• Blimammamedpcos

    Vad ska jag göra nu?

    Hej,
    Jag är gravid i Vecka 7 nu och detta är mitt första barn och min allra första graviditet... Jag har tagit 5 g-test och litar liksom inte riktigt på att dom stämmer, så jag ringde BM och ska dit den 4/3 men innan dom har bekräftat att jag verkligen är gravid så försöker jag hålla lite avstånd från det så att jag inte ska bli allt för förkrossad om det nu inte skulle stämma. 

    Jag är super nervös över att jag ska sova bort graviditeten, att jag liksom ska vakna i morgon ta ett nytt test och att det då ska vara negativt... 

    Någon mer som känt likadant?
    Hur får man liksom in det i huvudet att man verkligen är gravid på riktigt och är det något speciellt jag ska tänka på?

  • Svar på tråden Vad ska jag göra nu?
  • Sams

    Jag tog väldigt många test efter att jag hade fått det första positiva och väntade ett tag innan jag ringde bm för att jag trodde det var något dåligt skämt. Vid KUB trodde jag att de skulle säga till mig att där inte var något men det kom fram direkt på skärmen. Jag försökte förstå att jag var gravid genom att handla lite kläder och börja planera allt. Tror det var runt vecka 30 som min hjärna verkligen fattade och det inte längre kändes som en lögn när jag pratade med folk. (Detta trots att magen hade synts ett tag och jag kände fosterrörelser.) Tyvärr är det nog så att det tar väldigt lång tid för vissa att förstå . Det enda tipset som kanske kan hjälpa dig är att köpa lite småsaker, sen får det ta den tid det tar. För många verkar det lossna vid första ultraljudet men inte för alla.

  • Noanda
    Blimammamedpcos skrev 2019-02-20 18:35:01 följande:

    Hej,

    Jag är gravid i Vecka 7 nu och detta är mitt första barn och min allra första graviditet... Jag har tagit 5 g-test och litar liksom inte riktigt på att dom stämmer, så jag ringde BM och ska dit den 4/3 men innan dom har bekräftat att jag verkligen är gravid så försöker jag hålla lite avstånd från det så att jag inte ska bli allt för förkrossad om det nu inte skulle stämma. 

    Jag är super nervös över att jag ska sova bort graviditeten, att jag liksom ska vakna i morgon ta ett nytt test och att det då ska vara negativt... 

    Någon mer som känt likadant?

    Hur får man liksom in det i huvudet att man verkligen är gravid på riktigt och är det något speciellt jag ska tänka på?


    Jag hade också svårt att tro på det så i måndags gjorde jag ett ultraljud (som jag fick bekosta själv, 790 kr) i vecka 7+0 och fick både se och höra hjärtat slå. Ett tips om du kan tänka dig att betala för det. :)
  • Blimammamedpcos

    Tack för tipset! 
    Jag förstår exakt känslan av att det ska vara ett dåligt skämt, för det känns verkligen som det... ett riktigt elakt sådant dessutom. 

  • Blimammamedpcos
    Noanda skrev 2019-02-20 19:24:26 följande:
    Jag hade också svårt att tro på det så i måndags gjorde jag ett ultraljud (som jag fick bekosta själv, 790 kr) i vecka 7+0 och fick både se och höra hjärtat slå. Ett tips om du kan tänka dig att betala för det. :)

    Okej, ja det vill jag ju helst inte göra. Men hoppas ju på att när jag träffar bm i mars så gör dom ett ultraljud. För då är jag ju ändå i vecka 9+0. 


    Och jag har gjort en Gastric bypass operation vilket innebär lite mera koll på mig och barnet. 

  • Noanda
    Blimammamedpcos skrev 2019-02-20 19:30:21 följande:

    Okej, ja det vill jag ju helst inte göra. Men hoppas ju på att när jag träffar bm i mars så gör dom ett ultraljud. För då är jag ju ändå i vecka 9+0. 

    Och jag har gjort en Gastric bypass operation vilket innebär lite mera koll på mig och barnet. 


    Jaha ok. Normalt gör man inte ultraljud då utan första ultraljudet blir vid kub om man ska göra det, annars rul. Men det kanske blir annorlunda för dig då. Hoppas!
Svar på tråden Vad ska jag göra nu?