• Russianwoman23

    Huvudvärk nu i 3 dagar

    Har nu haft extrem huvudvärk i 3 dagar i sträck. Kan sitta uppe och kolla på tv dock, men inte alltför länge. Är detta normalt? Någon fler som har det eller har haft så? På internet rekommenderar de att man kontaktar bm för det, vilket jag tycker verkar lite onödigt.

  • Svar på tråden Huvudvärk nu i 3 dagar
  • Gullan803

    Hur långt gången är du? Anledningen till att man ska kontakta bm är för att det kan vara ett tidigt tecken på havandeskapsförgiftning. Rekommenderar dig att kontakta bm så de kan ta ett enkelt blodtryck och kolla urinen :)

    Är själv förlöst i v 25 redan pga allvarlig havandeskapsförgiftning :(

  • Russianwoman23

    [quote=79459238][quote-nick]Gullan803 skrev 2019-02-21 13:13:06 följande:[/quote-nick]Hur långt gången är du? Anledningen till att man ska kontakta bm är för att det kan vara ett tidigt tecken på havandeskapsförgiftning. Rekommenderar dig att kontakta bm så de kan ta ett enkelt blodtryck och kolla urinen :)

    Är själv förlöst i v 25 redan pga allvarlig havandeskapsförgiftning :(

    Är i vecka 19

  • Långbenopluto
    Russianwoman23 skrev 2019-02-21 12:11:21 följande:
    Har nu haft extrem huvudvärk i 3 dagar i sträck. Kan sitta uppe och kolla på tv dock, men inte alltför länge. Är detta normalt? Någon fler som har det eller har haft så? På internet rekommenderar de att man kontaktar bm för det, vilket jag tycker verkar lite onödigt.
    På vilket sätt är det onödigt?? Det handlar om ditt barns hälsa..... eller?
  • Russianwoman23

    [quote=79459504][quote-nick]Långbenopluto skrev 2019-02-21 14:46:26 följande:[/quote-nick]På vilket sätt är det onödigt?? Det handlar om ditt barns hälsa..... eller?

    Känns bara som om folk tycker man är hypokondriker om man kontar bm alltför ofta. Har dock ringt till bm nu, de ringer upp mig imorgon bitti.

  • Russianwoman23

    [quote=79459238][quote-nick]Gullan803 skrev 2019-02-21 13:13:06 följande:[/quote-nick]Hur långt gången är du? Anledningen till att man ska kontakta bm är för att det kan vara ett tidigt tecken på havandeskapsförgiftning. Rekommenderar dig att kontakta bm så de kan ta ett enkelt blodtryck och kolla urinen :)

    Är själv förlöst i v 25 redan pga allvarlig havandeskapsförgiftning :(

    Kan det även ha en bakgrund i att man har sovit dåligt och druckit för lite? Dricker ca 1 liter om dagen,känns inte som det räcker då jag alltid känner mig törstig.

  • Långbenopluto
    Russianwoman23 skrev 2019-02-21 15:19:41 följande:
    [quote=79459238][quote-nick]Gullan803 skrev 2019-02-21 13:13:06 följande:[/quote-nick]Hur långt gången är du? Anledningen till att man ska kontakta bm är för att det kan vara ett tidigt tecken på havandeskapsförgiftning. Rekommenderar dig att kontakta bm så de kan ta ett enkelt blodtryck och kolla urinen :)

    Är själv förlöst i v 25 redan pga allvarlig havandeskapsförgiftning :(

    Kan det även ha en bakgrund i att man har sovit dåligt och druckit för lite? Dricker ca 1 liter om dagen,känns inte som det räcker då jag alltid känner mig törstig.
    Du har symptom på både diabetes och havandeskapsförgiftning.
  • LeyasMamma
    Russianwoman23 skrev 2019-02-21 15:19:41 följande:

    [quote=79459238][quote-nick]Gullan803 skrev 2019-02-21 13:13:06 följande:[/quote-nick]Hur långt gången är du? Anledningen till att man ska kontakta bm är för att det kan vara ett tidigt tecken på havandeskapsförgiftning. Rekommenderar dig att kontakta bm så de kan ta ett enkelt blodtryck och kolla urinen :)

    Är själv förlöst i v 25 redan pga allvarlig havandeskapsförgiftning :(

    Kan det även ha en bakgrund i att man har sovit dåligt och druckit för lite? Dricker ca 1 liter om dagen,känns inte som det räcker då jag alltid känner mig törstig.


    Det finns olika anledningar till att man kan få huvudvärk som inte är kopplat till graviditeten i sig såklart. Så som för lite vatten, 1 liter/dag är för lite. Dålig sömn kan ge huvudvärk, början till förkylning, stress osv.

    Orsaker som kan ge huvudvärk vid graviditet är bland annat havandeskapsförgiftning vilket kan bli väldigt allvarligt. Däremot vanligare lite senare i graviditeten. Även järn-nivån kan påverka så man får huvudvärk och runt v 16-20 brukar man ligga som lägst i järn, kan då vara bra att börja med järntillskott. Enkelt stick i fingret för att få svar på detta :)
  • Russianwoman23
    LeyasMamma skrev 2019-02-21 17:03:42 följande:

    Det finns olika anledningar till att man kan få huvudvärk som inte är kopplat till graviditeten i sig såklart. Så som för lite vatten, 1 liter/dag är för lite. Dålig sömn kan ge huvudvärk, början till förkylning, stress osv.

    Orsaker som kan ge huvudvärk vid graviditet är bland annat havandeskapsförgiftning vilket kan bli väldigt allvarligt. Däremot vanligare lite senare i graviditeten. Även järn-nivån kan påverka så man får huvudvärk och runt v 16-20 brukar man ligga som lägst i järn, kan då vara bra att börja med järntillskott. Enkelt stick i fingret för att få svar på detta :)


    Har rådfrågat 1177 om detta och de samma samma sak som du skrev. Ingenting farligt,ska prata med bm imorgon. Dricker alldeles för lite enligt dem. Tar inga järn tillskott just nu utan endast multivitamin för kvinnor. Blev rekommenderad att skaffa den till v.20. Kan vara en kombination av dessa grejer som har skapat huvudvärken :)
  • tankfull

    Kanske inte alls aktuellt men om man slutar dricka kaffe kan man få huvudvärk av det. Finns folk som dricker mycket kaffe på jobbet och sen på loven så dricker de mindre kaffe och får huvudvärk. Men du kanske inte ens dricker kaffe så...

  • Miajohanna9

    Sist jag var gravid fick jag migrän (brukar ha det annars men hade inte haft under hela graviditeten förrän när det närmade sig slutet av den) och eftersom jag fick synbortfall/flimmer (också något jag brukar få) fick jag komma in för observation och uteslutning av havandeskapsförgiftning. Prata med din bm eller förlossningen om du känner dig osäker. Hoppas huvudvärken släpper!

  • Miajohanna9

    Kan lägga till att jag har mkt huvudvärk denna graviditet också, var och varannan dag men ingen migrän! Det är vanligt att få mer huvudvärk vid graviditet!

  • LeyasMamma
    Russianwoman23 skrev 2019-02-21 19:47:10 följande:

    Har rådfrågat 1177 om detta och de samma samma sak som du skrev. Ingenting farligt,ska prata med bm imorgon. Dricker alldeles för lite enligt dem. Tar inga järn tillskott just nu utan endast multivitamin för kvinnor. Blev rekommenderad att skaffa den till v.20. Kan vara en kombination av dessa grejer som har skapat huvudvärken :)


    Hoppas du får svar på vad huvudvärken kommer ifrån. Jag har också haft mycket huvudvärk denna graviditet vilket jag normalt sett aldrig har annars, men har legat bra i både blodtryck och järn så för mig är det fortfarande ett litet mysterium men nu är det inte många dagar kvar så överlever tiden ut ;) om det skulle visa sig vara järnbrist så skulle jag rekommendera dig att ta dina järntabletter ihop med juice eller med en apelsin då c-vitamin gör att kroppen tar upp järnet bättre. Det du ska undvika ihop men intag av järn är mjölkprodukter då det hämmar upptagningen :) lycka till med både huvudvärk och bebis!
  • Russianwoman23

    [quote=79460258][quote-nick]tankfull skrev 2019-02-21 20:14:22 följande:[/quote-nick]Kanske inte alls aktuellt men om man slutar dricka kaffe kan man få huvudvärk av det. Finns folk som dricker mycket kaffe på jobbet och sen på loven så dricker de mindre kaffe och får huvudvärk. Men du kanske inte ens dricker kaffe så...

    Brukade dricka flera koppar varje dag innan jag blev gravid, sen dess dricker jag det väldigt sällan

  • Russianwoman23

    [quote=79460354][quote-nick]Miajohanna9 skrev 2019-02-21 20:30:35 följande:[/quote-nick]Sist jag var gravid fick jag migrän (brukar ha det annars men hade inte haft under hela graviditeten förrän när det närmade sig slutet av den) och eftersom jag fick synbortfall/flimmer (också något jag brukar få) fick jag komma in för observation och uteslutning av havandeskapsförgiftning. Prata med din bm eller förlossningen om du känner dig osäker. Hoppas huvudvärken släpper!

    Tack så mycket. Bm ringer upp mig i morgon så kan eventuellt möjligtvis komma in till dem redan imorgon om jag har tur :)

  • Russianwoman23

    [quote=79460444][quote-nick]LeyasMamma skrev 2019-02-21 20:52:17 följande:[/quote-nick]Hoppas du får svar på vad huvudvärken kommer ifrån. Jag har också haft mycket huvudvärk denna graviditet vilket jag normalt sett aldrig har annars, men har legat bra i både blodtryck och järn så för mig är det fortfarande ett litet mysterium men nu är det inte många dagar kvar så överlever tiden ut ;) om det skulle visa sig vara järnbrist så skulle jag rekommendera dig att ta dina järntabletter ihop med juice eller med en apelsin då c-vitamin gör att kroppen tar upp järnet bättre. Det du ska undvika ihop men intag av järn är mjölkprodukter då det hämmar upptagningen :) lycka till med både huvudvärk och bebis!

    Brukade ha huvudvärk till och från när jag inte var gravid. Låg ganska normalt på blodtryck,något lägre än jag normalt har och något lågt på järnvärde. Alla andra saker de kollade såg normala ut. Blev rekommenderad att börja ta järn tabletter i vecka 20. Kan kanske vara järnbrist, bebisen tar ju vad den behöver och ger mig resterna.. så kanske har väldigt lite järn i kroppen. Det visste jag faktiskt inte! Tack så jätte mycket för tipset :) tack så mycket :D

  • Anonym (3)

    Jag är gravid med 3an och har haft en vidrig migrän till och från denna graviditet. Aldrig haft det förut . Men jag sover rätt dåligt med . Jag är törstig jämnt och dricker för mycket vatten istället. Brukar käka riktigt starka tuggummin det brukar göra så att jag inte dricker lika mycket . Jag har varken fått socker eller havandeskapsförgiftning än så länge så det behöver absolut inte bero på det :) Jag har däremot väldigt dåligt järnvärde så har ätit maxdos av järn sen v.20 men det vill inte riktigt hjälpa. Hoppas dina prover är normala :)

  • Russianwoman23

    Har varit hos bm nu på morgonen. Fick tid snabbt. Tog blodtryck och och gjorde test på urin. Visade inga indikationer på något alls. Allt såg bra ut även blodtrycket. Bm sa att jag dricker alldeles för lite med tanke på att jag nu idag gick in i v.20, behöver dricka mer och oftare bara. Kan även vara en förkylning på g, inget farligt. Tack alla för snabbt svar :D

Svar på tråden Huvudvärk nu i 3 dagar