• Annahanna91

    Era bästa rensningstips

    Hej!

    Ska flytta om två månader och har tänkt sätta igång med att rensa förråd, garderober och lådor. Bor i en tvåa på 66 kvm med två förråd som är helt fyllda.

    Kan ni inte dela med er av era tips för att rensa ut? Vill få det att gå så smidigt och effektivt som möjligt men känns just nu bara som ett jobbigt stort projekt.

  • Svar på tråden Era bästa rensningstips
  • Ninjara

    Har gjort 2 varianter vid rensningar (dödsbo). Första var att packa allt jag trodde en sekond hand var intresserad av och bad dom komma och hämta. Det andra var att ta hit en stor container (bor i villa så vet ej hur detta skulle fungera med lägenhet) och fylla den. Annars var flyttfirma bra.

  • Annahanna91
    Ninjara skrev 2019-02-18 16:03:53 följande:

    Har gjort 2 varianter vid rensningar (dödsbo). Första var att packa allt jag trodde en sekond hand var intresserad av och bad dom komma och hämta. Det andra var att ta hit en stor container (bor i villa så vet ej hur detta skulle fungera med lägenhet) och fylla den. Annars var flyttfirma bra.


    Tack för tips! Blir nog dyrt att dra hit en container tror jag men annars superbra tips :) Kommer skippa flyttfirman och ta hjälp av vänner, tänkte lägga de pengarna på flyttstädning istället
  • Noname00

    Vet hur det är, ingen ide att stå och rensa själv risken är att man vill spara det mesta.
    Ingen ide heller att stå och plocka i förråden, vi gjorde så att vi tog ut allt utanför på backen /gången och gick igen.
    Innan så hade jag förberret med 2 kartonger på det lösöret jag vill spara, hade jag 5 likadana sladdar som jag aldrig använt och dom säljs över allt så åkte en i sparalåda och den andra i lådan som skulle till elektronikåtervinningen eller bortskänkes.

    Då fick jag iväg det mesta som var grejer som jag hade sparat från tidigare rensningar det jag sparade och tog med mig rymdes i 2 flyttkartonger.

  • scanmia

    När jag har röjt kör jag med fyra högar: spara, slänga, donera, sälja.
    Spara går direkt ner i flyttkartong (bonuspoäng om du för in det i ditt ecxell blad inför flytten) och sälj-högen fotograferas och mäts där och då så att det går på nolltid att lägga ut en annons.
    Släng och donera högarna förpackas och förpassas på lämpligt sätt.

    Om jag behöver har jag även en extra låda för "inte mina saker" med saker som är min mans eller som är lånade. Särskilt praktiskt om ni vill jobba på varsitt förrådsutrymme samtidigt så att ni inte behöver stanna upp och rådfråga.

    Sedan är det ett gott råd att dela upp jobbet i lagom stora bitar som ni kan avsluta på den tid ni har tillgänglig. Har du en eftermiddag är det bättre att ta ett halvt förråd och göra det ordentligt istället för att ge er på allt på en gång. Röran man ställer till med gör ofta jobbet större nästa gång ni har tid att ta er an det.

    Och märk allt!! Det är så irriterande att behöva börja gräva i redan sorterade saker för att man inte kommer ihåg om de skulle doneras eller slängas. Av samma anledning är det praktiskt att använda genomskinliga lådor och sopsäckar. 

Svar på tråden Era bästa rensningstips