• jjme

    Varför?

    Jag och min sambo har försökt bli gravid i cirka 1år och 8 månader utan resultat vilket börjar bli väldigt frustrerande.
    Jag har varit i kontakt med vården i vårat län men eftersom vi har ett gemensamt barn sedan tidigare är vi inte berättigad att få hjälp.

    Eftersom vi försökt så länge så känns det som jag har provat med ALLT.  Jag har testat allt ifrån ägglossningstest, till hostmedicin, vitaminer på både mig och sambon osv.

    Denna månad har jag har jag köpt clearblue avancerat ägglossningstest och enligt alla miljoner appar jag använt så skulle jag haft ägglossning i söndags och tidigare har jag märkt att jag verkar ha ägglossning mycket senare än vad dom här apparna säger men jag har aldrig sen mens..

    om 12 dagar ska jag ha mens och som sagt så är den aldrig sen ( har inte varit dessa 1år och 8 månader som vi försökt ) men denna månad har jag inte haft ägglossning ännu enligt dessa test eller dom visar att jag har hög fertilitet men inte maximal som dessa ska visa och idag är jag inne på 5 dagen som dom visar hög fertilitet och jag har test två gånger om dagen.

    Kan jag ha haft ägglossning redan men att den inte visar maximal ?

    Kan jag ens ha ägglossning såhär sent och bli gravid iaf??

    Behöver tips och råd hur jag ska gå vidare.
    Är det läge att kontakta en privat klinik ?
    Blir jag inte gravid för jag har sen ägglossning?

    frågorna är många

    tacksam för svar om någon varit i liknande situation som mig


     
  • Svar på tråden Varför?
  • Anonym (...)

    Har ni sex varannan dag hela cykeln igenom? Då behöver du inte tänka på när du har ägglossning.

    Äl-testen skulle jag inte lita på. Blev gravid i en cykel när jag testade och inte ens fått stegring.

  • Jojjans

    Var i en cykel ägglossning ligger är helt individuellt och det är varför såna för appar är så värdelösa. Dom vet ju inte hur lång lutealfas just du har.

    I praktiken kan inte ens mens vara försenad. Kommer mensen senare så har ägglossning alltid kommit senare, eftersom tiden från ägglossning till mens alltid brukar vara densamma för samma kvinna varje månad (lutealfasen). När ägglossning kommer kan däremot variera, ägglossningen är rättså lättrubbad och flyttar sig ibland några dagar fram elle bakåt, eller uteblir helt. Att din ägglossning kommer senare än vanligt påverkar inte dina chanser att bli gravid, men kommer göra stt beräknad mens också skjuts fram.

    Du kan absolut ha haft ägglossning utan att få max fertilitet på testerna. Men ett positivt ägglossningstest är ingen garanti för att äl faktiskt skett. Det indikerar bara höga nivåer av LH viket innebär att kroppen FÖRSÖKER släppa ett ägg, om den lyckats vet man aldrig.

    Om du vill kartlägga din cykel och kunna få bekräftat när äl faktiskt skett så skulle jag rekommendera dig att tempa. Använd appen Natural cycles eller Fertility friend. Det finns bra information på NC hemsida om hur det funkar.

  • Anonym (Varför)
    jjme skrev 2019-02-21 18:00:44 följande:

    Jag och min sambo har försökt bli gravid i cirka 1år och 8 månader utan resultat vilket börjar bli väldigt frustrerande.
    Jag har varit i kontakt med vården i vårat län men eftersom vi har ett gemensamt barn sedan tidigare är vi inte berättigad att få hjälp.

    Eftersom vi försökt så länge så känns det som jag har provat med ALLT.  Jag har testat allt ifrån ägglossningstest, till hostmedicin, vitaminer på både mig och sambon osv.

    Denna månad har jag har jag köpt clearblue avancerat ägglossningstest och enligt alla miljoner appar jag använt så skulle jag haft ägglossning i söndags och tidigare har jag märkt att jag verkar ha ägglossning mycket senare än vad dom här apparna säger men jag har aldrig sen mens..

    om 12 dagar ska jag ha mens och som sagt så är den aldrig sen ( har inte varit dessa 1år och 8 månader som vi försökt ) men denna månad har jag inte haft ägglossning ännu enligt dessa test eller dom visar att jag har hög fertilitet men inte maximal som dessa ska visa och idag är jag inne på 5 dagen som dom visar hög fertilitet och jag har test två gånger om dagen.

    Kan jag ha haft ägglossning redan men att den inte visar maximal ?

    Kan jag ens ha ägglossning såhär sent och bli gravid iaf??

    Behöver tips och råd hur jag ska gå vidare.
    Är det läge att kontakta en privat klinik ?
    Blir jag inte gravid för jag har sen ägglossning?

    frågorna är många

    tacksam för svar om någon varit i liknande situation som mig


     
    Varför hålla på med ägglossningstest och sådant? Om man har sex varje dag så behöver väl inte dessa?
  • Jojjans
    Anonym (Varför) skrev 2019-02-22 07:56:59 följande:

    Varför hålla på med ägglossningstest och sådant? Om man har sex varje dag så behöver väl inte dessa?


    Hurdå behöver menar du? Nej man behöver inte testa flr att bli gravid, men man behöver testa om man vill veta när ägglossning är.

    Vi är alla olika, vissa vill inte förstå hur ens kropp fungerar, och andra vill det. För mig, som gillar att ha koll, så låter ditt svar lika konstigt som att inte ta tempen när man misstänker feber.

    Jag tycker det är extremt pressande att ha sex varje dag, eller ens varannan dag. Jag vill maximera chanserna och ligga mest när det är störst chans, och jag vill veta vilken dag jag kan ha blivit befuktad.
  • Jojjans
    Anonym (...) skrev 2019-02-21 18:44:18 följande:

    Har ni sex varannan dag hela cykeln igenom? Då behöver du inte tänka på när du har ägglossning.

    Äl-testen skulle jag inte lita på. Blev gravid i en cykel när jag testade och inte ens fått stegring.


    Äl-testen är tillförlitliga om man lyckas hitta sin LH-stegring. Vissa har inte så stark stegring eller väldigt kort stegring och då kan man behöva testa många gånger varje dag för att nåt test ska ge utslag. Det betyder inte att man inte kan lita på testen.

    Och självklart kan man få ägglossning även om man inte lyckats hitta stegringen med test.
Svar på tråden Varför?