• Anonym (Pryd)

    Liggfråga

    En fråga till er som ligger utan känslor, och anser att sex och kärlek inte hör ihop...

    Varför vill (de flesta) bara ligga med sin partner om sex och kärlek ändå inte hör ihop?

    Varför kan majoriteten av de/ni som "legat runt" inte tänka sig öppet förhållande? Trotts att sex bara är en fysisk handling som i sig inte har någon betydelse?

  • Svar på tråden Liggfråga
  • Anonym (Komplicerat)

    Oj, de va ganska bra frågor, men tanken o känslan bakom det är för mig iallafall ganska komplicerad.

    Varför vill (de flesta) bara ligga med sin partner om sex och kärlek ändå inte hör ihop?

    För att det är fortfarande skillnad på sex med känslor och sex utan känslor. Men för mig är det bara så när jag verkligen älskar personen. I det förhållandet jag är i nu känner jag verkligen att jag hittat den rätta, o jag ser bara honom, därför är jag inte intresserad utav sex med någon annan längre för blir bara upphetsad av min pojkvän. Men i mitt förra förhållande där jag inte alls hade starka känslor va jag sugen på allt och alla, föreslog även öppet förhållande eller paus i slutet av det förhållandet och hade sex med andra.

    Varför kan majoriteten av de/ni som "legat runt" inte tänka sig öppet förhållande? Trotts att sex bara är en fysisk handling som i sig inte har någon betydelse?

    När jag är singel så ser jag sex som en rolig sak, inte som ett sätt att visa ömhet eller närhet och får inte heller känslor för en person bara för att vi haft sex, brydde mig inte ens om killen som ?tog? min oskuld. Jag hjälper även gärna forna sexpartners att hitta ragg osv då jag inte har en djupare kontakt med dem än så och bryr mig inte ett dugg om dem har sex med någon ny direkt efter mig.

    Är jag däremot i förhållande är jag extremt svartsjuk, för att jag är kär och bryr mig. Sexet är även annorlunda i förhållande då jag anser att det är ett sätt för oss att få kontakt, att visa ömhet, närhet. Den typen av sex delar jag bara med en pojkvän och då har sexet betydelse på ett känslomässigt plan för att vi känner en samhörighet till varandra. När jag är riktigt kär som jag är nu skulle jag aldrig tänka mig ha öppet förhållande osv då jag känner att vi bara tillhör varandra, och jag skulle aldrig acceptera att han skulle vilja ha nån annan när han är med mig, då det är speciellt just för att vi är tillsammans.

    Hoppas mitt svar gav dig lite klarhet, skulle du undra något så är det bara fråga :)

  • Tom Araya
    Anonym (Pryd) skrev 2019-02-18 15:01:46 följande:

    En fråga till er som ligger utan känslor, och anser att sex och kärlek inte hör ihop...

    Varför vill (de flesta) bara ligga med sin partner om sex och kärlek ändå inte hör ihop?

    Varför kan majoriteten av de/ni som "legat runt" inte tänka sig öppet förhållande? Trotts att sex bara är en fysisk handling som i sig inte har någon betydelse?


    Jag tycker du drar fler slutsatser.

    Sex och kärlek hör ihop, som vispgrädde till kladdkakan, men kan för den delen avnjutas separat, åtminstone för vissa.

    Jag tror jag svarade samtliga av dina frågor.
  • Kråkungen

    Håller med (Komplicerat) - intressanta frågor, och roligt med nån som faktiskt är intresserad av att ta reda på mer om hur vi som inte riktigt har den gängse synen resonerar :)


    Anonym (Pryd) skrev 2019-02-18 15:01:46 följande:

    En fråga till er som ligger utan känslor, och anser att sex och kärlek inte hör ihop...


    Med tanke på vad du säger i andra halvan av denna mening så antar jag att du med "känslor" menar just "kärlek" - inte känslor i allmänhet? Jag har definitivt inte sex utan känslor - där är en massa känslor inblandade (t ex eufori, passion, upphetsning, attraktion...) - men jag kan mycket väl ha sex utan att ha några romantiska känslor för den eller dem jag har sex med. Jag hör alltså till dem som tycker att det inte  finns någon automatisk, exklusiv koppling mellan kärlek och sex. 

    För mig är sex är en sak, och kärlek en annan. Detta innebär dock inte att de inte kan utgöra en himla lyckad kombo. Det är precis som med så mycket annat i livet. Att kolla på en bra film är en sak; kärlek är en annan. Att gå på konsert är en sak; kärlek är en annan. Att sitta i vattenbrynet en sommarnatt och lyssna på vågskvalpet är en sak; kärlek är en annan. Att kolla på stjärnhimlen en augustinatt är en sak; kärlek är en annan. Alla de här sakerna blir nåt alldeles extra om jag gör dem tillsammans med nån jag verkligen älskar - men det innebär inte att de är exklusivt bundna till den jag älskar. Alla de här sakerna kan jag även göra ensam eller ihop med nån mer eller mindre nära vän eller bekant, och det kan vara fantastiskt det också. Precis samma sak är det med sex - för mig. 
    Anonym (Pryd) skrev 2019-02-18 15:01:46 följande:

    Varför vill (de flesta) bara ligga med sin partner om sex och kärlek ändå inte hör ihop?


    För mig är det inte en objektiv sanning att sex och kärlek inte hör ihop. För MIG hör de inte automatiskt ihop, och jag har personligen svårt att förstå varför de skulle göra det, men jag inser, respekterar och accepterar givetvis samtidigt att många - de flesta? - känner på ett annat sätt. Så svaret på din fråga är väl helt enkelt att de flesta bara vill ligga med sin partner för att de flesta trots allt tycker att sex och kärlek ÄR exklusivt kopplade till varandra.
    Anonym (Pryd) skrev 2019-02-18 15:01:46 följande:

    Varför kan majoriteten av de/ni som "legat runt" inte tänka sig öppet förhållande? Trotts att sex bara är en fysisk handling som i sig inte har någon betydelse?


    Det har jag ingen aning om - jag har alltid föredragit öppna förhållanden. Jag försöker förstå det resonemang som (Komplicerat) lägger fram:
    Anonym (Komplicerat) skrev 2019-02-18 18:58:27 följande:

    Är jag däremot i förhållande är jag extremt svartsjuk, för att jag är kär och bryr mig. Sexet är även annorlunda i förhållande då jag anser att det är ett sätt för oss att få kontakt, att visa ömhet, närhet. Den typen av sex delar jag bara med en pojkvän och då har sexet betydelse på ett känslomässigt plan för att vi känner en samhörighet till varandra. När jag är riktigt kär som jag är nu skulle jag aldrig tänka mig ha öppet förhållande osv då jag känner att vi bara tillhör varandra, och jag skulle aldrig acceptera att han skulle vilja ha nån annan när han är med mig, då det är speciellt just för att vi är tillsammans.



    men jag lyckas inte så bra... för mig känns detta helt likvärdigt med att man plötsligt skulle bli svartsjuk på ALLT som man kan göra med andra (typ kolla på film eller titta på stjärnorna). Alltså, antingen ser man på sex som frikopplat från kärlek, eller också gör man det inte, och om man ser det som frikopplat från kärlek har jag svårt att förstå varför det plötsligt skulle bli exklusivt bara för att man är kär. Jag lägger ingen värdering i detta; jag säger inte att det inte kan eller borde vara som du (Komplicerat) säger - jag förstår det bara inte :)


  • Xzx

    Jag tror inte att dom flesta bara vill ligga med sin partner, egentligen. Det är något man inbillat sig/lärt sig, att det "ska vara så, för då är det kärlek på riktigt" och att det på något vis skulle vara värt mer än andra sätt att se på relationer och känna för personer.

  • Anonym (Pryd)

    Tack för alla svar! Väldigt intressant läsning för mig som försöker förstå mig på sex. För mig är sex det absolut mest privata och intima, och jag har jättesvårt att förstå hur man tex kan träffa en främling på krogen och gå hem med den...och göra något så privat, intimt och "nära"...så era svar tar jag tacksamt emot!

  • Anonym (Komplicerat)
    Kråkungen skrev 2019-02-19 01:53:40 följande:

    Jag försöker förstå det resonemang som (Komplicerat) lägger fram:men jag lyckas inte så bra... för mig känns detta helt likvärdigt med att man plötsligt skulle bli svartsjuk på ALLT som man kan göra med andra (typ kolla på film eller titta på stjärnorna). Alltså, antingen ser man på sex som frikopplat från kärlek, eller också gör man det inte, och om man ser det som frikopplat från kärlek har jag svårt att förstå varför det plötsligt skulle bli exklusivt bara för att man är kär. Jag lägger ingen värdering i detta; jag säger inte att det inte kan eller borde vara som du (Komplicerat) säger - jag förstår det bara inte :)


    Alla är ju olika också, enklaste sättet för mig att förklara det är helt enkelt att sex med känslor är för mig helt annorlunda än sex utan känslomässiga band till personen. När jag är i förhållande känner jag en samhörighet med personen - att jag är hans och han är min. Men utan förhållande och det är antingen sex med en vän eller en helt främmande person så bryr jag mig inte alls och lägger ingen vidare värdering i det hela, båda vill ligga o när det är gjort så går man vidare till nästa eller så har man kul några gånger till bara för att det är skönt, men i dem flesta fallen går jag bara vidare till nästa då intresset för personen försvinner när jag fått ?testa? på dem och nästa är då mer intressant, medans när jag fått känslor för någon så försvinner intresset för andra helt och hållet.
  • Kråkungen
    Anonym (Komplicerat) skrev 2019-02-19 16:36:56 följande:
    Alla är ju olika också, enklaste sättet för mig att förklara det är helt enkelt att sex med känslor är för mig helt annorlunda än sex utan känslomässiga band till personen. När jag är i förhållande känner jag en samhörighet med personen - att jag är hans och han är min. Men utan förhållande och det är antingen sex med en vän eller en helt främmande person så bryr jag mig inte alls och lägger ingen vidare värdering i det hela, båda vill ligga o när det är gjort så går man vidare till nästa eller så har man kul några gånger till bara för att det är skönt, men i dem flesta fallen går jag bara vidare till nästa då intresset för personen försvinner när jag fått ?testa? på dem och nästa är då mer intressant, medans när jag fått känslor för någon så försvinner intresset för andra helt och hållet.
    Ja, men detta har jag inga problem med - att sexet är olika beroende på vem man har det med. Det jag har svårt att förstå (återigen: helt utan att lägga nån värdering i det, eller döma det på något sätt) är hur ALLT sex plötsligt blir "heligt" bara för att man lever i ett kärleksförhållande? Du upplever ju att det sex du har med en kompis eller främling inte har något att göra med kärlek eller känslor för den du har sex med; varför kan du och/eller din partner då inte få fortsätta att ha DEN typen av sex med andra, samtidigt som "kärlekssexet" är exklusivt, vikt bara för er, om det nu känns viktigt? Om du inte har nåt intresse av att ha sex med nån annan när du har en partner du älskar är det ju en sak, men om intresset finns där, varför kan det då inte få tillgodoses?Alltså: varför blir du svartsjuk; varför skulle du aldrig acceptera att din partner skulle kunna vilja ha sex med nån annan så länge det rör sig om sex som inte har någon känslomässig betydelse? Det är detta som jag inte får ihop. Vet du varför det är så? Har du själv nån tanke om det här? Och, igen: jag är bara nyfiken som 17 - jag lägger inget dömande i det. :)

    Sen har jag även svårt att förstå hur man kan tappa intresset för alla andra bara för att man är kär, samt varför man inte skulle kunna vara kär i, och ha "kärlekssex" med, flera olika människor på en gång - men där är det ju bara att konstatera att olika människor känner olika. Men just det här som jag frågar om ovan - det är ju liksom motsägelsefullt, eftersom det - i alla fall så vitt jag kan se - är två helt olika inställningar hos en och samma människa.  
  • Anonym (Pryd)

    Kråkungen slår huvudet på spiken! :) För ALLA jag pratat med (inklusive min partner) har resonerat som Komplicerat. Två olika inställningar i en och samma "person". Och det är detta jag vill försöka förstå :)

    Om sex bara är en "rolig grej" som inte har med kärlek att göra...varför är det då något man gör exklusivt med en partner i ett kärleksförhållande? Varför skapar denna "roliga grej" svartsjuka m.m?

    Kråkungen och jag argumenterar lite för samma sak fast vi är på varsin sida av spektrumet :) Jag själv skulle inte palla att ha sex med någon jag inte har känslor för. Därför tappar jag det sexuella intresset för alla andra.

    Kul att disskusionen fortsätter, har funderat mycket kring detta! :)

  • Anonym (Komplicerat)
    Kråkungen skrev 2019-02-19 19:28:40 följande:

    Ja, men detta har jag inga problem med - att sexet är olika beroende på vem man har det med. Det jag har svårt att förstå (återigen: helt utan att lägga nån värdering i det, eller döma det på något sätt) är hur ALLT sex plötsligt blir "heligt" bara för att man lever i ett kärleksförhållande? Du upplever ju att det sex du har med en kompis eller främling inte har något att göra med kärlek eller känslor för den du har sex med; varför kan du och/eller din partner då inte få fortsätta att ha DEN typen av sex med andra, samtidigt som "kärlekssexet" är exklusivt, vikt bara för er, om det nu känns viktigt? Om du inte har nåt intresse av att ha sex med nån annan när du har en partner du älskar är det ju en sak, men om intresset finns där, varför kan det då inte få tillgodoses?Alltså: varför blir du svartsjuk; varför skulle du aldrig acceptera att din partner skulle kunna vilja ha sex med nån annan så länge det rör sig om sex som inte har någon känslomässig betydelse? Det är detta som jag inte får ihop. Vet du varför det är så? Har du själv nån tanke om det här? Och, igen: jag är bara nyfiken som 17 - jag lägger inget dömande i det. :)

    Sen har jag även svårt att förstå hur man kan tappa intresset för alla andra bara för att man är kär, samt varför man inte skulle kunna vara kär i, och ha "kärlekssex" med, flera olika människor på en gång - men där är det ju bara att konstatera att olika människor känner olika. Men just det här som jag frågar om ovan - det är ju liksom motsägelsefullt, eftersom det - i alla fall så vitt jag kan se - är två helt olika inställningar hos en och samma människa.  


    Jag förstår hur du tänker, men ändå inte då detta känns så självklart för mig. Jag kan inte riktigt förklara varför det är så utan det är bara så det är/känns för mig. När jag är exklusiv med en partner (eller iallafall den jag är med nu) vill jag inte dela denne med någon, o hade han velat vara med andra hade han likaväl kunnat vara singel o ligga runt som satan isåfall, samma med mig, hade jag fortfarande varit sugen på att ligga runt så känns det meningslöst att ha förhållande. Just när man är i förhållande tycker jag bara man delar den intima delen med varandra, tar liksom inte ens på mig utmanande kläder eller dylikt med respekt till min respektive, då jag känner en stark samhörighet till honom, men skulle vi göra slut skulle jag antagligen gå tillbaka till mina gamla sätt tills jag hittar någon jag är intresserad av på ett högre plan igen. Varför? Enkelt svar, jag vet inte, det finns ingen förklaring till det utan det är bara så det funkar för mig, har aldrig riktigt reflekterat över det då det alltid känts så ?normalt? och självklart i mitt huvud och har aldrig riktigt tänkt på det på det sättet som du formulerar det.

    Jag svarar gärna så bra jag kan iallafall, är inte lättstött osv, men det är så sjukt svårt att förklara när man själv inte riktigt tänkt på det på ett sådant sätt, men jag hoppas lite av det hjälper dig att förstå mig lite bättre iallafall. :) tycker det är en väldigt intressant diskussion faktiskt.
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Pryd) skrev 2019-02-19 20:34:32 följande:

    Kråkungen slår huvudet på spiken! :) För ALLA jag pratat med (inklusive min partner) har resonerat som Komplicerat. Två olika inställningar i en och samma "person". Och det är detta jag vill försöka förstå :)

    Om sex bara är en "rolig grej" som inte har med kärlek att göra...varför är det då något man gör exklusivt med en partner i ett kärleksförhållande? Varför skapar denna "roliga grej" svartsjuka m.m?

    Kråkungen och jag argumenterar lite för samma sak fast vi är på varsin sida av spektrumet :) Jag själv skulle inte palla att ha sex med någon jag inte har känslor för. Därför tappar jag det sexuella intresset för alla andra.

    Kul att disskusionen fortsätter, har funderat mycket kring detta! :)


    Jadu.. ska försöka förklara, men det är inte säkert att det blir lättare att förstå för det. När jag gick in i ett förhållande med min pojkvän så blev denna ?roliga grejen? inte en rolig grej på det sättet längre, utan ett sätt för oss att bli mer sammanhörande, de blir liksom mer intimt och vi tar med oss känslorna in i sovrummet. Varför jag blir svartsjuk är för att jag inte vill att min partner ska kolla på andra eller tänka på andra tjejer, jag vill, så länge vi är tillsammans bara dela detta med honom då det känns speciellt på något vis, även fast det inte aldrig känts speciellt med någon annan förut. Har aldrig värderat sex och intima saker så mycket som jag gör med min nuvarande partner. ?roliga grej? sexet är bara till för singellivet, och i partnerskap blir det mer intimt, varför jag känner så vet jag som sagt inte, men det känns bara rätt på något sätt.
  • silver33

    Jag har haft sex på swingersklubb. Inget problem. Tändande och skönt .Bl a med en kvinna som var där med sin man och blev tagen av flera på rad, eller en kvinna vars man inte ens var ombytt..Hon fick gå dit och ligga medan han var i lokalen...

  • Anonym (Kaninöron)

    Att man föredrar sex med sin partner beror nog på att kärlek ofta gör sexet så pass bra att man tycker sex med någon annan inte kommer i närheten. Sen finns det nog ingredienser av normer och viljan att inte såra den man älskar. Sen å andra sidan kan ett ickefungerande sexliv driva en till att ha sex med någon annan ändå. Oavsett kärlek. Allt sex blir inte bra bara för man är kär.

  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Kaninöron) skrev 2019-02-19 22:28:04 följande:

    Att man föredrar sex med sin partner beror nog på att kärlek ofta gör sexet så pass bra att man tycker sex med någon annan inte kommer i närheten. Sen finns det nog ingredienser av normer och viljan att inte såra den man älskar. Sen å andra sidan kan ett ickefungerande sexliv driva en till att ha sex med någon annan ändå. Oavsett kärlek. Allt sex blir inte bra bara för man är kär.


    Agreed, det förhållandet jag har nu är det enda jag känt att jag endast vill ha sex med honom då vi klickar väldigt bra på alla plan, och känner en stark samhörighet till varandra. Men mitt första förhållande va sexlivet inte bra alls, den killen försökte inte tillfredsställa mig utan bara ha penetrerande sex o sen va han klar och jag fick ta hand om mig själv, då började jag söka mig till andra som kunde ta hand om mig bättre på den sexuella biten.
  • Anonym (Persika)

    Sex med en i taget är att föredra. Jag måste inte älska den jag har sex med, men det känns bara äckligt att sexa med flera samtidigt. Även om man har kondom. Och utan kondom ska vi bara inte tala om. Jag blir inte så lätt attraherad och sannolikheten att jag skulle vara jättetänd på flera personer samtidigt är inte så stor.

  • Kråkungen
    Anonym (Pryd) skrev 2019-02-19 20:34:32 följande:

    Kråkungen och jag argumenterar lite för samma sak fast vi är på varsin sida av spektrumet :) ... 

    Kul att disskusionen fortsätter, har funderat mycket kring detta! :)


    Häftigt :) Och verkligen upplyftande att man kan ha diametralt olika åsikter och ändå respektera och lyssna på varandra, och, på sätt och vis, vara överens :) Håller HELT med om att det är roligt att den här diskussionen har kommit upp och fortsätter - och att den präglas av nyfikenhet istället för moraliserande från ena sidan eller ego-trippat förakt från andra :)
  • Kråkungen
    Anonym (Komplicerat) skrev 2019-02-19 21:21:54 följande:
    Jag förstår hur du tänker, men ändå inte då detta känns så självklart för mig. Jag kan inte riktigt förklara varför det är så utan det är bara så det är/känns för mig. När jag är exklusiv med en partner (eller iallafall den jag är med nu) vill jag inte dela denne med någon, o hade han velat vara med andra hade han likaväl kunnat vara singel o ligga runt som satan isåfall, samma med mig, hade jag fortfarande varit sugen på att ligga runt så känns det meningslöst att ha förhållande. Just när man är i förhållande tycker jag bara man delar den intima delen med varandra, tar liksom inte ens på mig utmanande kläder eller dylikt med respekt till min respektive, då jag känner en stark samhörighet till honom, men skulle vi göra slut skulle jag antagligen gå tillbaka till mina gamla sätt tills jag hittar någon jag är intresserad av på ett högre plan igen. Varför? Enkelt svar, jag vet inte, det finns ingen förklaring till det utan det är bara så det funkar för mig, har aldrig riktigt reflekterat över det då det alltid känts så ?normalt? och självklart i mitt huvud och har aldrig riktigt tänkt på det på det sättet som du formulerar det.

    Jag svarar gärna så bra jag kan iallafall, är inte lättstött osv, men det är så sjukt svårt att förklara när man själv inte riktigt tänkt på det på ett sådant sätt, men jag hoppas lite av det hjälper dig att förstå mig lite bättre iallafall. :) tycker det är en väldigt intressant diskussion faktiskt.
    Ja - jag tror jag fattar HUR du tänker; jag fattar bara inte VARFÖR. Men så är det ju ibland - ibland är mänskliga reaktioner helt enkelt inte rationella :) Jag begär inte att du ska kunna förklara det bättre; jag var bara nyfiken på om du själv hade reflekterat över det; om du själv hade några tankar kring hur det hänger ihop - och det har du ju gett ett tydligt svar på :) Skönt att du inte tar mina frågor som påhopp - och ja, jag håller helt med om att det är en jätteintressant diskussion :)
  • Kråkungen
    Anonym (Persika) skrev 2019-02-19 22:42:33 följande:

    Sex med en i taget är att föredra. Jag måste inte älska den jag har sex med, men det känns bara äckligt att sexa med flera samtidigt. Även om man har kondom. Och utan kondom ska vi bara inte tala om. Jag blir inte så lätt attraherad och sannolikheten att jag skulle vara jättetänd på flera personer samtidigt är inte så stor.


    Åh, det här var intressant! Vad är det du tycker är "äckligt"? Är det att du tänker att det är en ökad risk för STDs om man "ligger runt"? Gäller det här dig personligen, eller tycker du att det är äckligt rent allmänt om folk har sex med flera olika?
Svar på tråden Liggfråga