• Anonym (Less)
    Äldre 19 Feb 06:07
    265 visningar
    6 svar
    6
    265

    Funderingar kring egen uppsägning

    Jag har efter noggrannt övervägande bestämt att säga upp mig från mitt nuvarande jobb. Det är första gången för mig så jag känner mig lite novis.

    Bakgrunden är att jag efter en omorganisation fått en ny titel, och med denna har följt en del uppgifter som jag tidigare gjort utifrån intresse på frivillig basis, men som i nuläget plötsligt ingår i mina arbetsuppgifter. Det är spännande och intressanta uppgifter men inte främst det jag vill jobba med. Även många andra rena försämringar har skett vilket har lett till domedagsstämning bland kollegorna och jag har ärligt talat inte hört ett positivt uttalande sen november. Vantrivs ordentligt.

    Vi har ett årligt bonussystem som jag vill utnyttja till max så en uppsägning är aktuell först i april (man ska vara anställd per 1 april för att få bonus).

    Jag hoppas ju att ha nytt jobb tills dess men man måste ju planera för alla eventualliteter.

    1. Kan man jämka enbart sin slutlön? (Jag har lite drygt 60 semester dagar, inkluderat de jag får i april, som i så fall skulle falla ut, detta ihop med bonus och en gedigen komp/övertidsbank blir över 150 000 kr som hade varit fint att slippa skatta motsvarande om jag hade haft den månadslönen. Skulle i så fall vilja skatta så att det jämnar ut sig i förhållande till förväntad total årsinkomst, ca 400 000 kr).

    2. Kan man alltså på riktigt få A-kassa (efter viss karenstid) när man helt frivilligt säger upp sig. Låter lite för bra för att vara sant (hoppas som sagt på att ha nytt jobb klart men ändå).

    3. Har hittat ett par deltidstjänster/vik som ser intressanta ut, hur fungerar det här med A-kassa på deltid? Jobba 75% och fylla ut med A-kassa till exempel?

    4. Kan man skriva in sig på AF i förtid eller är det första arbetslösa dagen som gäller. När anmäler man till A-kassan?

  • Svar på tråden Funderingar kring egen uppsägning
  • Äldre 19 Feb 06:34
    #1

    Om du säger upp dig brukar det vara 45 eller 90 dagar karens innan du får a-kassa. Du ska skriva in dig på AF första arbetslösa dagen. Du birde kunna jämka slutlönen men det borde du kunna fråga HR eller löneavdelningen. Du kan alltid lägga upp det som att du frågar åt en kompis :)

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 06:51
    #2
    Schack73 skrev 2019-02-19 06:34:05 följande:

    Om du säger upp dig brukar det vara 45 eller 90 dagar karens innan du får a-kassa. Du ska skriva in dig på AF första arbetslösa dagen. Du birde kunna jämka slutlönen men det borde du kunna fråga HR eller löneavdelningen. Du kan alltid lägga upp det som att du frågar åt en kompis :)


    Tack. Ja, jag ska fråga HR men är ledig idag och hade en massa funderingar. Lite läskigt (haft detta jobb sen examen) men känner att både magont och ångest kryper sig på numera och så vill inte jag må på jobbet.

    (Hade en tur in i väggen 2010 då jag alldeles för sent valde att ta tjänstledigt för studier och sen aldrig återvända till det jobbet. Där startade problemen på ett liknande sätt nu när jag kollar i backspegeln).
  • Anonym (SKV)
    Äldre 19 Feb 10:01
    #3

    1. Den frågan ställer du till skatteverket. Förklara din skattesits så får du ansöka och få ett beslut om jämkning.

    Som arbetsgivare kan man inte själv bara välja en "skattesats" hipp som happ. Speciellt inte nedåt i tabellerna... Högre skatt kan man komma överens med sin arbetsgivare om, men lägre skatt då bör man få ett jämkningsbeslut från SKV...

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 12:43
    #4
    Anonym (SKV) skrev 2019-02-19 10:01:20 följande:

    1. Den frågan ställer du till skatteverket. Förklara din skattesits så får du ansöka och få ett beslut om jämkning.

    Som arbetsgivare kan man inte själv bara välja en "skattesats" hipp som happ. Speciellt inte nedåt i tabellerna... Högre skatt kan man komma överens med sin arbetsgivare om, men lägre skatt då bör man få ett jämkningsbeslut från SKV...


    Toppen. Känns ju nämligen sådär att skatta bort halva årsskatten under en månad och sen invänta återbäringen. Brukar göra så men i år så känns det som om jag kan behöva pengarna i glappet.
  • Anonym (Går)
    Äldre 19 Feb 12:50
    #5

    Går att jämka men om du får nytt jobb väntar du troligtvis en rejäl skattesmäll.

    Första dagen

    Ja på alla andra frågor.

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 13:06
    #6
    Anonym (Går) skrev 2019-02-19 12:50:37 följande:

    Går att jämka men om du får nytt jobb väntar du troligtvis en rejäl skattesmäll.

    Första dagen

    Ja på alla andra frågor.


    I och med att jag tänker skatta så att jag ändå beskattar den extra årsinkomsten som bonusen och semesterdagarna utgör så kommer det inte vara några problem. Min tanke var med andra ord att slå ut skatten över året (på ett ungefär) och beräknar vad jag skulle skatta extra istället för att på ett bräde skatta bort 60 000 kr, och sen få tillbaka 30 000 av dem nästa år. Jag är normalt sett inte i närheten av att betala statlig skatt, men på just den lönen skulle det ju dras ganska stora belopp i statlig skatt, som jag i slutändan inte ska betala. Brukar ju ha en sån månad per år, men inte så här extremt, och då istället få tillbaka +20 kkr på skatten.
Svar på tråden Funderingar kring egen uppsägning