• Äldre 18 Feb 15:40
    289 visningar
    1 svar
    1
    289

    Vad är det för fel på mig? Reumatism?

    Någon snäll själ som känner igen sig eller vet vad detta kan vara? Orkar snart inte ha ont mer. Skyr vårdcentralen som pesten och har ännu inte sökt hjälp för detta då jag tänkt att det kanske försvinner men det börjar bli ohållbart.

    Om mig:

    Närmar mig 30 år

    1 barn

    Tjej

    Symptom:

    1. Svullen i tår, fingrar knä. Ofta ensidigt och enstaka fingrar/tår/knä. Ena dagen kan det vara en tå andra dagen knät, tredje dagen ett finger. Går inte att böja då och gör väldigt ont.

    2. Ont i fötterna, ofta kan jag knappt stå på dom. Gör ont i tår, ovanpå foten, ofta hällen eller under hällen eller vaden. Olika från dag till dag vart den värsta värken sitter i foten. Har sned vridna tår. Dom är snea åt olika håll.

    3. Ont i sidan av knät inifrån. Har ett speciellt ställe som ofta gör ont. Kan skifta från knä till knä men känner oftast av det i vänster knä. Ibland på morgonen kan jag inte stå eller går inte att böja benet. Då måste jag vila knät ibland flera dagar för att kunna stå på det.

    4. Ont i handleder, speciellt under handleden, känns nästan som ett tryck.

    5. Ont i fingrar och har jätte svårt att knyta handen. Ofta värre i en fingerled och när det är uppsvullet är det svårt att böja ner. Svårt att knäppa jackor, sätta på bälte, tappar ofta grejer.

    6. Ont på en punkt på högra skulderbladet som kommer och går. Men ibland gör det så ont att jag inte kan tänka på annat och det känns nästan som jag vill ?boxa till? den punkten. 2 ggr har jag vaknat med sån smärta där att jag inte kunnat böja upp armen och fått gå ?krökat? med ryggen.

    7. Ont i ryggen vid skulderbladen.Har också ibland ont nedanför ryggen, händer att jag vaknar av ett tryck längst ner på ryggen som gör det omöjligt att ligga ner så jag är tvungen att gå upp och röra mig vilket hjälper.

    8. Har ont i ?lungan?, speciellt om jag lyfter får jag ont i bröstområdet. Haft två lunginflammationer detta år och flera lungsäcksinflammationer.

    9. Olika leder stelnar ibland till, om jag tillexempel går i en trappa kan knät stelna till så jag inte jag böja det.

    10. Ibland är jag jätte svullen när jag vaknar på ögonlocken så det blir en tyngdkänsla på ögat.

    11. Trött, alltid trött.

    12. Börjar ofta frysa plötsligt

    13. Har haft lätt feber (38 grader) 8/10 dagar detta året.

    14. Ont på vänster sida av halsen, speciellt om jag anstränger mig. Sökte faktiskt akut hjälp för det för några månader sedan på akuten då det gjorde så ont och dom gjorde EKG och kontrast röntgen. Fick till svar på röntgen att röntgen läkaren tyckte det syndes förändringar på vänster sida halsets kärl och röntgenläkare skrev svar att han trodde åderförkalkning eller inflammation i blodkärl. Läkaren på akuten sa att det inte kunde vara åderförkalkning för det var jag för ung för men kanske inflammation i blodkärl så ett crp gjordes som var normalt. En sjuksköterska skrev ut mig och den läkaren hade gått hem så fick ingen mer information. Var helt överbelagt då jag var där.

    15. Stel nacke

    16. Lungemboli för 2 år sedan.

    Problem med händer, fingrar började redan för 4 år sedan, några månader efter mitt första barn, hade ofta ont och hade problem att knyta händerna och när jag använde dom. Men det var inte ?handikappande? då det bara var i händer.

    Det är det senaste året som det bara blivit värre och värre.

    Sökt lite och tänkt på kanske:

    SLE

    Har fjärilsutslag spec i solen och får vita ?blåsor? på kindrarna. Extremt känslig för sol och bränner mig direkt. Det som talar emot är att jag då jag tagit crp inte haft högt förutom om jag varit sjuk i tex lunginflammation.

    Psosaris artit

    ?Tror? jag har psoriasis i hårbotten. Hade jätte stora problem med ?mjälklumpar? i hårbotten som jag alltid pillade bort och hade röda ?fläckar? under. Problemen satt i nacken och vid hårfästet i pannan. En frisörska som själv hade psoaris frågade en gång när hon klippte mig om jag visste att jag hade psoriasis i hårbotten. Men detta gick jag inte till läkaren för så vet inte om jag hade det. Har fortfarande fjällfläckar i pannan vid hårfästet kvar, rött under om jag pillar bort, och stora vita fjäll ovanpå men det är inte alls lika mkt som för 7 år sedan. Kliar som fan ibland och då kommer det massa mjäll i hårbotten.

  • Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Reumatism?
  • Bertra­m
    Äldre 18 Feb 15:55
    #1

    Du får nog parvla dig till vc vare sig du vill eller ej... Vet att de är helt värdelösa men förhoppnignsvis får du remiss till en klinik kunnig på området. 


    Så där kan du ju inte gå runt och ha det :/

Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Reumatism?