• Äldre 18 Feb 18:24
    299 visningar
    4 svar
    4
    299

    MYOM Gravid

    Hej! Såg en liten krabat på 5 cm idag :)

    Nyss gjort KUB. 11+6 enligt mätning. Det hon kunde se utifrån ultraljudet såg bra ut. Men jag fick inga svar på några sannolikheter för kromosomavvikelser, då blodproverna från min barnmorska inte kommit fram.

    Hoppas på ett samtal med positivt besked i veckan.

    För övrigt upptäcktes ett myom på över 3 cm! ???? Känns ju sådär. Fler som haft eller har myom här? Konstigt det inte setts tidigare.

    Hur kan hon vara helt säkra på att det är myom? (Godartade muskelknutor i livmodern). Jag blir ju extra oroad då jag haft grava cellförändringar i livmodertappen som dock avlägsnats och återkollats. Men ändå liksom. Oroar mig också huruvida detta kan komma att påverka graviditeten. Enligt barnmorskan ofarligt men bör kollas till även på nästa UL.

  • Svar på tråden MYOM Gravid
  • Äldre 18 Feb 20:40
    #1

    Ingen alls? :)

  • Wed 10 Jul 2019 11:53
    #2

    Va ett tag sedan detta skrevs men jag är i samma situation som du. Mitt upptäcktes när jag var på vul i v 7+5 pga blödningar. Hur har det gått för dig? Jag är jätte orolig då jag även fick veta att risken för missfall är högre och att jag måste gå på extra kontroller..

  • Anonym (mysen­)
    Wed 10 Jul 2019 12:02
    #3

    Hej,
    Jag har myom jag med. Visste sen tidigare. 2-3 st mycket större än ditt. 

    Har inte fått mf. Däremot har mina myom växt, speciellt den ena, (det gör det av östrogenet som ökar när man är gravid) så får gå på extrakoll i v32, för att se att det inte ligger i vägen för förlossningen. I så fall blir det kejsarsnitt.

    Oroa dig inte.

    Det är mycket man inte vet om myom, behöver inte leda till missfall alls. (Tyvärr prioriteras inte forskning på kvinnosjukdomar/komplikationer, så ingen vet varför de uppstår).

  • Anonym (mysen­)
    Wed 10 Jul 2019 12:03
    #4

    Cellförändringar och myom har inget med varandra att göra. 

Svar på tråden MYOM Gravid