kan få tillgång till rullstol så jag iaf kan få komma ut på några små rundor.

  • Äldre 18 Mar 16:03
    #8
    Anonym (Rullstolsburen) skrev 2019-03-15 23:01:42 följande:

    Foglossning är tufft rent fysiskt, men ännu värre psykiskt. Jag har haft det med alla mina fyra barn, men med trean och fyran blev det riktigt illa. Det slog till omkring v8och blev bara värre. Med trean klarade jag att jobba halvtid tills v28, sen gick det inte längre. Med fyran började jag med kryckor i v16 och från vecka 26 satt jag i rullstol. Jag blev väldigt isolerad då jag inte klarade att ta mig hemifrån utan hjälp.

    Tyvärr är det nog bara att acceptera. Du kan få viss hjälp från en kunnig sjukgymnast, TENS hjälpte mig. För andra funkar akupunktur. Sen är det bäst att vila och ta det lugnt, undvik sådant som gör ont. Foglossningen blir inte bättre av träning. Var försiktig och hamna inte där jag hamnade.

    Nu är fyran 20 månader och jag kan röra mig hyfsat obehindrat, dock klarar jag inte långa promenader eller för intensiva träningspass. Rullstolen använde jag några veckor efter förlossningen, sen kryckorna några veckor till innan jag slapp även dem. Min man fick ta mycket med lillen i början då jag helt enkelt inte kunde bära på honom. Det kan vara bra att planera för en längre ledighet för pappan efter förlossningen om du har stora besvär.


    Tack för att du delade med dig. Beklagar att det slog så hårt mot dig :(


    Jag håller fullständigt med om att det värsta är det psykiska. Visst är det tufft fysiskt. Men jag har en fantastiskt sambo som kan hjälpa mig med allt som behöver göras. Men min psyke tar ordentligt med stryk av detta.

    Jag ska vara väldigt försiktig så jag inte hamnar där du hamnade. Vi har redan nu planerat att båda ska vara hemma de första två månaderna. Vi hoppas att det räcker. Annars får jag helt enkelt sjukskriva mig och han vara föräldraledig en period till.

  • Äldre 19 Mar 10:08
    #10
    Fredling skrev 2019-03-18 16:10:34 följande:

    Har läst lite sporadiskt i texten, men vill tipsa om en TENS apparat. Ligger med den i soffan nu, BF 25/3. Jag har fortfarande ont och kan inte gå långa sträckor, men det har blivit såååååå mycket bättre! Kör 1h varje dag. Min är köpt pp claes ohlson.

    Sen vill jag tipsa om att göra enkla gym övningar för ryggen, hjälpte mig också, tex good mornings. Och stretcha! Supergött med gravid yoga också.

    Lycka till!!


    Tack för tipsen.
    Var sätter du TENS-padsen någonstans? Rakt på fogarna?

    Jag har fått några lätta bålövningar från min fysioterapeut, men som hon sa. De kommer inte ta bort smärtan men det är ändå snälla övningar för ryggen.

    Jag är uppskriven och väntar på plats till vattengympa för gravida som kan få kroppen att bli lite gladare.

    Stretcha har jag däremot hört att man ska undvika eftersom bäckenet är mjukare än normalt.
  • Äldre 19 Mar 14:52
    #12
    Fredling skrev 2019-03-19 10:55:00 följande:
    TENS 'en sätter jag i ländryggen, men man kan sätta den i ljumskarna också. Aldrig rakt över livmodern. Fråga din BM om du vill sätts den framtill, jag har bara satt den på ryggen/baktill och då tror jag inte det är några restriktioner direkt. Men somsagt aldrig rakt över livmodern på magen.

    Vattengympa är jättebra! Och stretching är absolut något som hjälpt mig. Gravidyogan är det som hållt mig mjuk i kroppen, men det är ju olika från person till person. Jag har alltid stretchat och varit vig, så mim kropp har mått bra av det nu när jag är gravid också Mitt tips är att all rörelse är bättre än stillasittande!

    Tack för att du förtydligade med TENS'en :) Jag har mest problem med fogen fram så det hade varit rakt över livmodern jag hade velat få bort smärtan. Men jag ska höra med BM och se vad hon säger.

    Då hoppas jag att jag snart får komma med i gruppen som går vattengympa :) Jag var rätt ovig innan graviditeten och det har ju tyvärr inte blivit bättre. Tränade på gym flera gånger i veckan innan jag blev gravid, men blev så däckad av illamående och trötthet så jag kunde omöjligt fortsätta. Nu blir jag avrådd att ta upp träningen igen eftersom jag är i vecka 30 och inte har tränat en dag på typ 30 veckor. Men så fort den lille har kommit ut (och jag har läkt) så ser jag fram emot att börja på gymmet igen :) Jag hoppas bara foglossningarna försvinner i samband med förlossningen, så de inte sitter i flera månader efteråt. Hoppas kan man ju alltid ;)

    Just nu försöker jag cykla på elcykel ett par tre gånger i veckan och så går jag två kortare promenader varje dag. Så lite rörelse försöker jag få in, men smärtan kommer ganska omedelbart. Elcykeln fungerar bäst, men det är väl för att jag mest sitter stilla på cykeln.

  • Äldre 20 Mar 15:07
    #14
    Fredling skrev 2019-03-19 19:50:26 följande:
    Ah jag förstår! Ja men fråga din BM hur du kan sätta den, för det kan nog underlätta även om du inte sätter den "direkt på det onda området".

    Jaha okej, men det är ju jättebra att du går och cyklar, det hjälper kroppen mycket! Jag ser också fram emot att träna "på riktigt", längtar sååå mycket till att gå ut och springa, lyfta tungt och ta ut sig totalt. Men snart så, har vi våra små och blir förhoppningsvis så pass återställda att vi kan ta upp träningen igen :D
    Haha, "förhoppningsvis så pass återställda". Hemska tanke om man aldrig skulle bli hel igen, aldrig mer kunna ta ut sig fullständigt eller röra sig obehindrat. Det önskar jag inte ens min värsta ovän :D

    Klart vi kommer bli bra igen, även om det inte går på en dag eller två som man hade önskat :)
  • Äldre 22 Mar 08:33
    #16
    isofija skrev 2019-03-20 15:14:12 följande:

    Du behöver nog bli skjukskriven iaf på deltid till att börja med.
    Man belastar även när man sitter, jag märker tydligt nu när jag börjat jobba efter tidigare föräldraledighet att foglossningen blivit värre mot när jag gick hemma om dagarna.

    Sen har jag själv fått extremt mkt hjälp av en duktig naprapat som kan gravida och belastningen på kroppen. Hon masserar mina skinkor och annat så att mina besvär i princip försvunnit helt om jag däremellan sköter mig och tar det lugnt.


    Så fort jag märker att det börjar göra ont så besöker jag hennes så håller det sig i schack ett tag till. är i v 26 nu.


    Se där, jag som trodde jag hade ett snällt jobb eftersom jag är sittande.

    Tack för tipset!


    Ska googla och se om jag hittar en sån naprapat här i närheten.

  • Äldre 25 Mar 11:25
    #19
    isofija skrev 2019-03-22 08:41:02 följande:

    Min naprapat har sagt att det är jättebra om man har möjlighet att ha en sån stor boll att sitta på, det ska avlasta hela bäckenet. Däremot så har man ju inget stöd i ryggen så man behöver varva det och vanlig stol.

    Vet inte vart du bor? Men i mitt fall är det Anna Hanfot på Kungsholmen som jag går hos.


    Stor boll har jag hemma och är min livlina på kvällarna när jag har kryp i benen. Att sitta stilla då är helt omöjligt så då är bollen en livlina.

    Jag bor i Skåne, så det är tyvärr lite långt till Kungsholmen :)
  • Äldre 25 Mar 11:31
    #20
    Fredling skrev 2019-03-23 10:31:08 följande:
    Haha du har helt rätt, vi kommer bli återställda!! bra inställning hihi. Har du hunnit prata med BM?
    Har pratat med BM och hon hade ingen sån men tyckte att min fysioterapeut skulle kunna ge mig en TENS apparat. Min fysioterapeut hade tyvärr ingen sån utan hänvisade tillbaka till BM (man blir imponerad...).

    Så nu ska jag träffa BM på torsdag och se om hon kan fixa fram en eller om jag kan få träffa läkaren hos min BM snarast och se om han kan ta fram en sån. Om det blir stopp där tar jag kontakt med min vanliga VC och hör där. Hur svårt kan det vara?

    Jag väntar fortfarande på tid till någon typ av vattengympa för gravida som sjukhuset har. De kunde ha väntetid fick jag höra. Så jag kanske inte får någon plats innan bebisen har kommit.

    Men jag tycker ändå foglossningarna har stabiliserat sig. De blir inte värre för varje dag längre. Jag går två små promenader varje dag och min sambo köpte en elcykel till mig som fungerar jättebra. Så jag är ute med den 3-4 gånger i veckan så jag får känna vinden i håret, solen i ansiktet och få lite frihetskänsla :)
  • Äldre 27 Mar 09:48
    #25
    Fredling skrev 2019-03-25 21:04:13 följande:
    Men... Ja vad ska man säga! Man blir inte imponerad alltså. Jag har köpt min på Claes Ohlson, har tänkt ta med den på förlossningen också. Men köpte det för ryggen innan graviditeten egentligen, så jag förstår om du känner att du inte har behov av den efter graviditeten.

    Vad skönt att det känns lite bättre Jag har faktiskt slutat gå så mycket, då känns min rygg bättre. Nu har jag ju BF idag, så jag har inte så långt kvar, men det har funkat att gymma och stärka ryggen för mig. Och att cykla är något jag saknar otroligt mycket, så det blir jag jätteavundssjuk på att höra att du gör! Skönt! Var bor du? Jag gick i vattengympa (magplasket hette den) i norra sthlm, superbra lärare och skönt som tusan. Hoppas du kan få en tid snart!

    Ett annat tips, om jag inte redan skrivit det, är glidlakan i sängen. Jag kunde inte vända mig utan att vakna, knaka i hela bäckenet och få ont, men med ett glidlakan så blev det sååååå mycket bättre! Fick det av en sjukgymnast som jag besökte 1 gång bara via landstinget.

    Jag får ta och prata med BM imorgon, hon kan iaf visa var jag ska sätta paddlarna till TENS apparaten. Sen får jag ta och se om "min" Claes Ohlsson har såna. Det går nog fortare än att få låna av någon.

    Jag går bara runt kvarteret, så kanske 200-300 meter :D Sen är det tvärstopp.

    Igår hände nåt, tror han vände på sig eller nåt sånt för jag fick ont i hela magen. Fick ett jättetryck neråt och även upp mot revbenen. Det har släppt till idag tur nog. Men igår var faktiskt första dagen jag fick gå hem från jobbet och lägga mig för det gjorde för ont att sitta upp.

    Jag bor i nordöstra Skåne, vi har magplasket här också. Det är det jag är anmäld till. Ska kolla det med BM imorgon också för att se hur lång väntetiden är.

    Att vända sig i sängen funkar faktiskt bra. Det är mest kudden jag har mellan benen som rymmer under natten. Men jag vaknar ganska mycket ändå så då letar jag upp den :D

    Då är det ju go time för dig nu!! Åh va spännande :) Hoppas du inte behöver gå över tiden så mycket.


    Jag är på 30+6 idag, så har ett tag kvar.


     

  • Äldre 27 Mar 09:51
    #26
    ellie86 skrev 2019-03-26 17:57:18 följande:
    Det var allt min fysioterapeut sa till mig om TENS, "gå och köp en på typ CO", inget om att låna/hyra där inte, det verkar inte finnas så många hos BM heller att låna till förlossningen, även om de pratade varmt om TENS vid föräldrautbildningen. Jag ville vänta och känna efter hur illa det blev med foglossningarna innan jag köpte en, och tycker att det hjälpt bra att vara sjukskriven och inte överanstränga mig. Är ute med kryckor några dagar i veckan nu, försöker att sprida ut det lite. Är i vecka 38 nu och tror att det är lite bättre nu också då bebisen sjunkit ned. Hoppas att det inte tar för lång tid efter förlossningen att bli lite mer rörlig igen!
    Så olika svar man kan få.

    Jag tror också att en sjukskrivning hade hjälpt för jag börjar känna att sittandet på mitt jobb kan vara ett problem. Men jag ska försöka stå ut april månad också. Sen går jag hem och lägger mig.

    Du har inte heller långt kvar. Så skönt!
  • Äldre 27 Mar 13:31
    #28
    ellie86 skrev 2019-03-27 12:24:35 följande:
    Lurigt det där med sittande, man tycker ju att det borde vara avlastande och bra men jäklar vad ont man kan få! Jag försökte fokusera på sittande arbetsuppgifter när jag först jobbade 50% men jag blev till slut tvungen att gå upp till 100% sjukskrivning när det inte var hållbart längre. Enorm skillnad för fogarna att ligga ned med en kudde mellan knäna, har inte alls lika ont nu!

    Kan ju kännas lite segt när man inte riktigt kan göra så mycket, men jag ser till att ha några "lätta" aktiviteter i veckan (typ besök till BM, gå och handla, fika med en kompis) och hinna återhämta mig däremellan. Tiden går faktiskt inte så långsamt nu som jag var rädd för innan, och nu är det ju faktiskt inte långt kvar! Nu är det väldigt skönt att vara hemma och har hunnit förbereda mycket.

    Jag ska vara hemma de sista fyra veckorna är det tänkt. Just för att bara ha mycket tid att vila och kunna fixa med mindre saker.


    Sen kommer ju livet gå i ett så det är ju skönt om man kan få fyra lugna veckor iaf.

  • Wed 3 Apr 2019 08:28
    #30
    ellie86 skrev 2019-03-28 11:15:04 följande:
    Låter klokt, känns ju som att allt kommer vändas uppochner sen ändå! :) Jag har ju fått fyra månader av att gå hemma, det kändes lagom kul i början när jag inte valt det själv och kände mig så överflödig och uttråkad då. Nu med några veckor kvar så känns det ju mer motiverat att börja småfixa och förbereda sig :)

    Lillemans rum blir målat den här veckan och då har känslan av att boa infunnit sig. Så nu längtar jag till helgen när vi kan packa upp alla hans saker och sortera. Sen vill jag rensa ut och organisera resten av huset.


    Den känslan är så stark, så jag gissar att kroppen börjar förstå att det faktiskt närmar sig :) Jag ser fram emot fyra veckor hemma, så kanske jag orkar göra lite varje dag.

Svar på tråden Foglossningar som eskalerar