• DBenji

    Dela på räkningar

    Hej Allesammans,



     

    Jag har sett att det finns lite trådar av samma form men inga långa diskussioner. Så jag tänkte starta denna. 



     

    Såhär är vårt situation.



     

    Vi är gifta och har ett barn. Jag tjänar 10k mer i handen varje månad och båda jobbar 100%



     

    Vi delar på alla husräkningar lika 



    Vi avsätter lika mycket på ett matkonto samt ett sparkonto.



     

    Detta resulterar i att frugan oftast inte har så mycket kvar varje månad. Jag skjuter självklart till när det behövs till nödvändiga saker men betalar absolut inte för att hon ska fixa sina naglar eller bränna på alkohol osv. 



     
     

    Värt att nämna att när hon var mammaledig tog jag alla huskostander - självklart.



     

    Men jag ser inte poängen med att dela lika när vi båda jobbar 100%.



     

    Så till er par där ena partner tjänar mer och där andra partner hävdar att man ska dela procentuellt, hur resonerar ni? 



     

    Jag menar, ni äger ju 50/50 av hus/lgh? Varför ska du inte betala hälften? Jag får inte till de i mitt huvet..



     

    "Jag äger 50% av fastigheten men ska inte betala lika mycket för ja tjänar mindre" jaha men då ska ju även ägandet delas procentuellt ut efter vad man betalar om de ska vara rättvist? 



     

    Ja lite rörligt men summan är, hur tänker ni?



     

  • Svar på tråden Dela på räkningar
  • Anonym (Oho)

    Har man barn ihop är väl gemensam ekonomi att föredra, vi har alltid kört med att alla pengar är bådas.

  • Kjell2

    Vi har nästan från början kört med ett gemensamt konto dit pengarna går in och ut. Detta oavsett vem som tjänar mest för tillfället.

    Större privata köp stämmer vi av först.

  • Anonym (Asdf)

    Alla pengar in på ett konto, jag tjänar mer men har en dyr hobby. Jag tror bråk uppstår om man är oense vart pengarna ska gå, fixa naglar finns inte på världskartan här. Är man ense och har samma mål och prioritering blir allt så mycket lättare.

  • Anonym (Money money)

    Vi är sambos med hus och två barn. Jag (kvinna) har tidigare tjänat ca 8000 mer i månaden, nu ca 4000 mer. Vi delar lika på gemensamma utgifter men jag köper det mesta till barnen, tar alla bilkostnader, veterinärkostnader, läkemedel, presenter, blommor/utemiljö etc. dvs jag tar extrakostnaderna. Jag äger 75% av boendet, han 25%, trots att vi står 50/50 på lånet. (Som är inköpt för gemensamt boende ja...). Jag äger bilen 100% men vi delar på lånekostnaden. Ibland går jag minus, ibland känns det rättvist. Oftast betalar jag väldigt mycket mer och går back, dvs tar från sparandet och det gör mig irriterad.

  • Anonym (Money money)

    PS: men, anser att båda behöver ha 2-3000 för livskvalitet som hår, naglar kläder. Kan din fru inte göra sådant ibland så betalar hon för mycket.

  • Anonym (Xenia)

    Jag förstår din syn. Men samtidigt tycker jag det är rimligt att man bidrar olika egen förmåga. Man är ändå ett team och kan den enda spara undan eller roa sig för 10 k och den andre knappt får något över tycker inte jag det känns okej. Ska man då bo ihop får man väl i så fall anpassa sig efter den med lägst lön. Din sambo skulle gynnas av ett billigare boende.

    Jag är mer inne på att man ammorterar 50/50 ifall man äger boendet ihop. Men så betalar man övriga kostnader (avgift, ränta, sophämtning osv) procentuellt.

    Jag tjänar mer än min partner kan tilläggas. Dock inte lika mycket.

  • Virriga Vera

    Är man gift, har barn och ett hus så tycker jag personligen att helt gemensam ekonomi är att föredra. Det är ju fruktansvärt om en part aldrig kan följa med på restaurang, åka på semester eller liknande för att allt måste delas 50/50. Var är rättvisan i det?


  • Anonym (Blomma)

    Är din fru nöjd med upplägget som ni har?

    Hur mycket har hon över till egna saker varje månad?

  • Anonym (J)

    Tänker att om man är familj så ska alla leva på samma standard. Är man gifta är man dessutom skyldig att se till att ens partner har samma levnadsstandard. Förstår inte varför man inte skulle vilja att ens familj har det lika bra som man själv.

Svar på tråden Dela på räkningar