• Äldre 18 Feb 20:01
    195 visningar
    10 svar
    10
    195

    1-åring vägrar sova själv

    Hej!

    Har en dotter på 13 månader, är ensamstående med henne. Hon har krånglat mycket med sin sömn ända sen hon föddes. Nu har jag slutat amma på natten och då har sömnen stabilserats något. Problemet är att hon vägrar sova själv både på dagen och natten. På dagen sover hon i min famn och på kvällen söver jag henne i famnen med amning och lägger sen ner henne bredvid mig. Tycker att det är ganska mysigt att dela säng med henne men är ganska trött på att gå och lägga mig 19.15 varje kväll.. Skulle önska att hon sov iallafall första timmarna i sin säng. Har provat att lägga henne där men hon blir helt hysterisk och gråter så att hon nästan kräks och det står jag inte ut med. Någon som har något bra råd? Ska jag vänta och prova när hon blivit äldre eller går det att få henne att somna i egen säng? Nån med erfarenhet, hur har ni gjort? Har försökt att göra mysigt i hennes säng med sängkläder som doftar mig, snuttar mm men funkar ändå inte. Är i stort behov av att få lite tid för mig själv..

    Kram

  • Svar på tråden 1-åring vägrar sova själv
  • Äldre 18 Feb 20:19
    #1
    Kringlan86 skrev 2019-02-18 20:01:56 följande:

    Hej!

    Har en dotter på 13 månader, är ensamstående med henne. Hon har krånglat mycket med sin sömn ända sen hon föddes. Nu har jag slutat amma på natten och då har sömnen stabilserats något. Problemet är att hon vägrar sova själv både på dagen och natten. På dagen sover hon i min famn och på kvällen söver jag henne i famnen med amning och lägger sen ner henne bredvid mig. Tycker att det är ganska mysigt att dela säng med henne men är ganska trött på att gå och lägga mig 19.15 varje kväll.. Skulle önska att hon sov iallafall första timmarna i sin säng. Har provat att lägga henne där men hon blir helt hysterisk och gråter så att hon nästan kräks och det står jag inte ut med. Någon som har något bra råd? Ska jag vänta och prova när hon blivit äldre eller går det att få henne att somna i egen säng? Nån med erfarenhet, hur har ni gjort? Har försökt att göra mysigt i hennes säng med sängkläder som doftar mig, snuttar mm men funkar ändå inte. Är i stort behov av att få lite tid för mig själv..

    Kram


    Har hon sin säng i ditt rum? Kan du inte börja lägga henne i sin säng när hon somnat i din famn? Vaknar hon om du rör dig från sängen eller varför måste du lägga dig 19.15 varje kväll? Hon är ändå såpass liten än och verkar tanka trygghet, dom är lättare att resonera med i 2-3 års åldern men ge det ett försök nu och funkar det inte kanske du får vänta ett tag
  • Äldre 18 Feb 20:24
    #2

    Hur snabbt vaknar hon om du lämnar henne i din säng och går ur rummet?

    Steget från att sova bredvid dig till att sova själv i egen säng känns kanske lite stort...

  • Äldre 18 Feb 20:24
    #3

    Hon vaknar alltid när jag lägger ner henne i hennes säng.. När hon ligger i min säng ligger hon alltid så att vi har lite kroppskontakt så det är väl det hon saknar i sin säng..

  • Äldre 18 Feb 20:28
    #4

    Hon är väldigt rörlig så vågar inte ha henne sovandes i min säng om inte jag är där, hon kommer garanterat börja krypa runt och leta efter mig och då ramla ur

  • Äldre 18 Feb 20:36
    #5

    Jag förstår! Jag nattar min 1-åring på en madrass på golvet och så får han sova där till jag går lägger mig (eller längre). Spjälsäng har känts omöjligt och opraktiskt iom amningen och barnets behov av närhet, så vi har inte ens bemödat oss.

  • Äldre 18 Feb 20:40
    #6

    Okej, förstår! Har du provat sovorm? Mina barn har varsin och dom älskar sina ormar, blir lite mer ombonat då och hon skulle ju kunna ha den i din säng så minskar risken för henne att ramla ur också. Annars skulle jag nog bara vänta ut tiden för det kommer bli lättare med sömnen om bara något år! :)

  • Äldre 18 Feb 20:41
    #7
    Kringlan86 skrev 2019-02-18 20:28:06 följande:
    Hon är väldigt rörlig så vågar inte ha henne sovandes i min säng om inte jag är där, hon kommer garanterat börja krypa runt och leta efter mig och då ramla ur
    Har du möjlighet att ta bort benen på din säng, så du en period har madrassen direkt på golvet? Fyll på med kuddar/filtar/täcken/soffkuddar eller liknande bredvid sängen så det blir mjukt om hon ramlar.

    Våra barn har ramlat ur sängen massor av gånger, men i och med att vi gjort som jag skrev, brukar de inte ens vakna av det.
  • Äldre 18 Feb 21:02
    #8

    Hej! Vi hade samma problem med våran son. Vi valde till slut att ta bort sängramen och sova på golvet. Funkar hur bra som helst! När jag fått honom att somna tätt mot mig brukar jag gå ur sängen lite steg för steg så att jag inte försvinner direkt. Sedan har vi babylarm på så vi kan höra om han vaknar.

    Lycka till och hoppas det löser sig för dig!

  • Äldre 18 Feb 21:18
    #9

    Tack snälla alla ni som svarat ? kanske får bli madrass på golvet.

    Kram

  • Sat 30 Mar 2019 11:50
    #10

    Vi kände när vår dotter var 13 månader att någon behövdes göra. Främst för vi väckte varandra i sömnen hela tiden. Och madrassen på golvet tärde på ryggen.. Så vi körde en variant av 5 min metoden. Jag kallar den 5 sek metoden. Hon fick sitta i sängen och skrika/titta på telefonen med massa välling. Tog 3h innan hon somnade första gången. Sen 1h och efter 3 dagar smågnäll men acceptans. efter 2 veckor var det helt naturligt. Det som man dock ska tänka på

    -inte göra när de får tänder

    -mätt/ej törstig

    -man själv har energi för 3 dagar var det sjukligt jobbigt

    -komplettera med massa gos morgon och kväll så de får kroppskontakt

Svar på tråden 1-åring vägrar sova själv