• Äldre 23 Feb 21:53
    487 visningar
    13 svar
    13
    487

    Ingen barnvakt när det är dags att åka till förlossningen.

    Hej. Jag är gravid i v 30 med andra barnet. Jag börjar oroa mig inför förlossningen och har många tankar och funderingar i huvudet. Mycket funderar jag över hur gör vi med första barnet när det är dags att åka in. Varken jag eller sambon har vänner eller familj i närheten. Är det nån dom har varit i samma situation som oss? Och hur gjorde ni? Fick ni nån hjälp på sjukhuset? Eller hur tusan gör man?

  • Svar på tråden Ingen barnvakt när det är dags att åka till förlossningen.
  • Äldre 23 Feb 21:55
    #1

    Börja redan nu leta barnvakt. Annonsera

  • Otit
    Äldre 23 Feb 21:57
    #2

    Hur långt har ni till närmsta vän eller släkting som kan ställa upp? För vet folk som har ringt efter sina föräldrar när värkarna dragit igång. Då har dlm fått sätta sig i bilen och köra x antal mil. För på sjukhuset tar dom inte hand om barn.

  • Anonym (My)
    Äldre 23 Feb 22:03
    #3

    Som de tidigare sagt. Eller kolla om någon som ni känner kan komma till er och bo hos er när det börjar närma sig. Då kanske det kan vara aktuellt att kolla med flera olika som kan lösa av varandra om ingen kan stanna i flera veckor.

    Ett ytterligare alternativ är att ta hjälp av en doula som följer med dig till förlossningen och pappan stannar hemma med storasyskonet. Eller att du åker in helt själv. Oavsett, det börjar bli dags att kolla efter hjälp om ni inte bestämmer er för att du ska åka in själv

  • Anonym (Snarl­ik)
    Äldre 23 Feb 22:14
    #4

    Var i en snarlik situation när det var dags för lillebror att komma. Min äldsta son har dessutom lite komplikationer med mat osv (pga operation när han föddes) som skapade ännu mer oro hos mig då ingen i vår direkts närhet tog allvar på det. Så jag vågade verkligen inte låta honom vara var som helst med vem som helst och vi hade inte våra familjer nära.

    Men slutligen så ställde makens bror upp. Kom o var med storebror och min mamma o bror åkte upp ca 50 mil så fort jag ringde o meddelade att vi var på väg till förlossningen. Kl 2 på natten. De körde o stannade för att sova en stund o hann komma just i tid till att storebror stan precis vaknat. O strax därefter föddes lillebror.

    Så, vem är närmast er av familjen? Har ni någon kompis som bara kan komma för att vara hos ert barn till t ex din mamma/pappa eller svärföräldrar kommer?? Någon kollega som kan ställa upp? Annars är alternativet att åka in själv. Det alternativet hade jag tagit om nu inte makens bror kom.

  • Äldre 23 Feb 22:41
    #5
    Anonym (My) skrev 2019-02-23 22:03:38 följande:

    Som de tidigare sagt. Eller kolla om någon som ni känner kan komma till er och bo hos er när det börjar närma sig. Då kanske det kan vara aktuellt att kolla med flera olika som kan lösa av varandra om ingen kan stanna i flera veckor.

    Ett ytterligare alternativ är att ta hjälp av en doula som följer med dig till förlossningen och pappan stannar hemma med storasyskonet. Eller att du åker in helt själv. Oavsett, det börjar bli dags att kolla efter hjälp om ni inte bestämmer er för att du ska åka in själv


    Det kan iofs vara en idé, men det skulle i så fall vara mina föräldrar. Men det är bara de som kan i så fall. Tror inga andra skulle kunna bo här. Så då måste det funka för mina föräldrar att bo här i allt från 1 dag till 4 veckor. Kan bli svårt en längre tid???? Det är bara min pappa som har körkort, så mamma kan inte ta sig hit själv. Så de två kan ju inte lösa av varann då.
  • Anonym (.....­)
    Äldre 23 Feb 22:51
    #6

    Finns ju barnvakt att hyra :)

  • Anonym (Grann­e)
    Äldre 23 Feb 23:46
    #7

    Finns det ingen granne som är hemma (pensionär/ sjukskriven / hemma förälder ) som ni kan fråga. Går stora barnet i förskola finns det kanske en kompis eller en pedagog ni kan fråga. Tänk utanför din bekvämlighetszon där kan man hitta lösningar. Lycka till!

  • Anonym (R A)
    Äldre 23 Feb 23:49
    #8
    Anonym (Granne) skrev 2019-02-23 23:46:28 följande:

    Finns det ingen granne som är hemma (pensionär/ sjukskriven / hemma förälder ) som ni kan fråga. Går stora barnet i förskola finns det kanske en kompis eller en pedagog ni kan fråga. Tänk utanför din bekvämlighetszon där kan man hitta lösningar. Lycka till!


    En granne? Är du galen?
    Jag hade då inte tagit på mig detta om min granne frågade!
  • Anonym (K)
    Äldre 24 Feb 01:12
    #9

    När min yngsta syster skulle födas så åkte mamma in själv och pappa stannade med oss, sedan fick vi barnvakt dagen efter. 

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Äldre 24 Feb 07:54
    #10
    Anonym (Granne) skrev 2019-02-23 23:46:28 följande:

    Finns det ingen granne som är hemma (pensionär/ sjukskriven / hemma förälder ) som ni kan fråga. Går stora barnet i förskola finns det kanske en kompis eller en pedagog ni kan fråga. Tänk utanför din bekvämlighetszon där kan man hitta lösningar. Lycka till!


    Det är definitivt inte lämpligt att fråga en pedagog! De ska inte behöva hamna i en situation där de tvingas tacka nej till en förälder och det vore inte professionellt att tacka ja då vi inte ska ha privata relationer till barn och familjer.
  • Äldre 24 Feb 10:17
    #11

    En vän till mig fick igenom igångsättning före planerat datum utifrån sociala skäl då de inte hade nån i närheten som kunde ställa upp som barnvakt. Så de lämna barnen på förskolan, åkte till förlossningen runt åtta och barnet var ute runt ett på dagen. Såklart svårt att veta om förlossningen blir kort eller utdragen.

  • Anonym (Värst­a fall)
    Äldre 24 Feb 11:10
    #12

    I värsta fall så får helt enkelt pappan vara hemma.

    Antingen är han hemma under hela förloppet om ni inte hittar en barnvakt eller så bestämmer ni med någon släkting som har möjlighet att bo hos er att stå på stand - by under de veckor som bäbisen förväntas komma.

    Då kan ju din man stanna hemma med barnet tills släktingen kommer.

    Alternativt att ni börjar söka en barnvakt som kan knyta ann till erat barn nu så det inte blir en främling som kommer när det väl är dags.

    Hoppas allt löser sig

  • Anonym (Emma)
    Äldre 24 Feb 19:47
    #13

    Vi har en liknande situation. Vi har bestämt med en annan förälder på dagis att hon passar barnen om hon kan dvs inte är bortrest för jobb. Kan inte hon har vi frågat en av våra dagisfröknar som bor nära och gärna ställer upp. Ett tredje alternativ är en annan granne. Ett fjärde alternativ är att jah åker själv in och mannen stannar hemma med barnen. Vi tänker att vi får lösa det så gott det går.

Svar på tråden Ingen barnvakt när det är dags att åka till förlossningen.