• Orolig över barn

    Umgås i flerbarnsfamilj

    Hur skulle ni göra? Jag har det svårt att få ihop familjepusseln när det gäller att umgås med varandra. Hjälp mig med era bästa trix o tips

    Jag är hemma med våra barn i 4 och 3 år samt 8 månaders ålder .

    Minstingen är så liten att det finns en del vi kan inte göra under veckan när hon är med.

    På helgen vill jag hitta på massor! Framförallt det som vi kunde inte under veckan men jag vill umgås även som familj inkl mannen med. Men min man som har jobbat hela veckan vill bara vara hemma (och det kan jag förstå). Men barnen som varit borta från pappa hela veckan vill vara med honom (och det kan jag förstå) - så de vägrar följa med mig. Jag vill hitta på massor men men.. ingen som vill följa med varken till pulkabacken eller skridskobanan osv. De vill dit men bara med pappa. Som vill vara hemma.

    Hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden Umgås i flerbarnsfamilj
  • Anonym (M)

    Helgen har 2 dagar.. ena dagen hemma och andra dagen någon aktivitet. Låter det bra?

  • Orolig över barn
    Anonym (M) skrev 2019-02-24 12:02:25 följande:

    Helgen har 2 dagar.. ena dagen hemma och andra dagen någon aktivitet. Låter det bra?


    Jag brukar inte nöja mig med den tyvärr
  • mammatill6

    Beror nig på bad du menar med massor. Att hitta på något en dag räcker gott, kan man inte umgås hemma också?

  • Orolig över barn

    Alltså jag vill verkligen ut och hitta på mycket. Kanske åka pulka med ena barnet på lördag förmiddag, gå till simhallen med andrabarnet på eftermiddag. Åka till Ikea/till havet eller gå ut och vandra k skogen på söndag.

  • Anonym (J)

    Dela upp er. Ta med dig ena barnet på lördagen och och hitta på något kul så får de andra barnen tid med pappan hemma. Nästa dag kan du ta med andra barnet. Pappan kanske kan följa med på någon grej i alla fall, typ en av aktiviteterna, så får han vila resten av helgen.

    Eller hitta på aktiviteter hemma. Baka, lek ute på gården, spela brädspel.

  • Alexi

    Men du verkar vara en väldigt energisk person. Då har jag hemskt svårt att förstå varför du inte kan göra en del av de sakerna med bebisen. Ikea tex funkar ju utmärkt med små barn.

  • mammatill6
    Orolig över barn skrev 2019-02-24 12:07:40 följande:

    Alltså jag vill verkligen ut och hitta på mycket. Kanske åka pulka med ena barnet på lördag förmiddag, gå till simhallen med andrabarnet på eftermiddag. Åka till Ikea/till havet eller gå ut och vandra k skogen på söndag.


    Låter sjukt jobbigt.
  • Anonym (Stressigt)

    Jag får stresspåslag bara av att läsa om din aktivitetsplanering :). Måste finnas tid för lugn o ro för familjen också.

    Har du alla barnen hemma på heltid? Tänker att ni har massor av tid för aktiviteter i veckan. Vad går inte göra med minstingen? Skippa just den aktiviteten i så fall.

  • Trädgårdsland

    Se till att få större utlopp för din energi under veckorna. Pulka och skridskor går ju utmärkt att göra medan bebisen sover i vagnen. Skridskor kan man ju också köra runt bebisen i vagnen när man åker... Gå till öppna förskolor, Ikea, bibliotek osv, bjud hem kompisar, släkt osv. Då har både du och pappan fått mer social stimulans under veckan, så kanske det känns mer ok att ta det lite lugnare på helgen?

  • Anonym (M)
    Orolig över barn skrev 2019-02-24 12:04:45 följande:

    Jag brukar inte nöja mig med den tyvärr


    Om mitt tidigare förslag var dåligt så kan man ju dela upp dagen i flera delar.. du bestämmer förmiddag och han eftermiddag och tex barnen kvällen.. och nästa dag byter ni.
  • Anonym (L)

    Både du och din man får väl helt enkelt kompromissa. Ni hittar på en aktivitet en dag och sedan är ni bara hemma? Varför är det viktigare för dig att hitta på flera aktiviteter än att umgås med din man?

  • asdfgh

    Vad är det som inte går att göra med en 8mån? Cykla, åka inlines och åka skridskor är jag helt med på men skogspromenad, pulka och Ikea borde väl inte vara några problem? Skaffa en bra, ergonomisk sele (helst av toddler-storlek) så blir ni inte begränsade av att hålla er till där det går att köra vagn.

  • LFF
    Orolig över barn skrev 2019-02-24 11:56:42 följande:

    Hur skulle ni göra? Jag har det svårt att få ihop familjepusseln när det gäller att umgås med varandra. Hjälp mig med era bästa trix o tips

    Jag är hemma med våra barn i 4 och 3 år samt 8 månaders ålder .

    Minstingen är så liten att det finns en del vi kan inte göra under veckan när hon är med.

    På helgen vill jag hitta på massor! Framförallt det som vi kunde inte under veckan men jag vill umgås även som familj inkl mannen med. Men min man som har jobbat hela veckan vill bara vara hemma (och det kan jag förstå). Men barnen som varit borta från pappa hela veckan vill vara med honom (och det kan jag förstå) - så de vägrar följa med mig. Jag vill hitta på massor men men.. ingen som vill följa med varken till pulkabacken eller skridskobanan osv. De vill dit men bara med pappa. Som vill vara hemma.

    Hur skulle ni göra?


    Det är väl självklart att de vill vara med pappa när han väl är hemma (om de knappt träffar honom under veckorna). Så antingen får han "steppa upp" och vara med och hitta på något med barnen (vilket man ibland måste göra även om man inte har lust när man har barn) eller så får ni vara hemma. Vad gör han med barnen på helgerna? 

    Vara ute, oavsett vad man gör i princip, går ju att göra även med ett litet pyre. Speciellt sånt som Ikea och gå i skogen. 
  • Anonym (ulle)

    Umgås hemma då,som ett första steg. Sedan måste den här mannen växa upp och inse att han numera är en familjeman och har vissa plikter. Män av idag, alltså...

Svar på tråden Umgås i flerbarnsfamilj