• Äldre 20 Feb 14:21
    2902 visningar
    14 svar
    14
    2902

    Ni som inte blivit gravida och sökt hjälp, berätta var ni började och hur det gått

    Jag och min sambo har försökt få till en graviditet ett tag nu. Jag börjar undra om det är dags för någon typ av kontroll eller liknande då det gått över ett år. Men jag vet inte var jag ska vända mig eller vad jag kan begära. Jag måste kontakta gyn via 1177s hemsida i min kommun och man kan klicka i "ofrivilligt barnlöshet" men undrar om man verkligen ska gå den vägen först? Hur gjorde ni? Jag skulle önska ett besök och en typ kontrollbesiktning (skratt) men jag vet inte hur det funkar och det gör mig nervös och får mig att dra ut på det. Är rädd att inte bli tagen på allvar riktigt... 

    Jag har använt NC hela tiden och min cykel är oregelbunden vissa perioder och haft tre gånger utan ÄL enligt den på 12 månader. Är 32 år så jag börjar få lite småpanik över det också då jag har hört att väntetiden är lång om man ska behöva IVF. Vi kör inga ÄL-stickor för det får mig att bli stressad så hellre varannan till var tredje dag med mys under större delen av min cykel. Jag har ett BMI på 36 idag vilket gör mig också rädd att dom bara kommer vifta av och säga åt mig att banta utan att hjälpa mig. Jag mår bra och är frisk i övrigt och varit lite överviktig hela livet och har svårt att gå ner i vikt. 

    Någon mer som är lika förvirrade eller några som har tagit hjälp och kan berätta vad man vanligtvis börjar med om man får någon medicin osv samt vilka krav och frågor jag kan ställa... Berätta gärna er historia! kram

  • Svar på tråden Ni som inte blivit gravida och sökt hjälp, berätta var ni började och hur det gått
  • Äldre 23 Feb 16:55
    #4
    C19 skrev 2019-02-22 15:11:50 följande:

    Hej,

    Vi har försökt i 1,5 år och sökte utredningshjälp i september. Vilken jävla skit! De tar knappt några prover eller liknande. Jag frågade om hormoner, stress mm men de bara viftade bort mig. Fick idag veta att de inte ens kollar prolaktinet vilket har väldigt mycket att göra med infertilitet. De tog heller inte LH eller FSH. Enligt mig helt värdelöst och gav precis ingenting då det verkar som om de enbart vill få in en i IVF snurran och tjäna pengar. Att IVF ökar lika mycket som förlossningsdepressioner borde sjukvården fundera över. Kan det vara så att sättet vi lever och äter på skapar hormonell obalans vilket gör att kroppen inte orkar vara gravid? Man tvingar sedan kroppen igenom en graviditet fanns den egentligen inte orkar och hormonerna spelar ännu mer allan.

    Vad vi har gjort var att välja den naturliga vägen. Vi lade om vår kost till AIP och paleo för att få ner inflammation. Vi minskade på alkohol drastiskt. Slutade med all form av tobak. Vi lyssnade på alla hormonavsnitt som finns på poddar. Däribland Jenny Koos. Kan varmt rekommendera att lyssna på henne. Vi började ta ?vanliga? kosttillskott. Vi gjorde egna tester på Werlabs mm.

    Vi sänkte stress. Vi läste på MÄNGDER av studier.

    I senaste cykeln lade jag även till theracough hostmedicin då jag läst om att det ska hjälpa till med slemhinnor. Oj oj oj vilken skillnad! Och... det visade sig att jag blev gravid efter 1,5 års jävla slit och precis noll hjälp av sjukvården. På första hostmedicinförsöket...

    Först och främst, har du koll på din menscykel? Har du fruktsamt cervixsekret som du enkelt kan urskilja? Börja där och lägg om kost mm. Gör en livsstilsförändring om ni inte redan gjort det. Vad ni kan använda fertilitetsutredningen till är att kolla mannens spermier. Visar det sig dåligt så är omläggning av livsstil det som hjälper.

    Mitt cervixsekret hade av stress försvunnit, theracough löste detta. Detta är enligt mig själv lite fusk då det ska finnas där om jag är i balans men parallellt så fortsätter vi att jobba på kost och livsstil för att slutligen komma i hormonell balans. Och med en liten liten bebis i magen. All lycka! Vet precis hur kämpigt det är.


    Tack för ditt svar. Jag ringde gyn och dom sa åt mig att dom inte gör någon kontroll alls innan jag når BMI max 30. . Jag fick en käftsmäll i ansiket kändes det som. Även om det skulle vara min man det beror på så gör dom ändå inget, inte ens kontrollerar honom innan jag nått BMIgränsen. För mig är det 17 kilo dit. Jag har alltid varit lite överviktig, aldrig varit sjuk och mår vad jag vet bra. Känns som en omöjlighet att gå ner så mycket då min kropp är "van" det här och jag är nöjd med mig själv. Men ja jag förstår också dom, kostomläggning och viktminskning är bevisat lösa många problem om man vill bli gravid.

    Hur tog du hostmedicinen? Genom hela cykeln tills du plussade eller? Paelo vet jag ungefär vad det är men det andra du nämnde?AIP? Vad är det? Jag har lagt om kosten till Gi/lchf-inspirerat då jag inte längre äter pasta, ris, potatis och främst bröd. Havregrynsgröt tex kan jag äta då och då och är inte helt strikt. Men det behövs en riktig onställning om jag ska gå ner så mycket så jag är bekymrad vad jag ska ta mig till utan att det ska vara skadligt för kroppen eller sätta igång aneroxiatankar som jag hade i yngre år... 

    Har du några tips för mannen? Kosttillskott osv?
Svar på tråden Ni som inte blivit gravida och sökt hjälp, berätta var ni började och hur det gått