• trullsane

    Kurvig kvinna som försöker bli gravid

    Hej!

    Hoppas kunna få kontakt med några som är i liknande situation eller som har varit.

    Jag har i många år varit både nervös inför att försöka bli gravid men även förväntansfull!

    Jag väger ca 120 kg och har nu i veckan tagit ut min spiral så bebisverkstan är i full gång!

    Har läst i trådar där andra överviktiga kvinnor i min viktklass berättat sina historier, vilket lugnat mig (har varit såå spänd inför att försöka bli gravid och vara så kraftigt överviktig!)

    Finns det några fler som är liknande situation? Vore roligt att få kontakt med andra i liknande situation.

    Nedvärderande kommentarer undanbedes. Jag vet redan att det finns större risker med min vikt i övrigt.

  • Svar på tråden Kurvig kvinna som försöker bli gravid
  • Esofe

    Du är inte ensam! Väger ungefär 118 och har försökt aktivt sedan april förra året. Dock vägde jag 110 när vi började försöka, sen tog stressen och ångesten över vilket bidrog till några extra kilon...

    Lycka till!

  • solros68

    Jag har 2 barn. Vägde "bara" 95 kg när jag blev gravid med första, och 117 kg med andra. Jag skämdes rejält över min övervikt andra gången. Fick gå på samtal hos en gynläkare, som pratade om de risker som finns med övervikt.

    Jag hade stora blödningar i samband med båda förlossningar, tyvärr gjorde det att jag hade svårt att amma mina barn. Men trots det var det ganska okej att vara gravid, hade inte så mycket besvär.

    Lycka till!

  • trullsane

    Esofe:

    Spännande att ni också försöker. Förstår att det blir en stressad situation. Jag hoppas vi kan hålla kontakten här på forumet. Håller att tummar och tår för att ni plussar inom kort!

    Jag tror att det är lätt att man blir stressad när det inte går som man hoppas på, men det kan ju ha många orsaker. Har du varit i kontakt med mödravården och fått någon hjälp?

  • trullsane
    solros68 skrev 2019-02-21 22:29:18 följande:

    Jag har 2 barn. Vägde "bara" 95 kg när jag blev gravid med första, och 117 kg med andra. Jag skämdes rejält över min övervikt andra gången. Fick gå på samtal hos en gynläkare, som pratade om de risker som finns med övervikt.

    Jag hade stora blödningar i samband med båda förlossningar, tyvärr gjorde det att jag hade svårt att amma mina barn. Men trots det var det ganska okej att vara gravid, hade inte så mycket besvär.

    Lycka till!


    Känner igen mig i det du skriver, att man skäms över sin övervikt. Jag känner själv att jag är stressad inför att bli dåligt bemött av barnmorskan pga vikten.

    Gick du upp mycket i vikt under dina graviditeter? Jag läst om en del överviktiga som knappt går upp något under grav..

    tack snälla! Jag hoppas att det kommer gå smidigt och att jag lyckas bli gravid!

    Känns som en så jäkla tråkig grej, att vikten för vissa sätter stopp för att bilda familj.
  • Fröken W
    trullsane skrev 2019-02-21 21:53:28 följande:

    Hej!

    Hoppas kunna få kontakt med några som är i liknande situation eller som har varit.

    Jag har i många år varit både nervös inför att försöka bli gravid men även förväntansfull!

    Jag väger ca 120 kg och har nu i veckan tagit ut min spiral så bebisverkstan är i full gång!

    Har läst i trådar där andra överviktiga kvinnor i min viktklass berättat sina historier, vilket lugnat mig (har varit såå spänd inför att försöka bli gravid och vara så kraftigt överviktig!)

    Finns det några fler som är liknande situation? Vore roligt att få kontakt med andra i liknande situation.

    Nedvärderande kommentarer undanbedes. Jag vet redan att det finns större risker med min vikt i övrigt.


    Kul att ni ska börja försöka! Jag är gravid för tredje gången, ett barn och ett missfall och nu tidigt gravid (vecka 6). Jag väger 97 kg och har inte haft några problem att bli gravid. Under graviditeten med dottern fick jag graviditetsdiabetes, om det var pga min övervikt eller pga att min pappa och flera i släkten har diabetes låter jag vara osagt. När förlossningen drog igång så vägde jag 99 kg, gick alltså bara upp 2 kg. Förlossningen var ganska lång, 25 timmar från första värk tills att dottern var ute med värksvaghet en bit in i förlossningen. Men detta kan ju hända andra också, inte bara oss med extrakilon.

    Har bara bra erfarenhet från barnmorskor. Det var bara vid något tillfälle som hon nämnde min vikt men inte ?bara för att? utan det var relevant och hon gjorde det respektfullt. Men är ändå nervös nu, har inte varit i kontakt med någon barnmorska ännu, hoppas på ett lika bra bemötande denna gång.

    Lycka till!
  • Anonym (L)

    Är också i samma situation! Har inte vågat väga mig på ca 8 månader, då vägde jag 111. Rör mig mig mycket på jobbet och tränar lite då och då.

    Jag tog ut min p-stav i december 2017 och har försökt aktivt sedan april 2018.

    Har haft svårt med att hitta min ägglossning och har väldigt oregelbunden mens sen 6 månader tillbaka. Då tänkte jag att jag skulle prova rosenrot för att se om det kunde få igång ägglossningen men den gjorde att min då regelbundna cykel på ~28 dagar blev upp till allt mellan 40-60 dagar.

    Har bara fått positiva ägglossningstester 2 gånger.

    Nu kör jag på bidrottningsgelè, folsyra och bisolvon.

    Håller tummarna för dig och det hade varit kul att följas åt :)

  • Anonym (J)

    Hej!

    Vad roligt att ni har börjat försöka bli gravida!

    Tänkte bara dela med mig hur det var för mig, har alltid varit överviktig enda sedan jag var liten och nu är inget undantag.

    Jag tog ut min p-stav 20 augusti förra året och hade ingen koll alls på när ägglossningen och mensen skulle komma igång efter det. Men i i mitten av september kom mensen, dock hade jag inte lyckats pricka in när ägglossningen kunnat ske.

    Dock måste vi ändå ha lyckats ganska bra, då vi fick ett plus 9 oktober. Jag vägde då ca 112 kg och trodde aldrig att vi skulle lyckas bli gravida så fort.
    Bör kanske tilläggas att jag är ganska ung, 21 år gammal, men vill övervikt ställa till det så tror jag inte 8-10 år hade gjort någon större skillnad.

    Nu går jag in i v.24 på söndag och än så länge har allting gått bra, jag har t.o.m. gått ner 11 kg sedan i oktober! Så jag håller tummarna för TS och ni andra här inne som försöker bli gravida, att ni snart får ett plus, övervikten måste inte göra det svårare! Glad

  • Jsv17

    Vägde över 100 när jag blev gravid med vår son, jag hade en toppen graviditetet. Jag fick högt socker men den kunde tablettbehandlas och var lindrig, inget jag mådde dåligt av på något sätt, inte bebis heller. Jag hade även en jättebra förlossning, gick lagom snabbt, bra värkar (trots epidural) och fick en liten bebis (vägde bara 2669g) så ingen stor bebis som de också varnar om.

    Jag gick bara upp 6kg, varav jag hade tappat 4 en vecka efter förlossningen.

    Nu försöker vi igen, jag har haft väldigt lätt för att bli gravid (alltid inom 3 försök) men tyvärr har vi haft lite otur med missfall nu, men det har med största sannolikhet ingen koppling till min övervikt.

    Lycka till med bebisverkstaden!


    Pojke 9-12-17
  • RedAngel

    Följer denna tråd, är också överviktig och SKA bli gravid & kunna behålla. Vill verkligen att det ska lyckas på naturlig väg (trots ålder, endometerios och tidiga mf), har bara hört det dåliga av de andra att man bemöts bara av prat om vikt och BMI från vården. Så det känns hoppfullt och läsa inlägg här! <3 Håller tummarna för er som oxå försöker! :)

  • Beasmith86

    Är gravid nu och vägde 117 på inskrivningen. Dock försökte jag inte bli gravid då utan höll faktiskt på och äta bättre och rörde på mig mer. Så hade lyckats gå ner 11 kilo när plusset kom.

    Förra gången jag var gravid stanna vägen på 128 kilo vid förlossning. Så varit gravid 2 ggr o varit riktig överviktig. Inte haft några komplikationer som beror på övervikt.

  • Anonym (Underbart)

    Vad härligt med en sån här tråd då jag är också överviktig och följer gärna andra överviktiga som försöker bli gravida. Vad är ditt BMI om jag får fråga? Jag har ett  BMI på 37,4 och är LIVRÄDD.. har försökt gått ner i vikt länge och börjar fundera på om jag har hormonrubbningar eller något, inget funkar liksom. Samtidigt är jag 32 år och vill verkligen ha barn. Berätta gärna erat BMI <3

  • Anonym (Underbart)
    Esofe skrev 2019-02-21 22:25:12 följande:

    Du är inte ensam! Väger ungefär 118 och har försökt aktivt sedan april förra året. Dock vägde jag 110 när vi började försöka, sen tog stressen och ångesten över vilket bidrog till några extra kilon...

    Lycka till!


    Jag är likadan, sån åldersstress ang barn att jag går upp i vikt när jag snarare måste gå ner =( 
  • trullsane

    Blir så glad över att höra att jag inte är ensam. Vi är helt fantastiska oavsett vad vågen visar! Jag är övertygad om att vikten inte är det enda som avgör om vi plussar eller inte.

    Vi får pusha varandra och jag hoppas givetvis att det kommer gå bra för oss alla!

    Mitt BMI är 38,2 så det är väldigt likt ditt Anonym underbar.

  • Jsv17

    Mitt BMI nu är 37, men var över 40 under min graviditet, jag har gått ner ganska mycket i vikt under föräldraledigheten, jaga ettåring är bra träning haha och barnvagnspromenader är sååå mysigt


    Pojke 9-12-17
  • solros68
    trullsane skrev 2019-02-22 08:53:31 följande:

    Känner igen mig i det du skriver, att man skäms över sin övervikt. Jag känner själv att jag är stressad inför att bli dåligt bemött av barnmorskan pga vikten.

    Gick du upp mycket i vikt under dina graviditeter? Jag läst om en del överviktiga som knappt går upp något under grav..

    tack snälla! Jag hoppas att det kommer gå smidigt och att jag lyckas bli gravid!

    Känns som en så jäkla tråkig grej, att vikten för vissa sätter stopp för att bilda familj.


    Jag kände mig aldrig dåligt bemött av någon vårdpersonal, men skämdes att jag utsatte mina barn för ökade risker i och med min övervikt.

    Första graviditeten gick jag upp 10 kg och andra 2 kg.
  • Ville2017

    Hej! 
    Jag vägde 105kg vid inskrivningen med min son som nu är 1,5 år, fick plus på tredje försökte efter piller-stopp. Jag hade inga problem under graviditeten som var kopplat till min övervikt. Hyfsat normal förlossning, de hade lite svårt att sätta epiduralen och i mina papper står det att "svårt att sätta epidural, stor kvinna", där är väl det ända som vikten kan påverkat. Gick upp 7kg fram till v.36, sen 7 till men det var nog mest vätska för var väldigt svullen på slutet. I princip alla kilon försvann direkt efter förlossningen. 

    Nu ska vi i maj börja försöka med syskon, tog ut p-staven i förra veckan och hoppas denna gång ska gå lika fort, vikten ligger däromkring fortfarande :) 

  • tesselessan

    Hej. 
    Jag hoppar in här. 
    Jag är 34, har ett barn och har nu försökt i 1 år att få ett syskon. Har ett BMI på 37 kanske. Har fått veta att jag måste ned till BMI 35 för att få hjälp, vilket är görbart men det känns jobbigt ändå. Är nervös över hur jag kommer bli bemött inom vården vid en ev graviditet just nu. 

    Jag vägde 30 kilo mindre när jag blev gravid förra gången, vilket jag blev extremt lätt. gick dock upp 30 kilo under graviditeten. 

  • Anonym (Tänk inte på din vikt)

    Tänk inte på din vikt angående bebisen.

    Det finns personer ofriviligt aldrig får ha barn eller sex eller partner.

    Var glad över att du ska bli mamma

  • Anonym (L)

    Hej alla! Är bara nyfiken hur det går för er?

    Själv håller jag tummarna för att få ägglossning denna månaden, ingen äl förra cykeln men får trösta mig med att den var 37 dagar istället för 60. Nu äter jag dubbla dosen av rosenrot, dvs 2 tabletter på morgonen och 2 på kvällen. Vet om att det är över rekommenderad dos men tänker också att min kroppsvikt / bmi är inte heller inom det normala så tänker att jag provar och se om det kan sätta fart på äl.

    Kram till er.

  • NS93

    Hej, följer med er här i tråden Glad
    Jag är en tjej på 26år som försöker bli gravid, väger just nu 106kg.
    Har som mest vägt 122kg.
    Har slutat med p-piller för 6år sedan och har försökt sedan dess..
    Har ej haft mens under dom åren. 
    Varit till läkaren angående detta (3ggr!) Inte fått någon hjälp det enda dom har sagt är "Gå ner i vikt så ska du se att den kommer"
    Nu dom senaste 3 månaderna har jag haft min mens..
    Förutom Februari och har fortfarande inte fått den. (Negativa graviditetstest)
    Är orolig över att den försvunnit igen. Längtar så efter att få bilda familj.
    Kämpar stenhårt för att gå ner i vikt för att kunna få hjälp.

Svar på tråden Kurvig kvinna som försöker bli gravid