• Lilliejag

    Osäker.

    Hej, jag fyller 29 år i augusti och är gravid i vecka 9+3. 
    Jag har en dotter sedan tidigare, fick henne när jag var 16 år. I år så fyller hon 13.. och nu så är jag gravid med mitt andra barn. 

    Jag har en lägenhet, sambo, bil och körkort, jobb, god ekonomi osv.. 
    När jag plussade så ville jag ha barnet och min sambo med, vi båda två blev glada. Nu är jag mer åt det andra hållet. Går typ och hoppas på att jag ska få missfall, så att jag slipper göra abort. Planen efter denna graviditet är att jag ska sterilisera mig. 

    Är orolig för hur min familj kommer reagera, då dom sagt tidigare att jag inte ska skaffa fler barn, även fast dom älskar min dotter och berömmer mig varje gång vi träffas för att hon är så duktig i skolan och väluppfostrad. 
    Nu känns det som att dom aldrig skulle älska ett till barn som kommer från mig och det gör mig så ledsen. 

    Min sambo vill verkligen ha barnet och ser fram emot att bli pappa. 
    Men jag vet inte hur jag ska göra. Finns det någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Osäker.
  • Meriall

    Vet du varför de tycker att du inte borde skaffa fler barn? Det låter konstigt sagt av dem. Jag kan förstå din känsla dock. Mitt första barn har flera diagnoser och är ganska jobbig. Min mamma sade att jag inte borde skaffa fler.

    Sedan blev jag gravid av misstag och hon blev jätteglad och tyckte absolut jag skulle behålla och älskar det barnet mycket. Så det kan gå bra även om de sagt något ogenomtänkt.

  • Meriall

    Hur länge sedan var det de sade det också? Var det länge sedan så kanske de var oroliga att du skulle få fler som jätteung och då kan det ju vara en helt annan sak nu.

    Det skilde många år mellan mina barn också.

  • Lilliejag

    För ett år sedan så la jag upp en ultraljudsbild på min dotter som jag hittade i en låda vid en rensning. Jag la upp bilden på sociala medier och skrev något i stil med, "Lilla, kära barn vad jag älskar dig!" reaktionerna var groteska från min egen familj, "Nej, det är inte sant, du ska inte ha fler barn!", "Räcker det inte med ett?!!"
    osv osv.. 

    Min dotter har bra betyg, har alltid varit artig och trevlig mot allt och alla, jag fick uppfostra henne själv, då hennes pappa inte fanns med i bilden. 

    Jag förstår ärligt talat inte varför reaktionerna blev som dom blev.. Mina vänner säger bara att jag ska ignorera dom. 
    Fick ju höra både det ena och det andra när jag var gravid som 15 åring, från familj och främlingar.. vägrar sitta och bli "uppläxad" igen om hur tufft detta kommer att bli och att min dotter är ju så stor nu, varför börja om osv.. 

  • SofieElise
    Lilliejag skrev 2019-02-21 20:09:57 följande:

    För ett år sedan så la jag upp en ultraljudsbild på min dotter som jag hittade i en låda vid en rensning. Jag la upp bilden på sociala medier och skrev något i stil med, "Lilla, kära barn vad jag älskar dig!" reaktionerna var groteska från min egen familj, "Nej, det är inte sant, du ska inte ha fler barn!", "Räcker det inte med ett?!!"

    osv osv.. 

    Min dotter har bra betyg, har alltid varit artig och trevlig mot allt och alla, jag fick uppfostra henne själv, då hennes pappa inte fanns med i bilden. 

    Jag förstår ärligt talat inte varför reaktionerna blev som dom blev.. Mina vänner säger bara att jag ska ignorera dom. 

    Fick ju höra både det ena och det andra när jag var gravid som 15 åring, från familj och främlingar.. vägrar sitta och bli "uppläxad" igen om hur tufft detta kommer att bli och att min dotter är ju så stor nu, varför börja om osv.. 


    Du verkar vara en bra tjej, med ett ordnat liv och en bra pappa till barnet. Jag tycker inte du ska lyssna på din familj, det är bara elakt och konstigt av dem att säga så. Du är vuxen och bestämmer själv över ditt liv.
  • Lilliejag

    Ja, jag vet ju att jag är vuxen och att det är mitt liv och mina beslut.. men jag vill inte att det ska bli samma som med min dotter. Jag stannade liksom aldrig upp, var så jävla tvungen att visa alla att jag minsann skulle klara det här och att alla skulle få se, vilken bra mamma jag var! 

    I höstas så kom allt ikapp och jag fick erfara min första panikångestattck, jag insåg då, med hjälp av psykolog att jag under 12 års tid, bara försökt vinna ett spel som andra människor "bettat" på att jag skulle förlora. Och jag vill inte ha det så en gång till. 

    Så antingen så tar jag bort barnet och lever på som vanligt, eller så behåller jag barnet och får säga åt folk att dra åt skogen, folk som i min egen familj. 

  • SofieElise
    Lilliejag skrev 2019-02-21 20:31:50 följande:

    Ja, jag vet ju att jag är vuxen och att det är mitt liv och mina beslut.. men jag vill inte att det ska bli samma som med min dotter. Jag stannade liksom aldrig upp, var så jävla tvungen att visa alla att jag minsann skulle klara det här och att alla skulle få se, vilken bra mamma jag var! 

    I höstas så kom allt ikapp och jag fick erfara min första panikångestattck, jag insåg då, med hjälp av psykolog att jag under 12 års tid, bara försökt vinna ett spel som andra människor "bettat" på att jag skulle förlora. Och jag vill inte ha det så en gång till. 

    Så antingen så tar jag bort barnet och lever på som vanligt, eller så behåller jag barnet och får säga åt folk att dra åt skogen, folk som i min egen familj. 


    Kanske en god ide är att gå till en psykolog igen och berätta hur du känner? Det låter som det är efterdyningar av det du varit med om.

    Om du ?kapar av? alla de faktorerna, yttre, psykologiska etc, och enbart frågar dig själv om du vill ha en bebis med din sambo eller inte.. vad svarar du då? Just det kanske är svaret på frågan
  • Lilliejag

    Ja, jag har också tänkt på att återigen etablera en kontakt med min psykolog, just för att få stöttning i mitt mående och få en annan syn på mina frågor. 

    Ja, ställer jag frågan så, ja då vill jag ha barn. Influeras väldigt lätt av andra människor och är rätt så känslig av mig, även om jag gör allt för att inte visa det. Många gånger jag lekt martyr och "offrat" mig för andra som egentligen inte bryr sig eller helt och hållet utnyttjar situationen att jag sällan säger ifrån. 

  • SofieElise
    Lilliejag skrev 2019-02-21 21:33:29 följande:

    Ja, jag har också tänkt på att återigen etablera en kontakt med min psykolog, just för att få stöttning i mitt mående och få en annan syn på mina frågor. 

    Ja, ställer jag frågan så, ja då vill jag ha barn. Influeras väldigt lätt av andra människor och är rätt så känslig av mig, även om jag gör allt för att inte visa det. Många gånger jag lekt martyr och "offrat" mig för andra som egentligen inte bryr sig eller helt och hållet utnyttjar situationen att jag sällan säger ifrån. 


    Jag tycker absolut du ska kontakta din psykolog. Och så klart och säkert som du svarar så är det klart du ska behålla din bebis. Låt inte någon ta dina barn ifrån dig. Prata med psykologen och få stöttning i att våga stå upp för dig själv, våga leva som du vill, våga ta dina egna beslut. Det kommer att bli bra! Du kommer bli en fantastisk mamma till bebisen och din dotter en lycklig storasyster. Tänk att få dela bebislyckan med din sambo. Allt kommer bli bra. Jag håller verkligen tummarna för dig.
  • Lilliejag
    SofieElise skrev 2019-02-21 21:43:04 följande:
    Jag tycker absolut du ska kontakta din psykolog. Och så klart och säkert som du svarar så är det klart du ska behålla din bebis. Låt inte någon ta dina barn ifrån dig. Prata med psykologen och få stöttning i att våga stå upp för dig själv, våga leva som du vill, våga ta dina egna beslut. Det kommer att bli bra! Du kommer bli en fantastisk mamma till bebisen och din dotter en lycklig storasyster. Tänk att få dela bebislyckan med din sambo. Allt kommer bli bra. Jag håller verkligen tummarna för dig.
    Tack så mycket! Nu kanske jag kan sova utan orosklumpen i magen och bara den lille! :) 

    Du är en fin människa! Tack igen!
  • SofieElise
    Lilliejag skrev 2019-02-21 21:49:00 följande:

    Tack så mycket! Nu kanske jag kan sova utan orosklumpen i magen och bara den lille! :) 

    Du är en fin människa! Tack igen!


    Hoppas du kunnar sova gott och ta hand om dig!
Svar på tråden Osäker.