• Russianwoman23

    Går det att ta?

    Intar 1 multivitamin tablett för gravida inkluderat folsyra, blev tillsagd av bm att ta järntillskott också nu från och med vecka 20. Såg att multivitaminen innehöll 9mg järn och att den inte ska blandas med andra vitaminer och preparat. Kan jag ändå ta de 2 järnatabletterna extra varje dag utan att det är någon fara?

  • Svar på tråden Går det att ta?
  • Anonym (J)

    Ta en tablett järn istället för två, risken är att du blir otroligt hård i magen. Men allt beror ju på hur många mg järntillskotten ligger på. 

  • Anonym (hej)

    Rådgör med din barnmorska! Jag är ingen expert på ämnet men för mycket järn är inte bra!!!

  • Russianwoman23

    Multivitaminen ligger på 9mg per tablett, 1 tablett järn ligger på 13,5mg

  • Russianwoman23

    De rekommenderar gravida att ta 2-3 tabletter järn per dag på förpackningen.Står dock på multivitamin förpackningen att den inte ska kombinera med andra vitamin och mineralpreparat,att man ska rådfråga läkare.

  • Anonym (Kk)
    Russianwoman23 skrev 2019-02-22 22:49:59 följande:

    Multivitaminen ligger på 9mg per tablett, 1 tablett järn ligger på 13,5mg


    Va? Vad får du för järntabletter? En vanlig järntablett innrhåller 100mg. Menar hon att du ska ta en svag järntablett från typ coop i förebyggande syfte eller menar hon att du har dåligt med järn och ska ta riktiga järntabletter? Barnmorskor menar i princip alltid att man ska äta niferex eller duroferon om de nu säger att du ska äta järntabletter. Ring din barnmorska på måndag och kolla vad hon menar.
  • Russianwoman23
    Anonym (Kk) skrev 2019-02-22 22:56:19 följande:

    Va? Vad får du för järntabletter? En vanlig järntablett innrhåller 100mg. Menar hon att du ska ta en svag järntablett från typ coop i förebyggande syfte eller menar hon att du har dåligt med järn och ska ta riktiga järntabletter? Barnmorskor menar i princip alltid att man ska äta niferex eller duroferon om de nu säger att du ska äta järntabletter. Ring din barnmorska på måndag och kolla vad hon menar.


    Hon sa inga specifika järntabletter/sort till mig. Hon sa bara att jag skulle börja ta järn tillskott även om värdena såg rätt normala ut, lite mindre är vanligt. Får kontakta bm på måndag angående detta! Väldigt luddigt tycker jag
  • Anonym (Kk)
    Russianwoman23 skrev 2019-02-22 23:17:14 följande:

    Hon sa inga specifika järntabletter/sort till mig. Hon sa bara att jag skulle börja ta järn tillskott även om värdena såg rätt normala ut, lite mindre är vanligt. Får kontakta bm på måndag angående detta! Väldigt luddigt tycker jag


    Hon menade säkert riktiga järntabletter. Vad är det för järntillskott du har köpt?
  • Russianwoman23
    Anonym (Kk) skrev 2019-02-22 23:27:43 följande:

    Hon menade säkert riktiga järntabletter. Vad är det för järntillskott du har köpt?


    Hemofer järntillskott har jag köpt på apoteket
  • Pentra

    Du kan ta tabletterna vid olika tillfällen på dagen så är problemet löst. Men järn går hand i handske med C-vitamin och zink, så dessa bör du ta tillsammans. (Själv så tog jag Blutsaft/Iron ist för järntabletter när jag var gravid.) C-vitamin-intaget behöver dagligen vara 12-14 mg per kg kroppsvikt. Denna dos boostar immunförsvaret och hjälper huden att få en god elasticitet och minskar risken för svårläkta hudbristningar mm mm. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • joannaq

    Jag äter apotekets gravid och när jag va till bm i v10 så hade jag för lågt järnvärde. Då fick jag order om att äta en tablett niferex varannan dag.

Svar på tråden Går det att ta?