• Äldre 19 Feb 19:58
    720 visningar
    5 svar
    5
    720

    När det andra barnet kommer - kommer de vänja sig?

    Hej alla kloka!

    För mindre än en vecka sedan fick vi barn nr 2. Hemma finns en snart 2 åring. Och jag har varit lite rädd för att göra fel, man vill göra allt rätt. Ge rätt förutsättningar. Jag har säkert min baby-blues ikväll också, men idag rinner tårarna.

    Jag bävar för natten. Rädd att storasyster ska vakna när lillebror behöver upp på natten. Jag tassar på tårna, gör allt för att han inte ska pipa.

    Vilka är era erfarenheter? Jag vet ju att detta kommer bli en naturlig del av vår familj, men nu känns allt nytt efter 2 dygn hemma. Jag är så rädd att allt blir kaos och att storasyster förlorar sin trygghet. Snälla, ett lugnande ord - för visst blir lillebror en del av hennes liv, men nu blir hon så orolig när han piper.

    Baby blues..

    Hur var det för er?

  • Svar på tråden När det andra barnet kommer - kommer de vänja sig?
  • Äldre 19 Feb 20:11
    #1

    Det var jättejobbigt för mig med båda barnen. Jag mådde inte bra alls pga baby blues och jag minns att jag fick ont i magen varje eftermiddag för att kvällen/natten närmade sig. Det blir bättre, jag lovar! Tänk så här: för varje natt som går så tar du dig ett steg närmare någon form av normal tillvaro igen. Allt är ju så skört i början, men familjen kommer sätta sig allt eftersom. Jag och min man delade upp oss på nätterna de första månaderna - han och storasyster sov på madrasser i ett annat rum medan jag sov med lilleman. Ett bra upplägg, tyckte vi båda. Kan det vara något för er? Varmt lycka till! Du är inte ensam om att känna som du gör.

  • Äldre 19 Feb 20:33
    #2

    Tack för ditt svar! Vi har också möjligheten att dela upp oss, och jag har bäddat för mig och lillebror i källaren om det blir ohållbart!

    Jag hoppas verkligen att alla känslor stabiliserar sig. Känner mig nu helt värdelös som tagit tryggheten i från henne, jag hoppas glädjen kommer!

  • Anonym (2 barn)
    Äldre 19 Feb 20:43
    #3

    Det löser sig med tiden och barn växer hela tiden.Bara man har tid för sina barn.

  • Äldre 19 Feb 20:44
    #4

    Ja, jag minns den sorgen, eller vad man ska kalla det. Den konstellationen vi hade innan kommer aldrig tillbaka och den relationen jag hade med min dotter blev en annan. Så är det, men det innebär inte att det vi har idag är dåligt på något sätt - bara annorlunda.

  • Äldre 19 Feb 22:00
    #5

    Nu är vår lillasyster 7 månader och JA det kommer bli jättebra! Mitt råd är att sova själv med bebisen typ i källaren som du skrev i några dagar. Så du lär känna bebisen lite bättre och vet hur du ska få bebisen lugn så fort som möjligt. Jag sov första veckan själv med bebis och sen kände ja nää nu är vi redo att sova med resten av familjen och det har funkat super! Min äldsta avgudar sin lillasyster och tvärtom! Så mycket kärlek! Det kommer bli bra även om allt känns kaos och alldeles för mycket känslor och mkt förändringar just nu! Men bara det att du tänker så om din äldsta säger att du är på rätt spår :)

Svar på tråden När det andra barnet kommer - kommer de vänja sig?