• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 18 Feb 15:56
    455 visningar
    4 svar
    4
    455

    En andra abort

    Vet inte vart jag ska börja riktigt. Gjorde en abort för ca ett år sedan pga slarv. Vart supernoga sen dess då det var bland det värsta jag gjort. Började med p piller direkt efter men funkade inte alls för mig då jag fick migrän av alla olika sorter jag prova. Därför valde jag att börja med naturalcykles, har knappt sex(2 gånger per halvår typ)så tänkte att det borde räcka för mig. Nu misstänker jag dock att jag blivit gravid ändå trots att jag haft sex på en ?säker dag?. Har inte gjort ett test än, men känner av symptomen som jag hade förra gången.

    Vet inte vad jag ska ta mig till om jag är gravid igen, vill så gärna ha barn men mår dåligt psykiskt så jag är sjukskriven och kommer vara minst ett år till, så inga bra förutsättningar för ett barn. Men gör jag en till abort kommer jag krascha totalt, speciellt eftersom det inte är säkert att jag kommer kunna bli gravid igen efter det.

    Vad gör man i en sån situation? :?(

  • Svar på tråden En andra abort
  • Anonym (Frida­)
    Äldre 18 Feb 17:36
    #1

    Är det en partner till dig som isåfall är pappan, och hur känner han inför detta? Styrkekramar!

  • Äldre 19 Feb 19:32
    #2

    Hej Anonym/ orolig!

    Om du mådde jättedåligt efter första aborten, så är det nog ingen bra idé att göra abort igen.. har du familj och/ eller vänner i närheten som kan hjälpa dig? I annat fall kan det vara en lösning att flytta närmare dem så du kan få praktiskt stöd. Det spelar ingen roll vad din partner tycker. Om du inte vill göra abort, så ska du inte göra det. Om du inte klarar av att ha barnet på heltid kan du ju alltid få en stödfamilj genom kommunen. Allt gott till dig! Kram

  • Äldre 19 Feb 20:53
    #3

    Hej!
    Vad jobbigt att du fortfarande mår dåligt över din tidigare abort. 

    Risken är ju att om du gör en till kommer du, precis som du säger själv, må ännu värre. Tyvärr är ju abort en trigger i sig till psykisk ohälsa och man kan behöva hjälp att komma över det. 

    Har du hört om www.efterenabort.se ? De har terapi för de som mår dåligt över en abort som de gjort. Jag tror det är kostnadsfritt också. Du kanske kan söka hjälp där? 

    Däremot tänker jag att psykisk ohälsa inte är en grund för att man inte kommer vara en "bra" mamma. Ditt första beslut som mamma gör du ju nu, (om du nu är gravid), och det finaste beslutet man kan göra som mamma tror jag är att ge barnet chansen till liv. 

  • Äldre 19 Feb 23:44
    #4

    Hej igen, 
    här är en annan sidan som kanske kan hjälpa dig
    www.oplaneratgravid.se 

    Lycka till! 

Svar på tråden En andra abort