• Kristina Eriksson19

    vilken hårfärg eller ögonfärg kommer vårt barn sannolikt få

    hej jag o min kille har börjat prata barn mer o mer och vill börja planer snart inför det.vi tänker oss försöka få barn inom 2 år ca
    .och vi diskuterar mycket va vårt barn kommer få för ögonfärg samt hårfärg.
    jag är rödhårig med gröna ögon min son från ett annat förhållande har gröna ögon o är råttfärgat hår-typiskt skandinaviskt med lite lite röda pigment, min kille är brunhårig med mörkgröna ögon o lite brunt i.

    och alla kvinnor i min familj på min mammas sida har gröna ögon o rött hår.
    min pappa är typisk skandinavisk hårfärg,rått färgad:) och gröna ögon
    min killes mamma är från filipinerna mörka ögon och mörkt hår,hans pappa hade gröna ögon och hade skandinavisk hårfärg,rått färgad(hittar inte annat ord för det)

    tror ni mina pigment kommer ta över om vi får gemensamt barn?,jag har nämligen slagit vad om att mitt röda kommer slå igenomSkrattandebryr mig inte alls vad det blir och kommer bli överlycklig oavsett men vore roligt o se vad andra tror?Tungan ute

  • Svar på tråden vilken hårfärg eller ögonfärg kommer vårt barn sannolikt få
  • brallison

    Snarare din killes drag ska slå igenom - mörk färg är alltid dominant gen. Men det kan bli väldigt konstiga/intressanta kombinationer också, så ingenting är omöjligt.

  • Nonym
    brallison skrev 2019-02-19 14:37:14 följande:

    Snarare din killes drag ska slå igenom - mörk färg är alltid dominant gen. Men det kan bli väldigt konstiga/intressanta kombinationer också, så ingenting är omöjligt.


    Nja.. inte så säker på det.. jag har mörkbrunt hår och bruna ögon (min far svart hår bruna ögon min mor rött hår gula ögon) min man har mörkblont hår med inslag av rött och blåa ögon..

    Vår dotter är mörkblond (ljusare än makens) med ljusblå ögon
  • brallison
    Nonym skrev 2019-02-19 14:43:37 följande:
    Nja.. inte så säker på det.. jag har mörkbrunt hår och bruna ögon (min far svart hår bruna ögon min mor rött hår gula ögon) min man har mörkblont hår med inslag av rött och blåa ögon..

    Vår dotter är mörkblond (ljusare än makens) med ljusblå ögon
    Nej, självklart inte säkert, utan mest sannolikt just statistiskt Din dotter har blåa ögon eftersom både din man och din mamma hade ljusa färger (när två recessiva gener träffas, så tar de överhand).
  • annabellelee
    Nonym skrev 2019-02-19 14:43:37 följande:

    Nja.. inte så säker på det.. jag har mörkbrunt hår och bruna ögon (min far svart hår bruna ögon min mor rött hår gula ögon) min man har mörkblont hår med inslag av rött och blåa ögon..

    Vår dotter är mörkblond (ljusare än makens) med ljusblå ögon


    Hår brukar mörkna med tiden, vanligt att barn är blonda men blir brunhåriga som vuxna. Ditt barn kommer antagligen bli mörkare än sin far som vuxen om du är mörk.

    Ts, vanligast är att svart hår och bruna ögon dominerar över övriga färger, så det troligaste är bruna ögon och mörkt hår. Andra kombinationer är naturligtvis möjliga, men detta är det mest sannolika.

    Ett finare ord för rättfärgat är cendré. Min mamma brukade säga att mitt hår var cendréfärgat för att det skulle låta lite bättre. Själv kallar jag det ljusbrunt.
  • Sepril

    Det enda som är säkert är att barnet inte kommer att få bruna ögon och mörkare hår än din sambo (eftersom det är en dominant gen och därför inte kan hoppa över generationer som reccisiva gener kan). Det kan bli en rödtott eller en blondin men troligaste är att det blir en grönögd liten kis med brunt hår. Rödhårighet brukar slå igenom främst om det finns på både mammas och pappas sida.

  • Delilah2001

    Detta är intressant!

    Jag har mörkblont hår och blå ögon.

    Har två barn med mitt ex, han har svart hår och bruna ögon. Sydeuropeiskt ursprung. Båda barnen är blåögda med mörkblont hår.

    Min nuvarande man har en pappa från Filippinerna, och en svensk mamma. Mamman är ljusblond och blåögd. Båda våra barn har mellanbrunt hår och bruna ögon.

    De asiatiska generna är rätt starka, så räkna med ett brunögt barn, med lite ljusare hårfärg!

  • Kristina Eriksson19

    hört att röda är dominanta med? hans bror har ju ett barn och han är blond med blåa ögon,en exakt kopia av sin mamma alltså.och inte mycket av min killes sida har slagit igenom trots att dom har asiatiska ursprung..

    men tror ju iaf på gröna ögon men hårfärg osv känns som det blir som ett lotteri men tänker kanske en ljusbrunt variant med röda toner?.min son har gröna ögon och cendre hår men som verkar bli mörkare o mörkare just nu,han hade lite av mina röda toner men dom är som bort växta nu.

  • Kristina Eriksson19

    hört att röda är dominanta med? hans bror har ju ett barn och han är blond med blåa ögon,en exakt kopia av sin mamma alltså.och inte mycket av min killes sida har slagit igenom trots att dom har asiatiska ursprung..

    men tror ju iaf på gröna ögon men hårfärg osv känns som det blir som ett lotteri men tänker kanske en ljusbrunt variant med röda toner?.min son har gröna ögon och cendre hår men som verkar bli mörkare o mörkare just nu,han hade lite av mina röda toner men dom är som bort växta nu.

  • Vejden

    Rött hår är recessivt. Det måste alltså finnas anlag från båda föräldrar för att barnet ska få det. Om din kille har anlag för rött hår kan ni få ett rödhårigt barn, annars inte. Troligtvis får barnet gröna ögon och råttfärgat hår.

  • Millnear

    Som jag har läst så är mörk hår dominant jämfört med blont/ljust...Så är tex kvinnan blond och pappan svarthårig så kommer de flesta av barnen ha svart hår.

    Men! Är tex pappan svarthårig och mamman rödhårig så kommer de flesta av barnen ha rött hår då rött är mer dominant än svart.

    Och angående ögon....Ska man ens ha en chans att få barn med gröna ögon(finns säkert undantag som det finns i allt) så krävs det att bägge föräldrarna har det i sina gener då Gröna ögon är sällsynta.

    Sen kan vissa drag hoppa över nån generation...tex om ens mormor är mörkhyad medan ens mamma och en själv är ljushyad, så kan man få ett barn som är mörkhyad då det ligger i generna från ens mormor.

    Dvs din partners mammas mörka ögon kan hamna hos era barn.

    Så rent generellt vill jag gissa på att era barn får rött hår och ca varannan barn har mörka ögon... I vanliga fall så vill jag säga att de resterande barnen får blåa ögon, men i med ni har gröna ögon och alla på din släkt har det, så är det stor sannolikhet att era barn får det med:) men ja, jag gissar på att ert första barn får rött hår med mörka ögon (Y) i med det är de generna som är absolut dominanta

  • Kristina Eriksson19

    åh va intressant..min kille är väl mer svarthårig mer än brunhårig egentligen.men blir intressant och se.trodde faktiskt mitt barn skulle ha rött hår men den delen fick han av pappa med cendre färgat hår.dvs inte mkt av mina drag fick han förutom mina gröna ögon då.

    trodde faktiskt att det röda va en stark gen,men men.vore ju ändå roligt om nån barn tar efter mitt röda hår :( men gröna ögon låter ju som ett säkert kort iaf och hår kanske blir en suprise då?

Svar på tråden vilken hårfärg eller ögonfärg kommer vårt barn sannolikt få