• Anonym (Hej)

    Kompis är extremt socialt klumpig!

    En kompis till mig är väldigt socialt klumpig. Så fort han får en tanke så säger han det helt ogenerat och utan minsta lilla tanke på om det han säger är lämpligt i sammanhanget. Han har absolut inget filter som stoppar honom utan allting han säger sker närmast tvångsmässigt, nästansom om han lider av någon slags åsiktstourettes. Och det påverkar både honom och folk i hans omgivning, inklusive mig.

    Ta till exempel en annan vän till oss båda som blev dumpad av sitt ex. Han tog dumpningen väldigt hårt och tog därför, delvis på min inrådan, bort henne från alla sociala medier för att inte få något känslomässigt återfall. Och tur var det för bara några veckor efter att hon dumpat honom träffade hon en ny kille som hon dessutom relativt snabbt förlovade sig med. När vi var ute och gick en dag så började min socialt klumpiga kompis såklart att prata om att han sett att hon träffat en ny och att de dessutom var förlovade. Han påpekade också att den nya killen var mycket snyggare än han och dessutom hade ett bättre jobb. Killen blev såklart skärrad så han gick hem och blev fruktansvärt ledsen. Det sjukaste var att han skrattade när han berättade det för honom. Otroligt okänsligt.

    En annan tjejkompis till oss hade precis träffat en ny kille som hon visade oss. Då säger min kompis att han var otroligt ful och att hon borde hitta någon snygg istället. Det var jävligt onödigt och ytligt sagt och min tjejkompis blev väldigt illa berörd av det han sa.

    Det värsta var dock en dag när vi gick på stan. Vi var ett helt gäng som gick längst drottninggatan i Stockholm och helt plötsligt utbryter han, återigen helt ogenerat, att det var så jävla många "sexiga trettonåringar på stan idag" (ja, TRETTONÅRINGAR, han är själv 26 år). Sjukt tyckte vi och sa åt honom att det var äckligt sagt, varpå han bara skrattade bort allt.

    Hans sociala klumpighet har kostat honom många vänskaper. Han har även blivit av med jobb av just den anledningen. Och när han dessutom faktiskt sårar andra så tycker jag att det går för långt. Har försökt att prata med honom men det går inte. Han bara skrattar bort allt som om det inte vore någonting.

    Vad ska jag göra åt detta? Jag orkar inte med hans sociala klumpighet längre...

  • Svar på tråden Kompis är extremt socialt klumpig!
  • Anonym (Liten)

    Jag har också en sådan vän. Det blir bättre med åren ksn jag säga. Inte att hon blir bättre men det blir lättare att mäkta med det. Vi har känt varan i 25 år nu men jag är ändå försiktig med vilka samahang hon får följa med och det har hänt att jag varnat folk för att hon är lite udda men menar inget illla. (Skäms för detta) Ändå blir de ofta helt paffa. Älskar dock henne. Hon är en fantastisk lyssnare och när vi är ensamma är hennes raka sätt rätt skönt. Man behöver aldrig oroa sig för att hon lindar in saker.

  • Anonym (Svår sits)

    Tror det är jättesvårt att ändra på någon, om han dessutom bara skrattat när du sagt det så låter det dömt att misslyckas. Har själv haft en vän jag försökte ta upp problem med dens beteende och den hade ingen insikt i det jag tyckte var problematiskt.

    Du får nog ställa dig frågan om det är värt för dig att fortsätta vara vän eller ej med personen? Väger de bra sidorna över de dåliga?

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Svår sits) skrev 2019-02-20 23:28:30 följande:

    Tror det är jättesvårt att ändra på någon, om han dessutom bara skrattat när du sagt det så låter det dömt att misslyckas. Har själv haft en vän jag försökte ta upp problem med dens beteende och den hade ingen insikt i det jag tyckte var problematiskt.

    Du får nog ställa dig frågan om det är värt för dig att fortsätta vara vän eller ej med personen? Väger de bra sidorna över de dåliga?


    De bra sidorna med honom är att man kan ringa och prata med honom om man har problem. Han är jättebra att tala ut med. De dåliga är som sagt hans sociala klumpighet.

    Tyvärr så vet jag inte vad som väger över.
    Anonym (Abbe) skrev 2019-02-20 15:16:17 följande:

    NPF? Asperger?


    Ingetdera!
  • tankfull

    Han låter som 50% av alla som skriver på Flashback. Säg åt honom att han beter sig som en idiot och att han måste skärpa sig annars kommer han att mista ännu en vän.

  • Colourfulrainbow

    Håller med ovanstående signatur. Tala klaspråk med honom. Säg att han helt saknar hyfs och om han inte vill stå helt utan vänner får han skärpa sig.

  • Anonym (skitstövel)

    Fast att han tänder på barn och skrattar när du tar upp att han sårar andra tyder ju på att han är en äcklig skitstövel inte att han bara är socialt klumpig. Två helt olika saker. 

  • Anonym (H)

    Jag tycker inte att det låter som att han har problem med social klumpighet. Tycker snarare att det låter som ett behov att provocera, något som sker ker medvetet än vad jag skulke lägga i begreppet "klumpig".

    Vad säger personen när ni pratar om det då? Om han tom blivit av med jobbet på grund av sitt agerande måste han ju vara medveten om att det ger konsekevenser. Har du pratat om det i form av elakhet, att han är/uppfattas som elak. Vad har han för "försvar"?

  • Anonym (Hej)
    Anonym (H) skrev 2019-02-21 06:05:38 följande:

    Jag tycker inte att det låter som att han har problem med social klumpighet. Tycker snarare att det låter som ett behov att provocera, något som sker ker medvetet än vad jag skulke lägga i begreppet "klumpig".

    Vad säger personen när ni pratar om det då? Om han tom blivit av med jobbet på grund av sitt agerande måste han ju vara medveten om att det ger konsekevenser. Har du pratat om det i form av elakhet, att han är/uppfattas som elak. Vad har han för "försvar"?


    Han säger ingenting när vi talar klarspråk med honom. Ibland skrattar han som sagt bort det och ibland säger han ingenting alls. Men oavsett så verkar det aldrig gå in!
  • Anonym (U)

    Varför umgås ni med en svinig människa som han?

    Han verkar som en elak person.

Svar på tråden Kompis är extremt socialt klumpig!