• Alexander Fagrell

    Är bensinen för dyr?

    Jag är en gymnasie elev från Marina Läroverket och jag undrar vad de finns för åsikter om skatter på flyg, bensin och diesel? Finns de någon som tycker att de bara är dåligt eller bara bra? 

    Jag har även en enkät som jag skulle uppskatta om ni kunde svara på:
    docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfy8WifywsAeRRJXO25y1xJvqTtunErgUNMG9gzn7Hs7XIV1w/viewform 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-18 19:07
    enkäten är även anonym om någon undrar
  • Svar på tråden Är bensinen för dyr?
  • Anonym (Klurig)

    Bensinskatten är skyhög. Det positiva är att ingen är tvingad att köpa bensin. Man sparar enorma pengar på att inte åka bil.

  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Klurig) skrev 2019-03-25 22:05:04 följande:

    Bensinskatten är skyhög. Det positiva är att ingen är tvingad att köpa bensin. Man sparar enorma pengar på att inte åka bil.


    Ingen är tvingad att köpa bensin? Ett något naivt resonemang kanske då människor har många mil till jobb och liknande utan andra kommunikationer att tillgå.
  • Anonym (Bra)

    Visst är det dyrt, men jag tycker att det är bra. Det ökar chanserna att folk tänker på vad för bil de köper, pendlar kollektivt eller åtminstone samåker, att man inte tar bilen till mataffären/skolan/jobbet när det är gångavstånd.

    Tycker dock också att det behöver bli lättare och billigare att köpa elbil och -hybrider. För att ta bort det ena behöver det andra kunna erbjudas, till rimliga priser.

  • Anonym (Vego)

    Jag är positiv till skatter eftersom vi måste rädda jorden.

    Jag tycker inte disel och bensinskatt är för hög. Däremot är det väldigt sjukt att flyget är så billigt. Och det är sjukt att det nästan alltid är dyrare att åka kollektivt än att ta bilen.

    Jag har nära till kollektivtrafik. Men det blir alltid bilen eftersom det är billigaste alternativet. Dessutom går det fortare. När en resa tar en timme längre och kostar mer än det dubbla är det svårt att motivera sig att sätta sig på tåget.

  • Anonym (Sara)

    Ja, det är den, som tur är. Ju fler människor som väljer bort bilen desto bättre!

Svar på tråden Är bensinen för dyr?