• Äldre 23 Feb 23:56
    903 visningar
    12 svar
    12
    903

    Hudbristningar under graviditet, använde du olja?

    Ja som frågan lyder, har ni använt olja under er graviditet eller inte? Hur gick det?

    Skriv gärna vilken olja ni använde om ni använde er av olja.

    Jag vet att hudbristningar också kan vara hormonellt så det behöver inte påpekas.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hudbristningar under graviditet, använde du olja?
  • Pentra
    Äldre 24 Feb 00:08
    #1

    C-vitamin är jättebra om man vill minska risken för bestående hudbristningar. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (K)
    Äldre 24 Feb 07:15
    #2

    Under båda mina tidigare graviditeter använde jag gravidolja från Estelle & Thild. Under första graviditeten fick jag bara en liten bristning ovanför naveln och den fick jag under själva förlossningen. Under andra graviditeten fick jag fler och lite längre bristningar från naveln och ut men det barnet var stort och magen blev mycket större. Nu väntar jag barn nr 3 och använder samma olja. Räknar ändå med fler bristningar oavsett om barnet/magen blir stor eller inte. Däremot tycker jag det är skönt med oljan. Den gör den spända huden mjukare och det kliar inte lika mycket.

  • Äldre 24 Feb 09:27
    #3

    Körde med vanlig olivolja varje dag, fick inga bristningar

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 24 Feb 20:10
    #4

    Ingen olja. Fetter kan få det yttersta lagret av överhuden att mjukas upp lite, men de kan inte binda ihop några proteiner och tar sig inte ned till den nivå där skadorna uppstår heller (som tur är, annars skulle ju krämerna göra oss feta).

  • Anonym (G)
    Äldre 24 Feb 20:13
    #5

    Fyra graviditeter, aldrig olja, inte en tendens till bristningar.

  • Äldre 24 Feb 20:18
    #6

    Jag använde inget annat än lotion efter dusch.

  • Anonym (XX)
    Äldre 24 Feb 20:19
    #7

    Bio-oil, fick bristningar.

    It's your genes baby, nothing more. You can just hope for the best.

  • Äldre 24 Feb 20:21
    #8

    Varit gravid två gånger, ingen olja och inga bristningar. Min mamma och hennes systrar fick fullt i bristningar, alla kvinnorna på pappas sida med, så jag vet inte riktigt varför jag "besparades".

  • Anonym (Sika)
    Äldre 2 Mar 03:29
    #9

    Jag tror det beror på hur stor magen blir. Första grav, stor mage, bristningar på sidan. Men de syns knappt idag. Andra barnet, mindre mage, inga bristningar.

    Jag saknade alternativet med lite olja. Jag använde några gånger, men slarvade.

  • Anonym (Tjej)
    Äldre 2 Mar 08:03
    #10

    Graviditet 1: Olja bara på magen. Fick inga bristningar där men fick på brösten där jag inte använde oljan.

    Graviditet 2: Olja på mage och bröst. Inga bristningar.

  • Äldre 2 Mar 12:27
    #11

    Jag har inte använt mig av någon särskild olja, men smörjer in mig dagligen med vanlig lotion. De två första graviditeterna fick jag inga bristningar och med den tredje så hade jag ett ärr på magen efter en brännskada på ca 5 cm. I den brännskadan fick jag en bristning, men ingen annanstans.

  • Äldre 2 Mar 12:50
    #12

    Använde kokosolja mot mitten-slutet av graviditeten mest för att det kliade på magen och fick inga bristningar. Tror dock inte det var kokosoljans förtjänst.

Svar på tråden Hudbristningar under graviditet, använde du olja?