• Anonym (DU med blanddialekt/rikssvenska/ingen dialekt alls behöver inte svara)

    Vilken dialekt...

    Talar DU?

  • Svar på tråden Vilken dialekt...
  • Fjäril kär

    Lite blandat. Nån blandning av stockholmsdialekt då jag är född och uppvuxen där och blandat med Hälsingemål då jag bor i Hälsingland sedan många år.

  • Anonym (Gotlänning)

    Uppvuxen på gotland, men bott i sthlm senaste tolv åren, så en blandning.

  • Anonym (DU med blanddialekt/rikssvenska/ingen dialekt alls behöver inte svara)
    Fjäril kär skrev 2019-02-19 06:52:27 följande:

    Lite blandat. Nån blandning av stockholmsdialekt då jag är född och uppvuxen där och blandat med Hälsingemål då jag bor i Hälsingland sedan många år.


    Blir det så automatiskt verkligen? Borden man inte slå vakt om sin urpsrungsdialekt, i detta fallet hälsingemål.
  • Anonym (DU med blanddialekt/rikssvenska/ingen dialekt alls behöver inte svara)
    Anonym (Gotlänning) skrev 2019-02-19 06:56:42 följande:

    Uppvuxen på gotland, men bott i sthlm senaste tolv åren, så en blandning.


    Varför blandning? Gotländskan är ju väldigt säregen och fin. För övrigt ignorerade både du och skribenten ovan min uppmaning om att talare med blanddialekter inte behövde svara.
  • Anonym (Gotlänning)
    Anonym (DU med blanddialekt/rikssvenska/ingen dialekt alls behöver inte svara) skrev 2019-02-19 18:00:05 följande:

    Varför blandning? Gotländskan är ju väldigt säregen och fin. För övrigt ignorerade både du och skribenten ovan min uppmaning om att talare med blanddialekter inte behövde svara.


    Att du skrivit det i ditt nick kunde jag inte se förens nu när jag citerade dig, kan inte se hela annars.

    Jag hatar gotländskan, den kommer mest fram när jag pratar med andra gotlänningar, annars har jag försökt tona ner den. Folk hör fortfarande att jag är gotlänning dock.
  • Anonym (DU med blanddialekt/rikssvenska/ingen dialekt alls behöver inte svara)
    Anonym (A) skrev 2019-02-19 18:03:18 följande:

    Lite blandat , har ingen utpräglad dialekt.


    Du har väl drag och influenser från några dialekter? Det är svårt att säga att man inte har någon dialekt, för även rikssvenska har urpsrung i andra dialekter.
  • Anonym (DU med blanddialekt/rikssvenska/ingen dialekt alls behöver inte svara)
    Anonym (Gotlänning) skrev 2019-02-19 18:03:46 följande:

    Att du skrivit det i ditt nick kunde jag inte se förens nu när jag citerade dig, kan inte se hela annars.

    Jag hatar gotländskan, den kommer mest fram när jag pratar med andra gotlänningar, annars har jag försökt tona ner den. Folk hör fortfarande att jag är gotlänning dock.


    Själv tycker jag tvärtom, att dialekter är kultur och att det är något vi borde slå vakt om i ett mångkulturellt samhälle. Och ja, de flesta talar dialekt i Stockholm också för den som undrar.
Svar på tråden Vilken dialekt...