• SurrrHommel

    Hunden slutar ”aldrig” skälla!

    Vi har en mindre blandrashund, nu ca 9 månader.

    Vet ju att mindre raser tenderar att vara skälliga, allra helst pomeranian som ju vår består av till en del. =p

    När någon gäst går upp mot vår ytterdörr och knackar så springer hunden inte direkt mot dörren som sådant. Har liksom inga problem att hålla honom borta från hallen eller så, utan det är det där skällandet som ?aldrig? tar slut!

    Vi visar att det är lugnt, det är våra gäster, etc.

    Har också kört en hel del sk. skvallerträning, med rätt stor framgång utomhus. Men inomhus... näe.

    GÅR det ens att träna bort?

    Vad mer kan vi göra?

    Tar tacksamt emot tips och andras erfarenheter!

  • Svar på tråden Hunden slutar ”aldrig” skälla!
  • Aniiee

    Träna skvallerträning innomhus. Har ni gjort det?


    I have a growing lack of disgust for you
  • Dexter dot com

    Understimulerade hundar brukar sysselsätta sig och att larma/vakta är vanligt. Hur aktiveras hunden? Vad är det med skvallerträningen inne som inte fungerar?

  • SurrrHommel

    Skrev visst lite otydligt ang skvallerträningen, som skett/sker både inne och ute.

    Träningen som skett utomhus ger resultat. Inomhus inte alls.

    Han lugnas inte av att vi tar kommandot när det tex. knackas på dörren. Ett par skall gör ju inget, men det tar så lång tid innan han slutar skälla. Han kan små-voffa 10 minuter efter brevbäraren försvunnit liksom.

    Han promeneras, har såna där ?tänka-leksaker?, och får träna lite småkonster mm.

    När han fyllt ett år är tanken att vi ska köra agility med honom. :)

  • Dexter dot com
    SurrrHommel skrev 2019-02-22 16:07:25 följande:

    Skrev visst lite otydligt ang skvallerträningen, som skett/sker både inne och ute.

    Träningen som skett utomhus ger resultat. Inomhus inte alls.

    Han lugnas inte av att vi tar kommandot när det tex. knackas på dörren. Ett par skall gör ju inget, men det tar så lång tid innan han slutar skälla. Han kan små-voffa 10 minuter efter brevbäraren försvunnit liksom.

    Han promeneras, har såna där ?tänka-leksaker?, och får träna lite småkonster mm.

    När han fyllt ett år är tanken att vi ska köra agility med honom. :)


    Men skvallerträning går ju ut på att hunden ska ta kontakt med dig, inte att ni ska ta kommandot när det kommer främmande. Min erfarenhet är att funkar inte skvallerträningen har man inte hittat den där belöningen som gör hunden supermotiverad, Med vad och hur belönar ni?
  • SurrrHommel

    Ja alltså att han får belöning när han är tyst eller tystnar.

    Funkar relativt bra utomhus som sagt, men inomhus ?tappar? han det helt och skäller och skäller. Jättesvårt att tysta honom.

    Jag vill alltså att han (helst) håller tyst och tar kontakt med mig när någon knackar.

    Eller det skulle gå jättebra med att han skäller just när det okända ljudet uppstår men lugnar sig relativt fort när vi visar/säger att allt är ok.

    Tänker om nån har nåt tips man inte tänkt på, eller är det bara att nöta på, och med ökad ålder och tiden med träning så blir de bättre typ?

  • Jemp

    Låter inte som att det är skvallerträning ni gör?

    Spetsar är ju kända för att vara väldigt skälliga men jag hade börjat med att belöna när det ringer på dörren (oavsett hur han beter sig), gärna bort från dörren. Och lär in ett kommando för "gå och lägg dig"(till en början inte just när han skäller på dörren utan när det är lugnt.

  • Dexter dot com
    SurrrHommel skrev 2019-02-22 18:51:01 följande:

    Ja alltså att han får belöning när han är tyst eller tystnar.

    Funkar relativt bra utomhus som sagt, men inomhus ?tappar? han det helt och skäller och skäller. Jättesvårt att tysta honom.

    Jag vill alltså att han (helst) håller tyst och tar kontakt med mig när någon knackar.

    Eller det skulle gå jättebra med att han skäller just när det okända ljudet uppstår men lugnar sig relativt fort när vi visar/säger att allt är ok.

    Tänker om nån har nåt tips man inte tänkt på, eller är det bara att nöta på, och med ökad ålder och tiden med träning så blir de bättre typ?


    När du lär in skvallerträning belönar du ju skallet för att han i senare steg ska gå till dig och skvallra och få sin belöning istället för att skälla. Du ger honom en positiv inställning till att det kommer någon och att han är duktig som skvallrar till dig. Det gäller bara att komma på vilken belöning som ger bäst resultat tex att kampa eller hemmagjorda köttbullar.
  • SurrrHommel
    Dexter dot com skrev 2019-02-23 09:24:02 följande:

    När du lär in skvallerträning belönar du ju skallet för att han i senare steg ska gå till dig och skvallra och få sin belöning istället för att skälla. Du ger honom en positiv inställning till att det kommer någon och att han är duktig som skvallrar till dig. Det gäller bara att komma på vilken belöning som ger bäst resultat tex att kampa eller hemmagjorda köttbullar.


    Så har inte jag fått lära mig om skvallerträning..?..

    Utomhus har detta funkar riktigt bra:

    Han ser en hund/ barnvagn, jag klickar (han är alltså inklickad) och ger honom en godis, innan han hinner skälla. Detta har upprepats och upprepats, tills han slutligen sökte min blick när han såg den mötande hunden. Då klick och godis .

    Har även varvat med röstberöm och så.

    Kör jag samma metod inne så skiter han fullständigt i all belöning och favoriten korv. Vi tänker att när folk är vid dörren så ska känslan ersättas med nåt positivt, i köket. Och då är det korv som är den stora grejen.

    Men han blir alldeles kollrig.

    Vi har bla tränat genom knackningar - belöning. Så att ljudet kopplas till nåt bra.

    Kanske är det bara att nöta på så att säga?
Svar på tråden Hunden slutar ”aldrig” skälla!