• sextio­talist
    Äldre 20 Feb 07:55
    2028 visningar
    5 svar
    5
    2028

    Startproblem, Hyundai

    Lite kloka funderingar från er nu.
    Det gäller min pärla, en Hyundai från 2003, den har drygt 12000 mil bakom sig och har gått som en klocka. Men nu är bilen lite trotsig, den startar lynnigt, eller snarare, ibland startar den snällt och ibland inte alls. Ibland med den ena nyckeln och ibland med den andra nyckeln, ibland inte med någon nyckel.
    Den ena nyckeln är en kopia på originalet och har fungerat bra, tills för en månad sedan.
    Startmotorn startar, men själva motorn kickar inte igång. Mina funderingar är att det är en startspärr som fått nippran, men då borde väl inte startmotorn fungera?

    Den ska in på service nästa vecka, jag har tagit upp problemet när jag beställde servicen. Men jag vill ändå höra vad ni har för teorier.

    Jodå, jag klappar den snällt på motorhuven innan och säger god morgon ;).

    Det spelar ingen roll om den är fulltankad eller inte, och vi har även haft k-sprit i. Det spelar ingen roll om den är uppvärmd (blev nästan stående vid en bensinmack längs E4:an) eller om den stått ute i kylan.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-05 15:08
    Det var stöldspärren som går in och för att hantera detta måste jag till en märkesverkstad.
  • Svar på tråden Startproblem, Hyundai
  • sextio­talist
    Äldre 20 Feb 20:57
    #1

    Så lyfter jag trådstarten i hopp att jag får svar

  • Äldre 24 Feb 10:24
    #2

    Håller du in kopplingen (helt i botten) när du försöker starta??

  • sextio­talist
    Äldre 24 Feb 10:41
    #3
    SprucknaGummit skrev 2019-02-24 10:24:28 följande:

    Håller du in kopplingen (helt i botten) när du försöker starta??


    Självklart. Ibland i friläge
  • Äldre 25 Feb 09:16
    #4

    Accent, Sonata, Santa Fe, Elantra, Tiburon? Tror det är bra om du nämner vilkan modell frågan gäller.

  • sextio­talist
    Äldre 25 Feb 09:26
    #5
    Rabarbapuppa skrev 2019-02-25 09:16:53 följande:

    Accent, Sonata, Santa Fe, Elantra, Tiburon? Tror det är bra om du nämner vilkan modell frågan gäller.


    Accent, men nu har den varit snäll i flera dagar i rad :)
Svar på tråden Startproblem, Hyundai