• Anonym (AnnaM)

    Imovane / Zopiklon abstinens!!!

    Hej!

    Jag har ätit Imovane till natten (7,5) under ca 3 år och bestämde mig i höstas för att sluta. Jag trappade ner enligt läkarens schema under tre månader och nollade i mitten på november. Under själva nedtrappningen var abstinensen hemsk och när jag sedan nollade ännu värre men jag trodde och hoppades att den skulle ebba ut så småningom...

    Nu tre månader efter nollningen har jag fortfarande en vidrig abstinens, mycket ångest, sover dåligt och orkar inte göra något på dagarna mer än att ligga i soffan och titta på tv.

    Hur länge kan denna svåra abstinens sitta i?

    Är det någon mer än jag som kämpar med detta eller ni som har slutat och hade en jobbig abstinens, hur länge höll den på och när började ni känna er lite bättre?

    Tacksam för svar/stöd!

  • Svar på tråden Imovane / Zopiklon abstinens!!!
  • Anonym (AnnaM)

    Jag slutade för att jag inte mådde bra av dem...jag tror jag hade utvecklat tolerans och fick ångest av dem.

  • Anonym (fun)
    Anonym (AnnaM) skrev 2019-02-20 14:12:08 följande:
    Jag slutade för att jag inte mådde bra av dem...jag tror jag hade utvecklat tolerans och fick ångest av dem.
    Anonym (AnnaM) skrev 2019-02-20 14:12:08 följande:
    Jag slutade för att jag inte mådde bra av dem...jag tror jag hade utvecklat tolerans och fick ångest av dem.
    Ok, men så svår abstinens som du upplever nu ska du inte ha om du följt nedtrappningsschemat.

    Kontakta din läkare igen.

  • Anonym (AnnaM)

    Jag har kontaktat läkaren och följt hennes råd, men jag tillhör förmodligen kategorin extremt känsliga för läkemedel...

    Jag undrar om det finns fler abstinens drabbade som har upplevt något liknande och hur tog ni er igenom?

  • Anonym (Viq)

    Men är det abstinens från tabletterna då?

    Det kanske är så att du har något annat bakomliggande som du inte tänkt på tidigare.

    Depremerad?

    Dåliga järnvärden/sköldkörteln osv...

  • Anonym (Opal)

    Min sambo har käkat dom ett tag och tog ett bra tag innan abstinensen försvann och vilket inte heller var oväntat med tanke på att de tillhör "benzo släktet". Men det försvann iallafall. Håll ut och försök inte äta dom mer om du verkligen inte måste igen, finns andra bättre alternativ. Antar att du kanske har psykiska problem i o med att du fått utskrivet så pass länge? Om så fallet be att få testa andra i framtiden.

  • Anonym (AnnaM)
    Anonym (Opal) skrev 2019-02-21 00:46:43 följande:

    Min sambo har käkat dom ett tag och tog ett bra tag innan abstinensen försvann och vilket inte heller var oväntat med tanke på att de tillhör "benzo släktet". Men det försvann iallafall. Håll ut och försök inte äta dom mer om du verkligen inte måste igen, finns andra bättre alternativ. Antar att du kanske har psykiska problem i o med att du fått utskrivet så pass länge? Om så fallet be att få testa andra i framtiden.


    Tack för ditt svar! Kommer du/ni ihåg hur lång tid det tog för honom innan det försvann?
  • Anonym (H)

    Låter inte som utsättning utan snarare att det finns ett underliggande problem - ångest, depression mm...?

  • Anonym (AnnaM)
    Anonym (H) skrev 2019-02-21 09:05:39 följande:

    Låter inte som utsättning utan snarare att det finns ett underliggande problem - ångest, depression mm...?


    Tack för ditt svar! Jag är 100% säker på att detta är utsättning...Har hört att just denna medicinen är väldigt svår att sätta ut för en del av oss.. .därför skulle jag väldigt gärna vilja höra andras erfarenheter som också har blivit drabbade....
  • Anonym (Viq)
    Anonym (AnnaM) skrev 2019-02-21 09:25:50 följande:

    Tack för ditt svar! Jag är 100% säker på att detta är utsättning...Har hört att just denna medicinen är väldigt svår att sätta ut för en del av oss.. .därför skulle jag väldigt gärna vilja höra andras erfarenheter som också har blivit drabbade....


    Okej...

    Jag har ätit stilnoct i 13 år men bestämde mig för att ta ett uppehåll för 1.5 månader sedan. Slutade utan nertrappning.

    Just nu ligger jag med EXAKT samma symtom som du, men har aldrig kopplat det till utsättning. Så det var jätteintressant att läsa ditt inlägg.

    Vet du fler symtom på uttrappning?
  • Anonym (Hemskt.)

    Usch ja abstinens från benso och z-analoger är hemskt.

    Har aldrig använt just imovane eller stilnoct. Däremot stesolid i 2 år.

    Fick det utskrivet mot ångest, 10 mg/dygn.

    Trappade ner långsamt då jag läst om just utsättnings besvär.

    Numera tar jag propavan mot mina sömnproblem och kvällsångest.

    Bra sida om utsättnings problem.

    Benzobuddies.com

    Lycka till TS, du kommer att må bättre.

    Du är inte ensam.

  • Anonym (AnnaM)
    Anonym (Hemskt.) skrev 2019-02-22 22:56:16 följande:

    Usch ja abstinens från benso och z-analoger är hemskt.

    Har aldrig använt just imovane eller stilnoct. Däremot stesolid i 2 år.

    Fick det utskrivet mot ångest, 10 mg/dygn.

    Trappade ner långsamt då jag läst om just utsättnings besvär.

    Numera tar jag propavan mot mina sömnproblem och kvällsångest.

    Bra sida om utsättnings problem.

    Benzobuddies.com

    Lycka till TS, du kommer att må bättre.

    Du är inte ensam.


    Tack!
  • Anonym (AnnaM)
    Anonym (Hemskt.) skrev 2019-02-22 22:56:16 följande:

    Usch ja abstinens från benso och z-analoger är hemskt.

    Har aldrig använt just imovane eller stilnoct. Däremot stesolid i 2 år.

    Fick det utskrivet mot ångest, 10 mg/dygn.

    Trappade ner långsamt då jag läst om just utsättnings besvär.

    Numera tar jag propavan mot mina sömnproblem och kvällsångest.

    Bra sida om utsättnings problem.

    Benzobuddies.com

    Lycka till TS, du kommer att må bättre.

    Du är inte ensam.


    Hur lång tid tog det för dig innan du mådde bättre efter nollningen och hur lång tid tog själva nedtrappningen?
  • Anonym (Opal)
    Anonym (AnnaM) skrev 2019-02-21 08:50:11 följande:

    Tack för ditt svar! Kommer du/ni ihåg hur lång tid det tog för honom innan det försvann?


    Ca 8 månader
  • Anonym (celle)

    Imovane/Zopiklon är rena rama rävgiftet. Sover gör man på dem, men biverkningarna är inte att leka med, samt den starka beroendeframkallningen dessa tabletter har. Efterdyningarna kan sitta i länge. Håll ut! Hjärnan måste ställa om. Kroppen måste renas. Försök aktivera din kropp. Gå 1h varje dag. Ligg inte och sov på dagarna, påverkar din nattsömn negativt i längden. Var uppe på dagarna, försök vara aktiv, lägg dig tidigt och gå upp tidigt. Håll din dag&nattrytmn. Tumma aldrig på detta. 

    Imovane/Zopiklon gör folk avtrubbade i längden.

  • Anonym (AnnaM)
    Anonym (celle) skrev 2019-02-24 09:42:10 följande:

    Imovane/Zopiklon är rena rama rävgiftet. Sover gör man på dem, men biverkningarna är inte att leka med, samt den starka beroendeframkallningen dessa tabletter har. Efterdyningarna kan sitta i länge. Håll ut! Hjärnan måste ställa om. Kroppen måste renas. Försök aktivera din kropp. Gå 1h varje dag. Ligg inte och sov på dagarna, påverkar din nattsömn negativt i längden. Var uppe på dagarna, försök vara aktiv, lägg dig tidigt och gå upp tidigt. Håll din dag&nattrytmn. Tumma aldrig på detta. 

    Imovane/Zopiklon gör folk avtrubbade i längden.


    Tack för pepp och tips! Jag sover inte på dagarna då jag vet det kommer att påverka nattsömnen (som redan är jättekass) och jag försöker ta mig ut på en kortare promenad på dagarna men jag orkar tyvärr inte så mycket aktivitet pga av att de fysiska abstinensbesvären är så kraftiga såsom yrsel mm mm
  • Anonym (AnnaM)
    Anonym (Opal) skrev 2019-02-24 01:19:08 följande:

    Ca 8 månader


    Återigen tack för svar... Oj det var lång tid... Kände han någon förbättring efter en tid och när börjar det i så fall lätta lite?
  • Anonym (Hemskt.)
    Anonym (AnnaM) skrev 2019-02-23 10:11:17 följande:

    Hur lång tid tog det för dig innan du mådde bättre efter nollningen och hur lång tid tog själva nedtrappningen?


    Ursäkta sent svar.

    Nedtrappning 5 månader. Jag tog det lugnt med min nedtrappning.

    Mådde bättre ca 2-3 månader efter nollning.

    Inte jättebra, men bättre.
  • Anonym (Abstinens)

    Hej

    Har slutat med Zopiklon efter 11 års daglig användning.

    Tyvärr visste jag inte att man skulle trappa ur så

    Nu 4,5 månad senare mår jag riktigt dåligt.

    Muskelvärk som vandrar, överkänslig mot dofter andningsproblem,

    Bortdomnad i ansiktet, ångest är vad jag kommer på nu och jag är livrädd detta är bestående.

Svar på tråden Imovane / Zopiklon abstinens!!!