• Humörmamman

    Ta betalt för fest istället för present?

    Vi ska arrangera en inflyttningsfest och jag har fått en idé att vi ber våra vänner skänka en summa, tex 250 kr för att finansiera festen. Vi vill inte ha några presenter och kommer att vara tydliga med det. Jag tycker det är en bra idé, vi kan bjuda hur många vi vill utan att fundera på hur dyrt det blir. Min man tycker absolut inte att man kan göra så här.

    Vad tycker ni, är detta en bra idé, eller är det no no - så gör man inte...?

  • Svar på tråden Ta betalt för fest istället för present?
  • Lilyje

    Jag skulle inte gå på en inflyttningsfest med inträde. Inflyttningsfest brukar väl inte krävs mer än en blomma eller en flaska vin?

    Vill ni spara pengar så säg bara att alla tar med sin egen dricka, så står ni för en enklare måltid.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Colourfulrainbow

    Jag skulle aldrig lägga 250 kr på en inflyttningsfest. På inflyttningsfester brukar jag bara köpa en bukett blommor. Be istället gästerna ta med sig egen dricka, det brukar ändå vara alkoholen som gör att kostnaderna drar iväg.

  • BeautifulLiz

    Hade inte gått på den festen.
    Hade däremot gärna gått och tagit med min egen alkohol och en liten present.

    Att ta betalt känns som att man ska betala inträde. Inte ok.

  • kaffe

    Riktigt dålig idé. 250 kr för en inflyttningsfest. Nej, nej nej.  Däremot helt ok att be gästerna ha med sej egen sprit. Har ni dåligt med pengar bjud på en pastasallad, hembakat bröd och lite snacks och gör eventuellt lite bål. Kostar nästan ingenting. Är säker på att det uppskattas mer än att ni tar betalt för råvaror motsvarande en finare middag. 

  • Humörmamman

    Ok, jag har inte berättat hela sanningen, hade tänkt kombinera inflyttningsfest med födelsedagsfest. (Jämt). Vi pratar ca 50-60 gäster och vi hade tänkt bjuda på ordentlig mat och dricka, ingen snikfest. Tycker alla görtfsrabde det är en dålig idé?

  • Hilde3000
    Humörmamman skrev 2019-02-18 22:10:27 följande:

    Ok, jag har inte berättat hela sanningen, hade tänkt kombinera inflyttningsfest med födelsedagsfest. (Jämt). Vi pratar ca 50-60 gäster och vi hade tänkt bjuda på ordentlig mat och dricka, ingen snikfest. Tycker alla görtfsrabde det är en dålig idé?


    Spelar ingen roll om det är inflyttningsfest kombinerat med födelsedagsfest. Har man inte råd med en fest så ordnar man ingen. Inte ok att ta betalt tycker jag.
Svar på tråden Ta betalt för fest istället för present?