• Almina

    Bidrag till gemensam present på barnkalas?

    Vad skulle ni tycka om man på inbjudan till ett barnkalas (barn i ca 4-7 års ålder) skrev att om man vill ge en present kan man om man vill bidra till en gemensam present genom att swisha en summa?

    Tycker ni att det är uteslutet att nämna presenter i inbjudan?

    Skulle ni uppskatta att slippa köpa present eller tycka att det känns som att man betalar för kalaset?

    Vilken summa skulle ni tycka var lagom (om ni skulle tycka upplägget är ok)? Jag tänker typ 30 kr...

  • Svar på tråden Bidrag till gemensam present på barnkalas?
  • elsi
    Almina skrev 2019-02-20 14:47:06 följande:

    Vad skulle ni tycka om man på inbjudan till ett barnkalas (barn i ca 4-7 års ålder) skrev att om man vill ge en present kan man om man vill bidra till en gemensam present genom att swisha en summa?

    Tycker ni att det är uteslutet att nämna presenter i inbjudan?

    Skulle ni uppskatta att slippa köpa present eller tycka att det känns som att man betalar för kalaset?

    Vilken summa skulle ni tycka var lagom (om ni skulle tycka upplägget är ok)? Jag tänker typ 30 kr...


    Om det är barnkalas för kompisar från förskolan eller liknande så tycker jag inte att det känns okej. Däremot okej om föräldrarna till barnen som är bjudna på eget initiativ går ihop och ger en lite större och dyrare present.

    Och om det är släktingar man bjuder in till barnets födelsedag så tycker jag att det är okej att be om pengar och samla till en lite större present. 
  • Gryntroll

    Mina barn skulle ha blivit besvikna av det upplägget. ÄVEN om de är medvetna att presenter inte är anledningen till ett kalas, att mängden presenter inte är det viktiga osv. Men trots allt, i åldern 4-7 så är presentöppningen en del av kalaset som de uppskattar lika mycket som lekarna.

    Jag som förälder skulle antagligen bli lite lättad över att slippa köpa en "slit-o-släng-present" som kalaspresenter oftast blir. Men tänker att det är mer ok att om frågan om insamling kommer från en annan förälder än den som bjuder in till kalaset. När det kommer från värd-föräldern skulle jag haja till.

  • Almina
    Långbenopluto skrev 2019-02-20 14:48:27 följande:

    Men snälla, det är att gå för långt! Det är ett BARNkalas, inte ett bröllop eller liknande....


    Ja, alltså syftet är att det ska bli lite mindre presenthets. I dagsläget köper många presenter för runt 100-150 kr...
  • Ellie

    Jag skulle tycka det var ok, men känna "vad tråkigt för barnet". I den åldern får man väl hellre 10 paket för 30 kr än 1 paket för 300? Dessutom är det kul för gästerna att ha med sig något litet paket som de kanske fått vara med och slå in. Jag brukar köpa paket för ca 50-125 kr på kalas, så 30 kr vore en ekonomisk vinst, men trist.

  • Almina
    Gryntroll skrev 2019-02-20 14:53:56 följande:

    Mina barn skulle ha blivit besvikna av det upplägget. ÄVEN om de är medvetna att presenter inte är anledningen till ett kalas, att mängden presenter inte är det viktiga osv. Men trots allt, i åldern 4-7 så är presentöppningen en del av kalaset som de uppskattar lika mycket som lekarna.

    Jag som förälder skulle antagligen bli lite lättad över att slippa köpa en "slit-o-släng-present" som kalaspresenter oftast blir. Men tänker att det är mer ok att om frågan om insamling kommer från en annan förälder än den som bjuder in till kalaset. När det kommer från värd-föräldern skulle jag haja till.


    Ja, nä, det är nog svårt att göra det på ett bra sätt. Jag hade nog också reagerat om det stod så i inbjudan :/

    Sonen hade nog blivit överlycklig om han fått en lite finare grej som var från alla kompisar. :)
  • Almina
    Ellie skrev 2019-02-20 14:55:57 följande:

    Jag skulle tycka det var ok, men känna "vad tråkigt för barnet". I den åldern får man väl hellre 10 paket för 30 kr än 1 paket för 300? Dessutom är det kul för gästerna att ha med sig något litet paket som de kanske fått vara med och slå in. Jag brukar köpa paket för ca 50-125 kr på kalas, så 30 kr vore en ekonomisk vinst, men trist.


    Ja, nä, jag får nog skippa den tanken.

    Man vill ju också lära barnen glädjen i att ge en present, som man kanske har valt ut särskilt till födelsedagsbarnet...

    Men tack för alla tankar!
  • Almina
    elsi skrev 2019-02-20 14:50:35 följande:

    Om det är barnkalas för kompisar från förskolan eller liknande så tycker jag inte att det känns okej. Däremot okej om föräldrarna till barnen som är bjudna på eget initiativ går ihop och ger en lite större och dyrare present.

    Och om det är släktingar man bjuder in till barnets födelsedag så tycker jag att det är okej att be om pengar och samla till en lite större present. 


    Tack för ditt svar. Jag tänkte på kompiskalas. Men ni har nog rätt i att det inte funkar riktigt... Hade varit skönt bara stt slippa "onödig" konsumtion...
  • Gryntroll
    Almina skrev 2019-02-20 14:55:20 följande:
    Ja, alltså syftet är att det ska bli lite mindre presenthets. I dagsläget köper många presenter för runt 100-150 kr...
    Jag är helt enig om att det är en bra tanke att dra ner på presenter och då egentligen ffa de små plottriga kalaspresenterna. Men eftersom det är så mycket mer än just saken i kalaspresenter (att tänka ut, åka och köpa, slå in, ge och sedan vara med när de öppnas) så är det klurigt.
  • Almina
    Gryntroll skrev 2019-02-20 15:03:10 följande:

    Jag är helt enig om att det är en bra tanke att dra ner på presenter och då egentligen ffa de små plottriga kalaspresenterna. Men eftersom det är så mycket mer än just saken i kalaspresenter (att tänka ut, åka och köpa, slå in, ge och sedan vara med när de öppnas) så är det klurigt.


    Ja, jag håller med dig! Hade önskat i så fall att det åtminstone hade varit ok att köpa/ge begagnade saker... För att minska på konsumtionen lite... Eller att barnen kunde ha med sig ett fint kort som de gjort själva/valt ut för att passa födelsedagsbarnet. Men jag får nog fortsätta drömma.
  • elsi
    Almina skrev 2019-02-20 15:01:59 följande:
    Tack för ditt svar. Jag tänkte på kompiskalas. Men ni har nog rätt i att det inte funkar riktigt... Hade varit skönt bara stt slippa "onödig" konsumtion...
    Det är en god tanke, men jag skulle ändå tveka. Om det är så att du känner alla föräldrar till de inbjudna barnen väl, då kan du ju lägga fram det på ett helt annat sätt än att bara skicka ut det i inbjudan.

    Sen det som flera andra skrivit, att i den ålder kan mängden presenter vara viktigt och att det kan vara viktigt för barnet som går på kalaset att få välja, ge bort och sen se sin present öppnas.

    Du får kanske stå ut med onödig konsumtion av billigt skräp ett tag till...
  • Noran

    Jag skulle tycka det vore jättebra. Barnen är mycket mer miljömedvetna än vi så dom förstår om man förklarar tanken. Skriv gärna i inbjudan vad som kommer köpas för pengarna. Jag skulle nog ändå swisha 50:-.

    Jag har varit på ett kalas där det stod presentfritt i inbjudan. Till ett tvillingpar. Gick utmärkt.

    En annan idé skulle vara återvunna presenter. Välj en leksak du tröttnat på eller en bok du har redan läst. Kanske ett spel eller pussel du spelat ett par gånger som du tror skulle passa. Då får man hela presentgrejen men inte slit och släng och köphysteri.

  • nirakanna2

    Jag blev blyg och bangade, men ville egentligen skriva på inbjudan att kalaset inte skulle handla om presenter, så gå gärna ihop några stycken så det blir billigare för er och inte absurt många paket för födelsedagsbarnet.

Svar på tråden Bidrag till gemensam present på barnkalas?