• melissa85

    Pass till Dubai

    Hej! Vi ska åka till Dubai på lördag, men har i tisdags kväll att dotterns pass har 4 månader kvar. Läst överallt att det är 6 månader som gäller till Dubai. Har även läst att många har chansat och kommit igenom (de som hade mindre än 6mån i sitt pass). Vi har ansökt om nytt, men det kommer inte komma tills imorgon.
    Vissa säger även att Dubai har 3 månader giltighetstid om man inte stannar längre än 14 dagar. Vi ska vara där i 1 vecka.
    Jag har en klump i magen och vet inte vad jag ska göra.
    Någon som vet eller varit med om nåt liknande?
    All hjälp är välkommen.
    Vi är en familj som ska resa, 2 vuxna och 2 barn.

  • Svar på tråden Pass till Dubai
  • felix le chat

    Om UAE accepterar tillfälliga pass ( rosa ) kan ni ju skaffa ett sådant.
    Inte alla länder som accepterar nödpass.

  • melissa85
    felix le chat skrev 2019-02-21 14:09:21 följande:

    Om UAE accepterar tillfälliga pass ( rosa ) kan ni ju skaffa ett sådant.
    Inte alla länder som accepterar nödpass.


    Dubai accepterar inga provisoriska pass.. :(
  • felix le chat

    När ni checkar in på Arlanda, Landvetter eller vart ni åker från så kommer
    ju flygbolaget kolla era pass. Antar att dom även kollar giltighet ?
    Ni kanske inte ens får checka in ?

  • Duckan

    Nu är det några år sen men min fd kollega kom inte ens på planet med ett icke 6 månders giltigt pass. Jag själv hade inte chansat till Dubai. 

  • melissa85
    felix le chat skrev 2019-02-21 14:21:16 följande:

    Hur gammal är dottern ( hon med dåligt pass ) ?


    Hon är 13 år. Hennes pass går ut den 23/6.
  • melissa85
    felix le chat skrev 2019-02-21 14:21:16 följande:

    Hur gammal är dottern ( hon med dåligt pass ) ?


    Hon är 13 år.

    Hennes pass går ut den 23/6.
  • melissa85
    felix le chat skrev 2019-02-21 14:24:03 följande:

    När ni checkar in på Arlanda, Landvetter eller vart ni åker från så kommer
    ju flygbolaget kolla era pass. Antar att dom även kollar giltighet ?
    Ni kanske inte ens får checka in ?


    Vi åker från Köpenhamn med Turkish Airlines.
  • melissa85
    melissa85 skrev 2019-02-21 15:21:10 följande:
    Hon är 13 år. Hennes pass går ut den 23/6.
    Det har jag läst och därför undrar jag. De säger att det är 3 månader i Dubai om man inte stannar mer än 14 dagar. Hon som svarar är flygvärdinna och killen har klarat sig. Hon menar att Dubai har ett undantag, Abu Dhabi måste man ha ett pass i minst 6 månader.
    Ska man våga åka? Vi är en hel familj som åker.
  • Duckan

    Ts, vi har åkt till Dubai i över 10 års tid men vi har alltid sett till att våra pass gäller 6 mån. Jag är för feg för att chansa men det låter ju som att det är okej med kortare giltighetstid numer.

  • FtS70

    Från Emirates hemsida, för svenska medborgare:

    Passports and other documents accepted for entry issued to passengers who stay less than 3 months must be valid for a minimum of 3 months from the arrival date.

    Trevlig resa!

  • Anonym (Praktisk)
    FtS70 skrev 2019-02-21 15:35:40 följande:

    Från Emirates hemsida, för svenska medborgare:

    Passports and other documents accepted for entry issued to passengers who stay less than 3 months must be valid for a minimum of 3 months from the arrival date.

    Trevlig resa!


    Skriv ut det och grattis !!!
  • Anonym (Praktisk)
    FtS70 skrev 2019-02-21 15:35:40 följande:

    Från Emirates hemsida, för svenska medborgare:

    Passports and other documents accepted for entry issued to passengers who stay less than 3 months must be valid for a minimum of 3 months from the arrival date.

    Trevlig resa!


    Skriv ut det och grattis !!!
  • FuckGoggleAskMe

    Nej, regeln är 6 månader. Kolla även på ambassadens hemsida i Sverige. För två år sedan var jag nervös, vi hade en stop over i Dubai, hotell på flygplatsen, hade kollat med smbassad i Sverige och där vi bor, men ingen kunde lova att vi fick göra denna stop-over på några timmar, eftersom sonens pass gick ut efter 6 månader minus fyra dagar. Allt gick dock väl, kanske hjälpte det att vi checkade in på hotellet och visade pass typ kl. 1 lokal tid. Dom ä4 väl väldigt strikta i Dubai och accepterar inte provisoriska pass. Lycka till, var charmiga, artiga och nonchalanta med de ni träffar, så går det antagligen (men inte säkert) bra., www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/förenade-arabemiraten/reseinformation/ambassadens-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/

  • Anonym (anonym.12)

    Vi kom tillbaks från Dubai i söndags. Regeln är 3 månader!!
    Alla tittade noga i hennes pass, så hade det varit 6 månader så hade det inte funkat med att chansa. I Köpenhamn ringde killen sin kollega för att fråga "Hur många månader var det till Dubai. Ahå 3, ok, tack".
    UAE har 6 månader som land, med Dubai som undantag som har 3.
    Därför är det lätt att generalisera och därför säger alla 6.

  • melissa85
    Anonym (anonym.12) skrev 2019-03-06 08:35:04 följande:

    Vi kom tillbaks från Dubai i söndags. Regeln är 3 månader!!
    Alla tittade noga i hennes pass, så hade det varit 6 månader så hade det inte funkat med att chansa. I Köpenhamn ringde killen sin kollega för att fråga "Hur många månader var det till Dubai. Ahå 3, ok, tack".
    UAE har 6 månader som land, med Dubai som undantag som har 3.
    Därför är det lätt att generalisera och därför säger alla 6.


    Mitt svar är från mig som startade tråden. :)
Svar på tråden Pass till Dubai