• GbgHelena

    Barn luras ge bort pengar till gamers på Twitch?

    Fick en chock, en bekants son skänkte pengar till en annan spelare i Fortnite via något som kallas Donationsknapp - flera tusen kronor! Någon annan som har erfarenhet av detta??? Visste inte ens att barn kunde göra detta, eller vad Twitch var för nått förrän nu. Känner mig sååå gammal. 


    Livet är för kort för att ha tråkigt :)
  • Svar på tråden Barn luras ge bort pengar till gamers på Twitch?
  • Anonym (63)
    GbgHelena skrev 2019-02-18 14:59:53 följande:

    Fick en chock, en bekants son skänkte pengar till en annan spelare i Fortnite via något som kallas Donationsknapp - flera tusen kronor! Någon annan som har erfarenhet av detta??? Visste inte ens att barn kunde göra detta, eller vad Twitch var för nått förrän nu. Känner mig sååå gammal. 


    Barnets spelkonto måste vara kopplat till någons bankkort för att detta ska vara möjligt.
    Det sker på fler sätt än så här. Såg att barn uppmanas att fotografera sina föräldrars bankkorts både fram- och baksida och skicka för att få fördelar i olika spel.

    Så ni med ungar/ungdomar som spelar mycket, se till att ha koll på era bankkort och för guds skull, koppla aldrig något spelkonto till ditt eget konto i banken.

    Varför känner du dig gammal för att ungar blir lurade på nätet?
  • GbgHelena

    Känner mig nog mer gammal för att jag missat hela Twitch-världen ;) 

    Men en sak är väl de som håller på med rena bedrägerier? Och en annan sak om det är barnet själv som vill ge till sin favorit-spelare? Då räcker det med ett PayPal eller swish om jag förstått det rätt? Räcker ju att barnet har "lånat" ett kort för att lägga in de uppgifter som behövs?


    Livet är för kort för att ha tråkigt :)
  • Anonym (63)
    GbgHelena skrev 2019-02-18 16:01:30 följande:

    Känner mig nog mer gammal för att jag missat hela Twitch-världen ;) 

    Men en sak är väl de som håller på med rena bedrägerier? Och en annan sak om det är barnet själv som vill ge till sin favorit-spelare? Då räcker det med ett PayPal eller swish om jag förstått det rätt? Räcker ju att barnet har "lånat" ett kort för att lägga in de uppgifter som behövs?


    Barn får inte ha PayPal eller Swish, då de inte har egna transaktionskonton.
    Och för allt i världen, man ser till att ha koll på sina kort.

    Jag har en bekant vars son handlat för femsiffrigt belopp, en massa skit till spel. Han tjyvlånade kortet när hon sov. Detta handlar om en grabb i övre tonåren, dock inte myndig.
  • Crosby 87

    Att donera en liten slant till sin favorit streamer är väldigt vanligt. Ofta när man donerar så får man dessutom skriva ett meddelande direkt till streamern så att denne ser och kan svara direkt. Twitch och Youtube har egena donerings funktion och då används deras alternativ ex Paypal men eftersom att de tar en viss% på varje donation så väljer många att själva sätta upp sin egen grej vi en länk som ofta kan hittas i beskrivning på videon. Svenska Twitch streamers och Youtubers använder ofta Swish. För många streamers är donationer en nödvändig inkomst för att klara vardagen och kunna fortsätta att göra det de gör så därför supportar många deras arbete.

  • tvillingmammaVastmanland

    Jag tycker inte att små barn skall ha Swish, i alla fall inte innan de lärt sig att förstå pengars värde. Om de nu nödvändigtvis skall ha Swish bör ju föräldrarna dels tala om och lära dem ekonomiskt tänkande samt också begränsa hur mycket pengar de får ha kopplat till sitt kort Och Swish. Det finns också möjlighet att ställa in hur mycket man får ta ut per gång och per sjudagarsperiod. Jag frågade min son om donation på Twitch och han sa att det kan man göra men det är helt frivilligt.

  • sextiotalist
    Anonym (63) skrev 2019-02-18 15:43:47 följande:
    Barnets spelkonto måste vara kopplat till någons bankkort för att detta ska vara möjligt.
    Det sker på fler sätt än så här. Såg att barn uppmanas att fotografera sina föräldrars bankkorts både fram- och baksida och skicka för att få fördelar i olika spel.

    Så ni med ungar/ungdomar som spelar mycket, se till att ha koll på era bankkort och för guds skull, koppla aldrig något spelkonto till ditt eget konto i banken.

    Varför känner du dig gammal för att ungar blir lurade på nätet?
    Se till att man har sitt kort stängt för internetköp så brukar det inte bli några problem.
    När det gäller Swish kan man begränsa beloppet.
  • Anonym (varför?)

    Varför låter man ens barnen sitta och spela dag ut och dag in???
    Jag har aldrig fattat detta -fenomen-!?
    Jag syftar inte till de som spelar en timme om dagen, utan de som sitter i två-tre-eller ännu fler timmar om dagarna.

    Jag har en bekant som låter sin son spela obegränsat. Ungen är 7 år och jäääättetjock. Han är aldrig ute och rör sig. De få gånger de hängt med oss ut, så klagar han bara på att det är tråkigt och att han vill gå in och äta eller spela.

    Jag påpekade detta och hon svarar "han är inte still en sekund när han spelar! Han  ställer sig, sätter sig, hoppar och studsar när han blir arg eller glad i spelet".

    Jaaja, ja, men det är ju verkligen den ultimata motionsformen för en 7-åring. Stå och hoppa framför en stor bildskärm med en bulle i handen.

  • Anonym (63)
    sextiotalist skrev 2019-02-20 08:30:51 följande:
    Se till att man har sitt kort stängt för internetköp så brukar det inte bli några problem.
    När det gäller Swish kan man begränsa beloppet.
    Det är sant, jag har alltid mitt låst för internetköp trots att jag inte har några barn i den åldern, man vet aldrig... man kan ju tappa kortet.

    Sedan finns det spelsidor som man köper abonnemang på, fast det framgår väldigt luddigt, och då funkar det även om kortet är låst. Ungefär som vid autogiro.
  • ekan97Kingen

    Hej!

    Ja man kan donera till streamare år twitch.

    Både via en månads premination och doneringar.

    Skälv donera jag till dågra olika streamare.

    Både som månads premunation och vanliga donation.

    Man kan donera genom paypal.

    Eller en månadsprenumeration via paypal, bankkort.

    Det är deras sätt att få in pengar.

    You tube har ju all ****** reklam!

  • Anonym (alkolina)
    GbgHelena skrev 2019-02-18 14:59:53 följande:

    Fick en chock, en bekants son skänkte pengar till en annan spelare i Fortnite via något som kallas Donationsknapp - flera tusen kronor! Någon annan som har erfarenhet av detta??? Visste inte ens att barn kunde göra detta, eller vad Twitch var för nått förrän nu. Känner mig sååå gammal. 


    Kortfattat: Twich är en plattform där man kan titta på andra som spelar spel. (Hur kul nu det kan vara..)
    Dessa lever på donationer och reklam. De spelare som finns vill att deras prenumeranter ska ge dem pengar (vem vill liksom inte ha pengar för ingenting) och därmed är det möjligt att ge bidrag.

    Din bekant är en idiot om hon låtit sin son ha tillgång till ett kort eller har obegränsat med pengar att skicka via sitt konto.
    Paypal kan man ha koll på som förälder, både insättningar och överföringar.
    Swish kan man sätt maxgränser på.
    Sitt bankkort ska man hålla koll på oavsett. Om barnet tagit kortet och skrivit in uppgifter är det till att anmäla hos polisen, det leder inte till något men barnet förstår att det är ett brott men begått.

    De spelare som uppmanar barn att "ta bilder" på föräldrarnas bankkort går att polisanmäla, samtidigt som du anmäler dem till twich så stängs deras konton.
  • Crosby 87
    Anonym (alkolina) skrev 2019-03-09 01:43:53 följande:

    Kortfattat: Twich är en plattform där man kan titta på andra som spelar spel. (Hur kul nu det kan vara..)

    Dessa lever på donationer och reklam. De spelare som finns vill att deras prenumeranter ska ge dem pengar (vem vill liksom inte ha pengar för ingenting) och därmed är det möjligt att ge bidrag.

    Din bekant är en idiot om hon låtit sin son ha tillgång till ett kort eller har obegränsat med pengar att skicka via sitt konto.

    Paypal kan man ha koll på som förälder, både insättningar och överföringar.

    Swish kan man sätt maxgränser på.

    Sitt bankkort ska man hålla koll på oavsett. Om barnet tagit kortet och skrivit in uppgifter är det till att anmäla hos polisen, det leder inte till något men barnet förstår att det är ett brott men begått.

    De spelare som uppmanar barn att "ta bilder" på föräldrarnas bankkort går att polisanmäla, samtidigt som du anmäler dem till twich så stängs deras konton.


    Blir riktigt sur när jag läser denna kommentar. Av många anledningar. Först och främst, varför ska man polisanmäla sitt eget barn? Prata med barnet istället och få det att förstå att det hen gjort är fel. Att blanda in en polisanmälan vore bara sjukt.

    Sedan blir jag även arg över den väldigt nedlåtande kommentaren mot e-sporten. Att kolla på när någon spelar på Twitch är väl exakt samma sak som att kolla på när folk spelar Fotboll eller hockey? Förutom att du får en personlig relation till spelarna. Och de som lever på twitch jobbar dubbelt så mycket som du gör. Ofta 16-24h om dagen ALLA dagar i veckan. Så att det det finns en möjlighet att supports sina idoler så att de kan fortsätta att göra det som de gör är bara naturligt. Dessutom aldrig hört någon twitch streamer som bett om bankkortsuppgifter. Isåfall via Mail eller instagram men hur många Mail om att du vunnit en miljard eller liknande får man inte varje vecka? Det är exakt samma sak och jag skulle inte tro att du anmäler alla dessa.
  • Anonym (alkolina)
    Crosby 87 skrev 2019-03-10 23:05:30 följande:
    Blir riktigt sur när jag läser denna kommentar. Av många anledningar. Först och främst, varför ska man polisanmäla sitt eget barn? Prata med barnet istället och få det att förstå att det hen gjort är fel. Att blanda in en polisanmälan vore bara sjukt.

    Sedan blir jag även arg över den väldigt nedlåtande kommentaren mot e-sporten. Att kolla på när någon spelar på Twitch är väl exakt samma sak som att kolla på när folk spelar Fotboll eller hockey? Förutom att du får en personlig relation till spelarna. Och de som lever på twitch jobbar dubbelt så mycket som du gör. Ofta 16-24h om dagen ALLA dagar i veckan. Så att det det finns en möjlighet att supports sina idoler så att de kan fortsätta att göra det som de gör är bara naturligt. Dessutom aldrig hört någon twitch streamer som bett om bankkortsuppgifter. Isåfall via Mail eller instagram men hur många Mail om att du vunnit en miljard eller liknande får man inte varje vecka? Det är exakt samma sak och jag skulle inte tro att du anmäler alla dessa.
    Oj oj, "blir riktigt sur". Lite butthurt twichare alltså.
    Twich är väl inte riktigt att jämföra med högnivå av e-sport. Att se Spritfire dra fulla hus i finalen är e-sport, att kolla på twich är typ som att se AIKs handdukspojke dribbla lite på fritiden.

    I övrigt, du gör en anmälan för stöld för att 1. Ha en chans att få tillbaka pengarna du förlorat, och 2. Du påvisar för ditt barn att det är ett brott de begått. Hade det  räckt att "tala med dem" hade det troligen inte skett från början. Men när man står inför faktum så måste det hanteras på rätt sätt.

    Och till sist, jo, en gamer som uttryckligen uppmanar ditt barn a begå lagbrott genom att fotografera kreditkort ska anmälas. Det är inte att jämföra med anonyma massutskick från Nigeria (även om de också kan anmälas förutsatt att du har ett namn.)
  • Crosby 87
    Anonym (alkolina) skrev 2019-03-16 14:42:07 följande:

    Oj oj, "blir riktigt sur". Lite butthurt twichare alltså.

    Twich är väl inte riktigt att jämföra med högnivå av e-sport. Att se Spritfire dra fulla hus i finalen är e-sport, att kolla på twich är typ som att se AIKs handdukspojke dribbla lite på fritiden.

    I övrigt, du gör en anmälan för stöld för att 1. Ha en chans att få tillbaka pengarna du förlorat, och 2. Du påvisar för ditt barn att det är ett brott de begått. Hade det  räckt att "tala med dem" hade det troligen inte skett från början. Men när man står inför faktum så måste det hanteras på rätt sätt.

    Och till sist, jo, en gamer som uttryckligen uppmanar ditt barn a begå lagbrott genom att fotografera kreditkort ska anmälas. Det är inte att jämföra med anonyma massutskick från Nigeria (även om de också kan anmälas förutsatt att du har ett namn.)


    Tror inte att chansen att få tillbaka pengarna i och med en polisanmälan är särskilt stor om ens befintlig. Det här problemet finns inte i de flesta fallen med kreditkortstölder och om man har ett barn som är kapabel att göra det så är det förälderns fel om det händer. Tycker inte att man ska skylla endast på barnet utan här får även förälder ta på sig ansvaret. Man borde känna sitt barn tillräckligt bra när man är 10-12 för att kunna göra en bedömning om man kan lita på varandra eller inte.

    Appråpå twitch så kan jag säga att jag mer syftar till profilerna med hundratusentals till miljoner följare och inte Arvid 12 år i Uppsala som spelar roblox med 2 tittare. Dessa profiler livnär sig på twitch även fast de inte är några e-sport proffs.
Svar på tråden Barn luras ge bort pengar till gamers på Twitch?