• Sommars

    Precis börjat nytt jobb- Nu ny arbetsintervju!

    Jag har precis fått jobb som projektledare på ett företag och har jobbat där i 1 vecka.

    Nu ringer dom från ett annat jobb jag sökte för 2 månader sedan och vill att jag ska komma på intervju.... ( Trodde ej jag skulle höra ngt från det företaget ) Nu vill jag gå på intervjun för att höra vad företag nr 2 har att erbjuda mig .

    Känner mig jätte dum mot det jobbet jag tackat ja till idag...... Men jag måste tänka på mig känner jag.

    Hur skulle ni andra ha gjort??? Tankspridd...

  • Svar på tråden Precis börjat nytt jobb- Nu ny arbetsintervju!
  • Sommars
    digrafit skrev 2019-02-19 20:33:47 följande:

    kan ta ett av dom.


    Är du arbetssökande?
  • Hans28

    Hade gått.

    På ett jobb var jag ungefär i din situation. Hade kontakt med andra intresserade företaget men de meddelande att rekryteringsprocessen kommer dra ut på tiden.

    1 vecka in på jobbet, ringde de och ville att jag skulle börja där. jag sa upp mig och 3 veckor senare var jag borta från jobb nr 1. Ingen optimal situation men jag ångrar det inte. Jobb nr 2 var mkt roligare och mycket mer i linje vad jag ville göra.

  • Minis4567

    Klart du ska gå på intervjun om du fortfarande är intresserad av jobb nummer två. Trivs du med det arbetet du nyligen fått så tycker jag att det är bäst att vara så ärlig man kan mot arbete nummer två. Säg till exempel att du nyligen fått ett arbete som du trivs med och att det inte är aktuellt att byta arbete nu. Gå inte på intervjun om du inte känner att du kan tänka dig att verkligen byta arbete igen.

  • fjanten

    Jag har varit i en liknande sits, gick på intervjun och blev snart därefter erbjuden jobbet. Tackade nej då jag inte alls tyckte att företaget och tjänsten var vad jag sökte. Hade jag inte gått, däremot, då kanske jag hade ångrat det... Det är ju helt förutsättningslöst att gå på intervjun ändå.

  • Sommars
    Hans28 skrev 2019-02-19 20:41:22 följande:

    Hade gått.

    På ett jobb var jag ungefär i din situation. Hade kontakt med andra intresserade företaget men de meddelande att rekryteringsprocessen kommer dra ut på tiden.

    1 vecka in på jobbet, ringde de och ville att jag skulle börja där. jag sa upp mig och 3 veckor senare var jag borta från jobb nr 1. Ingen optimal situation men jag ångrar det inte. Jobb nr 2 var mkt roligare och mycket mer i linje vad jag ville göra.


    ok! Spännande att läsa för då är det exakt lika min sits.

    Jag tror att jobb nr 2 .. som jag ska på intervju på är mer i min stil. Men bävar för (om jag skulle bli erbjuden jobbet) att meddela jobb nr 1. Snacka om pinsamt på nåt jobbigt sätt ....
  • Sommars
    Minis4567 skrev 2019-02-19 20:49:46 följande:

    Klart du ska gå på intervjun om du fortfarande är intresserad av jobb nummer två. Trivs du med det arbetet du nyligen fått så tycker jag att det är bäst att vara så ärlig man kan mot arbete nummer två. Säg till exempel att du nyligen fått ett arbete som du trivs med och att det inte är aktuellt att byta arbete nu. Gå inte på intervjun om du inte känner att du kan tänka dig att verkligen byta arbete igen.


    Jag är intresserad av jobb nr 2!! Tror det passa mig mer faktiskt. Jag har jobbat inom samma arbeta i 16 år och nu hoppar lite från olika jobb..... Detta tynger mig verkligen. Jag som vill vara lojal. Min sambo säger att jag inte ska tänka så.... tänk på vad DU vill göra. Det är ibte nån annan som gör..... Jobb nr 1 som jag nu har är endast en projekt anställning också....
  • Sommars
    fjanten skrev 2019-02-19 20:55:47 följande:

    Jag har varit i en liknande sits, gick på intervjun och blev snart därefter erbjuden jobbet. Tackade nej då jag inte alls tyckte att företaget och tjänsten var vad jag sökte. Hade jag inte gått, däremot, då kanske jag hade ångrat det... Det är ju helt förutsättningslöst att gå på intervjun ändå.


    Ja precis som du skriver så är det ju bara att gå på intervju! Jag vet själv att jag verkligen skulle ångra mig om jag i inte gick dit.

    Vad var det som du inte tyckte stämde då? *nyfiken*
  • Sommars
    Sommars skrev 2019-02-19 22:52:34 följande:

    ok! Spännande att läsa för då är det exakt lika min sits.

    Jag tror att jobb nr 2 .. som jag ska på intervju på är mer i min stil. Men bävar för (om jag skulle bli erbjuden jobbet) att meddela jobb nr 1. Snacka om pinsamt på nåt jobbigt sätt ....


    Tycker du man ska känna att det är pinsamt att byta jobb efter ett litet tag bara?
  • Hans28
    Sommars skrev 2019-02-19 22:57:41 följande:

    Tycker du man ska känna att det är pinsamt att byta jobb efter ett litet tag bara?


    Syftar du på mig? Nej inte alls. Bara följa sitt hjärta! Jag har fortfarande kontakt med några från 3 veckors jobbet. De pikar mig i bland dock. Kortaste arbetssejouren ????????????
  • Sommars
    Hans28 skrev 2019-02-19 23:05:55 följande:

    Syftar du på mig? Nej inte alls. Bara följa sitt hjärta! Jag har fortfarande kontakt med några från 3 veckors jobbet. De pikar mig i bland dock. Kortaste arbetssejouren ????????????


    ????????

    Jag ska gå på intervjun och följa mitt hjärta. Brukar bli bäst så!
  • Hans28
    Sommars skrev 2019-02-20 07:36:06 följande:

    ????????

    Jag ska gå på intervjun och följa mitt hjärta. Brukar bli bäst så!


    Ska inte vara frågetecken utan skrattande ansiktsen.
  • Sommars
    Hans28 skrev 2019-02-20 08:33:57 följande:

    Ska inte vara frågetecken utan skrattande ansiktsen.


    ok haha

    Får ja fr0ga vad jobb nr 1 och 2 är för typ av roll??
  • Hans28

    [quote=79456245][quote-nick]Sommars skrev 2019-02-20 08:49:12 följande:[/quote-nick]ok haha

    Får ja fr0ga vad jobb nr 1 och 2 är för typ av roll??[/

    Vill inte specificera i detalj men det var frågan om 2 skilda roller som båda kräver akademisk examen. De var alltså inte liknande arbetsuppgifter.

  • brallison

    Det är just för det finns en provanställning - man känner av om det är det man vill jobba med eller inte. Och ju tidigare du lämna jobb nr 1 för jobb nr 2, desto snabbare din nuvarande arbetsgivare kan ta kontakt med nån annan kandidat (innan de också börjar på nya jobb).

  • Sommars
    Hans28 skrev 2019-02-20 09:23:39 följande:

    [quote=79456245][quote-nick]Sommars skrev 2019-02-20 08:49:12 följande:[/quote-nick]ok haha

    Får ja fr0ga vad jobb nr 1 och 2 är för typ av roll??[/

    Vill inte specificera i detalj men det var frågan om 2 skilda roller som båda kräver akademisk examen. De var alltså inte liknande arbetsuppgifter.


    ok. Om jag skulle få arbetet på det andra jobbet, har du några tips på hur jag ska lägga upp avslutet hos jobb nr 1. Är ju även bemanningsanställd nu på en projektanställning så det blir ju hos 2 personer jag får meddela mitt eventuella avslut. ????????
  • Sommars
    brallison skrev 2019-02-20 11:38:46 följande:

    Det är just för det finns en provanställning - man känner av om det är det man vill jobba med eller inte. Och ju tidigare du lämna jobb nr 1 för jobb nr 2, desto snabbare din nuvarande arbetsgivare kan ta kontakt med nån annan kandidat (innan de också börjar på nya jobb).


    Absolut får jag meddela ev ny anställning så fort som möjligt. Har ju 1 månads uppsägningstid så får ju iaf räkna med det... får dom in en ny så får jag väl gå hem... Undra då om jag får betalt från bamnningsföretaget uppsägningstiden ut??
  • Hans28
    Sommars skrev 2019-02-20 20:13:16 följande:
    ok. Om jag skulle få arbetet på det andra jobbet, har du några tips på hur jag ska lägga upp avslutet hos jobb nr 1. Är ju även bemanningsanställd nu på en projektanställning så det blir ju hos 2 personer jag får meddela mitt eventuella avslut. ????????
    Bara säg som det är, att du sökte 2 jobb samtidigt och nu fått chansen på det andra.
Svar på tråden Precis börjat nytt jobb- Nu ny arbetsintervju!