• Bella1000

    Gör jag rätt mot pappan?

    Jag och mitt ex har varit separerade länge. Vår son är stor nu, 16 år. Pappan bor utomlands och de träffas ibland ofta och ibland sällan men har regelbunden telefonkontakt. Pappan och jag har haft lite av en upp och ner-relation men vi har ändå stått varandra nära. Mycket har hänt mellan oss genom åren, bråk, otrohet och även bra saker. Alla de här åren har jag låtit pappan komma och gå i stort sätt oavsett situation pga av att jag har tänkt på sonen först och främst. Men nu har så mycket hänt, enligt mig så svek pappan mig för 2 månader sedan och dessutom har han en flickvän nu och för mig känns det inte bra att han kommer hem till oss längre utan jag skulle helst se att sonen och pappan träffas utanför mitt hem, utan mig. Dessutom tar pappan mig för givet, jag har alltid funnit för honom, låtit honom göra vad han vill i stort sett och vi har alltid haft en sexuell relation och han har hintat om att han vill fortsätta med det trots att han har flickvän, men det vill inte jag. Jag måste väl få lov att bryta nu och få tänka på mig själv lite för en gång skull , eller hur tänker ni?

  • Svar på tråden Gör jag rätt mot pappan?
  • Långbenopluto

    Om du gör rätt mot pappan?? Är inte DU i första prioritet? Varför har du tillåtit honom trampa på dig på detta sätt så länge??

    Be han fara åt h-e!

    Sonen är så stor nu att pappan kan ha egen kontakt med honom utan dig inblandad.

  • Meriall

    Ja absolut. Är du inte bekväm att umgås med pappan pga er historia eller hans flickvän eller sårade känslor eller vad som så ska du inte behöva det. Er son är ju stor och de kan lätt ses utan att du är inblandad. Känner igen det med att ställa upp och köra över sig själv. Du har gjort det länge. Gör inte det mer <3

    Är nyfiken på vad sveket var men du behöver inte berätta förstås.

  • Griseknoen35

    Du gör helt rätt. Pappan och sonen kan ses någon annanstans, det är pappan sak att lösa och sonen är så pass stor nu så att umgänge med dig med inte är nödvändigt. Satsa på dig, prioritera dig nu. Pappan och sonan kan ta hand om sin relation själva, men självklart ska du stötta sonen i hans relation till fadern men det betyder inte att umgänget måste vara med dig eller hos dig. 

  • Bella1000

    Jag har alltid känt mig skyldig att hjälpa till så att deras kontakt ska bli bättre men nu vill ha hitta tillbaka till mig själv och inte vara honom till lags hela tiden. Sveket var enligt mina känslor att jag har ställt upp så mycket för honom, alltid haft en öppen dörr men i höstas så gick hans pappa bort och vi vårdade  hans pappa tillsammans under en period innan bortgången. Jag hjälpte till mycket under vårdperioden och efter bortgången. Vi kom närmre varandra ,trodde jag. Vi firade jul och nyår tillsammans som en familj. Sen efter han hade åkt till utlandet igen hörde han inte av sig på länge och lät konstig när vi väl pratade. Jag fortsatte att styra upp saker hemma med hans mamma efter hennes makes bortgång och engagerade mig verkligen helhjärtat. Efter några veckor ställde jag honom mot väggen och han erkände då att han har flickvän som han har flyttat in hos redan. Jag förstod att dom har träffats ett tag , förmodligen redan sedan i höstas. Det kände jag var ett svek, han var oärlig och använde mig bara när han behövde mig. Därför har jag svårt för honom nu.

  • OlgaElvira
    Bella1000 skrev 2019-02-22 11:55:07 följande:

    Jag har alltid känt mig skyldig att hjälpa till så att deras kontakt ska bli bättre men nu vill ha hitta tillbaka till mig själv och inte vara honom till lags hela tiden. Sveket var enligt mina känslor att jag har ställt upp så mycket för honom, alltid haft en öppen dörr men i höstas så gick hans pappa bort och vi vårdade  hans pappa tillsammans under en period innan bortgången. Jag hjälpte till mycket under vårdperioden och efter bortgången. Vi kom närmre varandra ,trodde jag. Vi firade jul och nyår tillsammans som en familj. Sen efter han hade åkt till utlandet igen hörde han inte av sig på länge och lät konstig när vi väl pratade. Jag fortsatte att styra upp saker hemma med hans mamma efter hennes makes bortgång och engagerade mig verkligen helhjärtat. Efter några veckor ställde jag honom mot väggen och han erkände då att han har flickvän som han har flyttat in hos redan. Jag förstod att dom har träffats ett tag , förmodligen redan sedan i höstas. Det kände jag var ett svek, han var oärlig och använde mig bara när han behövde mig. Därför har jag svårt för honom nu.


    Du ställde upp för din sons farmor och farfar, något bra som är positivt för din son. Ditt ex är just ditt ex han har ingen skyldighet att redovisa sina relationer för dig.

    Att han sedan har haft en till och från relation med dig är ju för att du tillåtit detta. Nu är din son så pass gammal att du inte alls behöver ha någon kontakt med sonens pappa, annat än om något mycket viktigt händer med sonen som han inte kan informera om själv. Låt dem inte mötas i din bostad. Pappan får se till att ordna det praktiska runt detta.
  • Bella1000
    OlgaElvira skrev 2019-02-22 12:26:32 följande:
    Du ställde upp för din sons farmor och farfar, något bra som är positivt för din son. Ditt ex är just ditt ex han har ingen skyldighet att redovisa sina relationer för dig.

    Att han sedan har haft en till och från relation med dig är ju för att du tillåtit detta. Nu är din son så pass gammal att du inte alls behöver ha någon kontakt med sonens pappa, annat än om något mycket viktigt händer med sonen som han inte kan informera om själv. Låt dem inte mötas i din bostad. Pappan får se till att ordna det praktiska runt detta.
    Ja, jag ställde upp för min sons farmor och farfar, helt sant. När det gäller exet så kändes det som ett svek eftersom vi hade en nära relation, han ringde varje dag när vi inte träffades, sa hela tiden att han älskar mig, kallade mig för hans fru, vi spenderade mycket tid tillsammans och han engagerade sig i vår relation tills han berättade att han hade träffat en annan. Jag hade helt enkelt inte förväntat mig det eftersom han sa hela tiden att han älskar mig annars förstår jag vad du menar och du har rätt i att jag har tillåtit det.
  • Meriall
    Bella1000 skrev 2019-02-22 11:55:07 följande:

    Jag har alltid känt mig skyldig att hjälpa till så att deras kontakt ska bli bättre men nu vill ha hitta tillbaka till mig själv och inte vara honom till lags hela tiden. Sveket var enligt mina känslor att jag har ställt upp så mycket för honom, alltid haft en öppen dörr men i höstas så gick hans pappa bort och vi vårdade  hans pappa tillsammans under en period innan bortgången. Jag hjälpte till mycket under vårdperioden och efter bortgången. Vi kom närmre varandra ,trodde jag. Vi firade jul och nyår tillsammans som en familj. Sen efter han hade åkt till utlandet igen hörde han inte av sig på länge och lät konstig när vi väl pratade. Jag fortsatte att styra upp saker hemma med hans mamma efter hennes makes bortgång och engagerade mig verkligen helhjärtat. Efter några veckor ställde jag honom mot väggen och han erkände då att han har flickvän som han har flyttat in hos redan. Jag förstod att dom har träffats ett tag , förmodligen redan sedan i höstas. Det kände jag var ett svek, han var oärlig och använde mig bara när han behövde mig. Därför har jag svårt för honom nu.


    Oj nej jag förstår verkligen att du blev ledsen och sårad :/ Usch vad elakt av honom! Han har visst skyldighet att redovisa sina relationer om din och hans relation är som ni beskrivit. Nej fy, stackars dig! Verkligen hög tid att sätta ner foten nu så att han förstår att han inte kan köra över dig så här och ta dig för givet. Du har ställt upp jättemycket för honom och det här är tacken. Förstår hur du känner :/
  • OlgaElvira
    Bella1000 skrev 2019-02-22 12:40:11 följande:

    Ja, jag ställde upp för min sons farmor och farfar, helt sant. När det gäller exet så kändes det som ett svek eftersom vi hade en nära relation, han ringde varje dag när vi inte träffades, sa hela tiden att han älskar mig, kallade mig för hans fru, vi spenderade mycket tid tillsammans och han engagerade sig i vår relation tills han berättade att han hade träffat en annan. Jag hade helt enkelt inte förväntat mig det eftersom han sa hela tiden att han älskar mig annars förstår jag vad du menar och du har rätt i att jag har tillåtit det.


    Ja, det är tufft att bli sviken, när man blir utnyttjad för någon annans bekvämlighet. Men nu vet du, man får lite ärr i själen och det tar lite tid att bygga upp självkänslan. Gråt, sörj, gå vidare som min gamla mormor brukade säga när man kom till henne med sina hjärtesorger.
  • Richard1986

    Du gör helt rätt. Grabben är nu dessutom så stor att det inte borde vara några problem för dom att ses själva utanför ditt hem...

  • Bella1000
    OlgaElvira skrev 2019-02-22 15:57:51 följande:
    Ja, det är tufft att bli sviken, när man blir utnyttjad för någon annans bekvämlighet. Men nu vet du, man får lite ärr i själen och det tar lite tid att bygga upp självkänslan. Gråt, sörj, gå vidare som min gamla mormor brukade säga när man kom till henne med sina hjärtesorger.
    Ja det är tufft men det är som din kloka mormor sa och att säga nej helt enkelt i fortsättningen och stå på sig.
    Tack för alla era svar !
Svar på tråden Gör jag rätt mot pappan?