• Liebling

    Kattkris - den gamla katten accepterar inte den nya! Råd?

    För en dryg månad sedan introducerade vi en kattunge för vår gamla katt som är sju år. Båda är hanar, den äldre är kastrerad men inte den yngre eftersom det är för tidigt, vi kommer att göra det senare.

    Vi hade läst på och följde alla råd om separata mat/sovplatser etc. och introducerade dem för varandra långsamt en kort stund i taget. Det gick förvånansvärt bra i början. Den äldre katten verkade gilla den yngre.

    De sov tillsammans och när den lilla gick in i ett annat rum gick den äldre efter. De åt t.o.m. tillsammans fast de hade matplatser i olika rum, det gick inte alltid att förhindra och det var aldrig något bråk om det.

    Jag har sett till att ge den äldre katten mycket uppmärksamhet och att den lilla inte inkräktar på hans sovställen så att han inte ska känna sig hotad av förändringen.

    Det har alltså gått bra hittills men sedan en dryg vecka tillbaka har dock den äldre katten börjat irritera sig enormt på den lilla. Han fräser och morrar bara den lilla kommer i närheten, inte hela tiden men nästan.

    Det har aldrig varit några riktiga slagsmål med bett och klor men den lilla vill gärna brottas på lek och jaga den äldre kattens svans vilket gamla katten inte vill. Den äldre katten markerar men biter inte hårt eller klöser, man märker att han medvetet undviker det. Han är en stor katt och skulle lätt kunna spöa upp kattungen om han ville.

    Vi har hållit dem i separata rum när den äldre katten har fått nog. Den lilla har sin bas i ett av sovrummen där han har allt han behöver de stunderna.

    Jag köpte Feliway Friends som har suttit i under några dagar men det gör tyvärr ingen skillnad. Borde jag kanske prova Feliway classic också eftersom den äldre katten kanske känner sig hotad?

    Det är så ledsamt att det blev så här. Jag är medveten om att det tar tid för katter att vänja sig vid varandra men jag vet också att man ibland måste ge upp. Jag vill verkligen inte behöva ta det beslutet så ge mig era bästa råd!

    Jag är tacksam för alla svar.

  • Svar på tråden Kattkris - den gamla katten accepterar inte den nya! Råd?
  • Erla

    Jag har tre katter där den äldsta inte går ihop med de två yngre. Jag använde feliway classic i ca ett år och det blev lite bättre med den, men alla problem försvann inte. T.ex har de två yngre visat på stress och ovilja att gå på lådan när den äldre är inomhus. Den äldre är nästan alltid på hugget och ställer till med bråk så fort någon av de andra katterna är i närheten. Till slut provade jag feliway friends och nu är näst intill alla bråk och kissolyckor borta. De funkar ju på olika sätt, men var tålmodig och låt feliway sitta i tills den är slut. Det kan ta någon vecka innan den ger resultat upplever jag. Det märktes tydligt vilken inverkan feliway hade, när jag en dag slutade använda det. Efter en vecka så började de bråka flera gånger om dagen och kissolyckorna var tillbaka.

  • Liebling
    Erla skrev 2019-02-20 11:21:48 följande:

    Jag har tre katter där den äldsta inte går ihop med de två yngre. Jag använde feliway classic i ca ett år och det blev lite bättre med den, men alla problem försvann inte. T.ex har de två yngre visat på stress och ovilja att gå på lådan när den äldre är inomhus. Den äldre är nästan alltid på hugget och ställer till med bråk så fort någon av de andra katterna är i närheten. Till slut provade jag feliway friends och nu är näst intill alla bråk och kissolyckor borta. De funkar ju på olika sätt, men var tålmodig och låt feliway sitta i tills den är slut. Det kan ta någon vecka innan den ger resultat upplever jag. Det märktes tydligt vilken inverkan feliway hade, när jag en dag slutade använda det. Efter en vecka så började de bråka flera gånger om dagen och kissolyckorna var tillbaka.


    Vad bra att Feliway fungerade! Det ger mig lite hopp. Den har ju inte suttit i så länge här.
    GirrlPower skrev 2019-02-20 11:24:45 följande:

    Man skulle kunna kalla det en kattastrof :)


    Är du möjligen från Göteborg? Jag skulle dock inte kattegorisera det som kattastrofläge än.
  • Jemp

    Är osäker på om det hjälper men kastrering går att göra redan nu. Fler och fler kastrerar redan innan leverans.

  • Liebling
    Jemp skrev 2019-02-20 12:20:51 följande:

    Är osäker på om det hjälper men kastrering går att göra redan nu. Fler och fler kastrerar redan innan leverans.


    Kattungen är nästan fyra månader så vi borde kunna göra det nu i så fall. Det kan ju faktiskt hjälpa så vi får planera in det snart.
Svar på tråden Kattkris - den gamla katten accepterar inte den nya! Råd?