• Anonym (trollmor)

    Söka nytt jobb som sjukskriven

    Lyckades gå in i väggen i vintras och nu försöker läkaren få ut mig i jobb. Ska börja arbeta 25 % ett par veckor för att se hur det fungerar. Är fortfarande inte hellt återställd så är inte helt optimistisk.

    Nu är jag rädd att det inte kommer fungera i längden att jobba kvar där, för är mycket som är sig likt och utformningen av arbetet är en stor orsak till att det blev som det blev. Tänker inte gå in på detaljer, det orkar jag inte.

    Tänker dock hur är det om man ska söka nytt jobb för att komma ifrån det här?

    Kan ju knappast börja på heltid på ett nytt jobb på ett bra tag, men de börjar ju utannonsera sommarjobb nu (vilket kan vara en väg in). Hur ser FK på att man söker nytt jobb? Vet att de har en gräns för när man varit sjukskriven ett tag att man måste söka andra jobb. Minns inte exakt längd dock.

    FUnderar ju rent allmänt på referenser också, vad kommer min chef säga, att jag är ett besvär som varit sjukskriven?

  • Svar på tråden Söka nytt jobb som sjukskriven
  • Anonym (June)

    Det bästa vore väl om du kunde få en arbetsträning (antingen på din nuvarande arbetsplats eller någon annanstans) så att du faktiskt vet hur mycket du orkar jobba!

  • Anonym (trollmor)
    Anonym (June) skrev 2019-02-19 15:27:03 följande:

    Det bästa vore väl om du kunde få en arbetsträning (antingen på din nuvarande arbetsplats eller någon annanstans) så att du faktiskt vet hur mycket du orkar jobba!


    Jag antar att det är tänkt som arbetsträning det här nu. Läkaren tjatar ideligen om att FK kommer neka mig sjukpenning om jag inte går ut och jobbar och trappar upp. Jag är lite rädd för att det går för fort, för han sjukskrev mig bara 25 % på 2 veckor tills min man såg hur jag reagerade hemma och fick honom att förlänga det 2 veckor till.

    Jag vet inte vad arbetsträning innebär i praktiken. Är det som att jag ska jobba precis som förr på mindre tid eller ska det anpassas? Känner jag min arbetsgivare rätt kommer det knappast anpassas så mycket mer än bara arbetstiden..

    Har ju känt mig mindre stressad det har jag men har ju tappat otroligt mycket ork. Kan ju iofs bero på att jag fått medicin som ska hjälpa mot panikattacker, men det gör ju inte saken lättare. Har ju tagit mig ut på 15-30 minuters promenader några gånger i veckan, men maken har fått tagit en stor del...
  • Anonym (June)

    Vad arbetsträningen går ut på är väl att du ska testa dig själv, dels hur många timmar om dagen du orkar men även vilka arbetsuppgifter du fixar med hänsyn till din sjukdom!
    Vet du hur du kommer att lägga upp arbetstiden? FK vill ju att man ska jobba 2 timmar/dag om man jobbar 25 %, men om det är medicinskt motiverat så kan man få lägga upp tiden annorlunda (om man tex behöver en vilodag mitt i veckan).

Svar på tråden Söka nytt jobb som sjukskriven