• Solrosvind

    Gravid och extremt orkeslös och yr

    Hej!

    Jag är i vecka 12+0 idag. Det är första graviditete och jag är väldigt glad men har haft en rejält kämpig första trimester. Mådde bra de första veckorna men började må illa i vecka 6-7 och blev snabbt mycket dålig. Jag fick diagnosen Hyperemisis och har inte kunnat jobba alls, bara ligga i sängen och försöka att inte må illa. Har knappt orkat stå 5 min i duschen eller hämta mat. Började efter ett tag att äta Lergigan Comp.

    De har kollat alla värden vid två tillfällen och har bara sagt att jag behöver natrium (dricker resorb) och Järn då depåerna började sina, men ej var helt slut. Blodtrycket var lågt sa de. Har med Lergigan kunnat äta (ej så varierat men bra mängd) och behållt allt senaste 2 veckorna.

    Nu under vecka 12 har jag äntligen börjar må mindre illa MEN är fortfarande lika dålig på att stå länge. Det svartnar för ögonen länge när jag reser mig och jag blir som tömd på energi om jag går upp en stund. Känner mig fortfarande som att jag är väldigt sjuk. Känns så kraftigt detta att jag undrar om detta verkligen kan vara normalt?

    Någon som känner igen detta eller har tips/tankar?

  • Svar på tråden Gravid och extremt orkeslös och yr
  • Ninjara

    Om du har varit utan ordentligt med mat som det låter så kan det få dig att känna dig yr mm för att du inte har hunnit få upp närings mängden nu när du börjat äta igen. Att du dess utom har lågt blod tryck kan ju göra att när du står orkar inte kroppen pumpa runt blod som den brukar. Kombinationen av dessa kan göra en hel del. Bästa tror jag väl är att stämma av med BM och kan även prata med läkare.

  • kattfnatt

    Har varit som du i två veckor men inte lika illamående. Dock helt kraftlös och kan inte stå mer än 5 minuter innan jag måste lägga mig ner. Extremt obehagligt. Det är en trötthet/matthet utan dess like. Har googlat mycket och förstått att vissa har det så här första trimestern. Tror inte att det går att påverka, man får bara sätta sitt hopp till att det snart blir bättre. Har jättelågt blodtryck så antar att det spelar in. Men man blir väldigt mentalt sänkt av att känna såhär. Förstår din frustration och lider med dig!

    Sånt som kanske kan påverka?

    Vätskebrist

    B-vitaminbrist

  • jwrga

    Mina senaste två graviditeter var jag sängliggande fram till v 13 ca och sen extremt trött och yr fram till v 16 ca, sen bara trött. 

Svar på tråden Gravid och extremt orkeslös och yr