• Äldre 24 Feb 07:41
    1033 visningar
    3 svar
    3
    1033

    Hur hjälpa tonåring att sluta jämföra sig med andra?

    Jag har en tjej på 13 år som är inne en hel del på sociala medier, Instagram framför allt. Det är lätt att man hamnar i att man jämför sig med andra - något som förstås även gäller oss vuxna. Hur kan jag prata med min flicka om detta? Tacksam för råd. Jag säger mest att folk lägger ut de finaste bilderna, att det verkligen inte är hela sanningen om hur man har det etc. Vad är era bästa råd?

  • Svar på tråden Hur hjälpa tonåring att sluta jämföra sig med andra?
  • Äldre 24 Feb 07:52
    #1
    +1

    Det är jättesvårt men visa henne bilder/filmer som visar hur lätt det är att ändra bilder. Googla på ?Photoshop befor after? och låt henne se skillnaderna. Försök också lära henne att det är viktigare att vara snäll och en bra vän än att vara snygg och populär.

  • Äldre 24 Feb 09:15
    #2

    Öka hennes självförtroende. Visa henne hur man kan vara glad med det man har, oavsett om det är en tältsemester mitt i skogen eller ett halvår på bahamas.
    Sedan tror jag att man faktiskt ska ge beröm, man ska höja sina barn. Har ens barn dåligt självförtroende så behöver de veta att de ÄR bra och då får man tjata hål i huvudet på dem att de är det.

    Tror inte att det fungerar alls att säga att kylie jenner har photoshoppat sina bilder, det är ju hela bilden med henne (ung, framgångsrik, drömresor, ursöt bebis, känd osv) inte bara fotot när hon sitter med sin bebis på stranden.
    Att man bara ser "godbitarna" ur folks liv vet hon redan och upprepa det är egentligen bara onödigt.

    Hjälp henne lägga upp en livsbudget istället. Med det menar jag att hon tänker till vad hon vill och sedan kan jobba mot de målen. Visa henne hur man gör, gör det kul, gör henne oberoende.

    Jag tänker även att när ens barn var mindre, ett - tre år så där så puschade och peppade vi till att de skulle lära sig både det ena och det andra. Vi visade med hela kroppen beröm (le med hela ansiktet, jublade, klappade händerna osv) och sedan blev de äldre och man slutar ge beröm på samma sätt.
    Börja ge beröm igen, kanske inte så överdrivet men tydligt. Vi ger ju våra små självförtroende till att våga klättra upp i klätterställningen, hoppa ner från stenar osv.

    Så tror jag att man kan lösa det.

  • Äldre 24 Feb 10:18
    #3

    Verkligen svårt. Men jag tror att det kan vara bra att prata om att många unga idag inte mår så bra just på grund av pressen att visa upp sig som så lyckad. Prata om att många mår dåligt av att jämföra sig med andra och att det oftast dessutom är en konstlad bild som man jämför sig mot. Säg att du är lite orolig för att din dotter ska må dåligt av alla dessa jämförelser och att du önskar att hon kunde fokusera på det som är bra och fint med henne själv. Och så ger du henne exempel på vad som är bra och fint med henne. Hon kanske är en bra lyssnare, bra på att spela flöjt, har vackra ögon m.m. 

Svar på tråden Hur hjälpa tonåring att sluta jämföra sig med andra?