• Anonym (Anonym)

    Hur reder jag ut min ekonomi på bästa sätt?

    Hej skulle behöva lite hjälp. Och inga pek fingrar hit och dit. Jag vet mycket väl att jag får skylla mig själv osv.

    Allt började för ca 6 år sen jag levde ihop med en person som hade betalningsanmärkningar. Jag gick i den klassiska fällan om att allt var guld och gröna skogar. Vi skulle leva resten av våran liv ihop , ja ni vet. Det resulterade i att jag tog en hel del saker i mitt namn till han. T.ex flera telefon abonnemang. Skulder på klarna och andra avbetalningsfirmor. En dag stack han utan ett ord och jag stog kvar själv med allt. Jag lyckades kämpa mig igenom det och betala av allt. Efter det fick jag bättre lön och jag började leva livet och unna mig själv saker.

    För 1 1/2 år sen blev jag sjukskriven och min stora tröst var att handla och handla = tillslut handla för pengar jag egentligen inte hade. Vilket innebar att det togs sms lån och kontokrediter hit och dit. Det gick så långt att 2 räkningar hamnade hos kronofogden och jag fick anmärkningar. Som tur var vakna jag upp en dag och

    Insåg vad fan jag höll på med. Men jag kämpar fortfarande med mängder av dessa skulder. Dom är egentligen inte jätte höga utan runt 50 000 men dom är många. Det finns inget hos inkasso eller liknande. Men jag har så himla svårt att betala av dom. Dom bara växer och växer pga alla räntor. Jag har försökt få ett ihopbakningslån men pga bet.anm så är det kört. Så hur lyckas jag betala av dom på bästa sätt ?

    Jag har 9 st olika och jag lägger ca 9000:- i månaden på dessa och lagom till kommande månad så har räntan gjort så dom är tillbaka på samma summa. Jag har tillomed fått höra att det är bättre att välja ut några och låta dom gå till inkasso för då är inte räntan lika hög. Och sen lägga upp en avbetalningsplan. Det låter rätt konstigt i mina öron men vad vet jag.

    Så hjälp mig hur ska jag tänka och hur ska jag ta mig ur det ? Jag kan inte lägga mer än dessa 9000 i månaden heller får då har jag inte råd med hyra osv.

  • Svar på tråden Hur reder jag ut min ekonomi på bästa sätt?
  • sextiotalist

    I din sits så hade jag valt att lägga så mycket av avbetalningarna som det går på lånet med den högsta räntan, minbetalning på de andra.

    Utöver detta skulle jag rensat på allt som går att sälja och använt de pengarna för att betala av lånet med näst högst ränta.

    Kolla med släkt om någon kan ta ett lån som du betalar av på ett år, är det 50 000, så blir det knappt 5000 i månaden, vilket är drygt hälften du betalar idag

  • Anonym (Nina)

    50000 är inte så mycket och kan du betala 9000 i månaden så kanske en närstående kan ta ett lån åt dig och du betalar av det på ett halvår....

  • Anonym (Nina)

    50000 är inte så mycket och kan du betala 9000 i månaden så kanske en närstående kan ta ett lån åt dig och du betalar av det på ett halvår....

  • Anonym (Ring)

    Har du testat att ringa företagen du har skulder hos och berätta precis vad du skriver här?

    Be om fryst ränta och en avbetalningsplan

  • happy sunshine

    Nu vet jag inte vart i landet du bor men jag jobbar som budget- och skuldrådgivare inom kommunen och kan garantera att du får både stöd och hjälp av en inom samma yrke om du letar inom din kommun. Det går att göra mycket för att få med kostnaderna men du behöver professionell hjälp. Lycka till!

  • Anonym (Anonym)

    Jag har ingen närstående som kan ta lån tyvärr.

    Jag har dock inte ringt och kollat om det går att få fryst ränta, ska absolut kolla upp det. Trodde inte det var möjligt eftersom lånebolagen lär förlora mängder på det.

    Jag vet inte riktigt om jag är redo att öppna upp mig för någon skuldrådgivare,har det lite kämpigt med det psykiska. Men det är absolut något jag ska ha i åtanke och försöka samla mod till :)

  • Anonym (Ring)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-19 13:39:19 följande:

    Jag har ingen närstående som kan ta lån tyvärr.

    Jag har dock inte ringt och kollat om det går att få fryst ränta, ska absolut kolla upp det. Trodde inte det var möjligt eftersom lånebolagen lär förlora mängder på det.

    Jag vet inte riktigt om jag är redo att öppna upp mig för någon skuldrådgivare,har det lite kämpigt med det psykiska. Men det är absolut något jag ska ha i åtanke och försöka samla mod till :)


    Testa ring! Det kan liksom inte göra det värre

    Försök låta lite sympatisk och säg att du verkligen vill fixa till det här. Samtidigt som lånebolagen vill få folk att betala massa ränta så vill de inte heller att det går till inkasso och att de inte får någonting mer alls
  • Anonym (Nina)

    Om jag varit du, eftersom du idag har en jättehög återbetalningsförmåga, så hade jag testat att ta ett banklån med lägre ränta och betalat av skulderna just för att räntan skenar iväg...

    Vet att alla säger att man inte ska lösa lån med lån, men i ditt fall är jag inte orolig...

    Vad har du för ränta på lånen idag?

  • Anonym (Om)

    Om inget av ovanstående fungerar - låt det gå till kronofogden. Alt till inkasso och prata med dem och förklara din situation så kanske de kan frysa din ränta. Har aldrig hört talas om lånebolag som fryser räntan men det kanske de gör...

  • Anonym (asdf)

    Prioritera. Betala av så mycket du kan på lånet med högst ränta. Och så fortsätter du att beta av.

    Kan du snabbt få in pengar? Har du saker att sälja? I ditt fall kan det vara värt att sälja alltifrån mikro till gamla kläder. Kan du hyra ut din bostad och flytta in hos nån kompis/släkting ett tag för att spara pengar?

  • Anonym (Om)

    Om du säljer bort allt du kan avvara så betala de skulder du kan betala av i sin helhet, annars blir det som du säger, att du bara betalar räntan hela tiden. 

    Jag blev satt i skuld av barnens pappa, jag tog saker i mitt namn och sen stod jag där. En dyrköpt läxa. 

    Jag tänkte att det var då fan att det aldrig blir avbetalat! När jag insåg att på de 300 kr per skuld jag betalade gick endast 50 kr till att betala av skulden och att det därmed blev så att nästa månad, ja då hade det ju räntat på sig nästan lika mycket igen så ringde jag bolagen (något var inkasso och så var det några företag) och talade om att nu får de låta det gå till kronofogden, för jag kunde inte betala mer. 
    Visst, jag fick anmärkning och kunde inte ta lån etc på tre år eller vad det var, men jag kunde mer i lugn och ro betala av skulderna. Jag frågade om utmätning, men det behövdes inte så länge jag betalade sa de. 

  • annabellelee

    Många kommuner har gratis budget- och skuldrådgivning. Googla! Det är alltså inte skuldsanering, utan en rådgivningstjämst man kan ringa för att få personliga tips kring hur man kan göra för att minska skulderna.

  • Anonym (A)
    annabellelee skrev 2019-02-20 06:46:39 följande:
    Många kommuner har gratis budget- och skuldrådgivning. Googla! Det är alltså inte skuldsanering, utan en rådgivningstjämst man kan ringa för att få personliga tips kring hur man kan göra för att minska skulderna.
    Vilket bra råd, visste inte att det fanns.
Svar på tråden Hur reder jag ut min ekonomi på bästa sätt?