• Anonym (Vår)
    Äldre 24 Feb 19:57
    716 visningar
    39 svar
    39
    716

    Besviken på mig själv för att jag inte gillar hans hund

    Jag har träffat en fin man nu i va 5 månader och allt går jättebra. Jag är en stor djurvän och har haft allt från hamster till hund katt höns osv och jag tyckte det var skit kul att han hade en hund när vi träffades. Toppen. Nu har det gått en tid och jag försöker och försöker men just denna hund är så svår att gilla så där hjärtligt som jag brukar göra med djur. Det är en gammal border collie på 15 år och hon är ovanligt svår att läsa av. Hon kommer och vill ha uppmärksamhet men när man ska klappa henne så vill hon inte men slutar man då så fortsätter hon igen och ska klättra buffa och rivas mot ansiktet. Så jag har i princip slutat klappa henne nu men ändå fortsätter hon med beteendet. Hon är så svår att läsa av. Har frågat min kille vad hon vill men han säger att hon bara vill krångla. Hon tigger konstant och sitter nära och stirrar och flåsar med dålig andedräkt. Hon luktar överlag väldigt illa och ibland vaknar jag av att hon ligger och slickar sig i skrevet precis nära huvudkuddarna. Det är hår överallt. Jag börjar få mer och mer panik på stanken. Och min kille är så mjäkig med henne. Han behandlar hunden som en kung. Eftersom hunden var först så funderar jag på att bryta eftersom jag inte vill stå ivägen för killen och hunden. Det känns tyvärr som mina negativa känslor bara växer. Mest pga lukten. Jag har så svårt för det. Hade hon varit en kul och mysig hund hade jag nog stått ut men hon är inte ens det. Någon i samma sits? ???? Jag känner min känsla för hunden smittar över på min kille. Känns som känslorna svalnar pga det stinker runt omkring oss pga hunden. Jag trodde inte border collie kunde lukta så illa. Hon får vara i min soffa osv för jag försöker verkligen. Jag är ju egentligen hundmänniska. Jag fattar inte att det blivit såhär. Trodde aldrig det. Känner ingen fånig konkurrens eller så. Hon är bara jävligt jobbig helt enkelt.

  • Svar på tråden Besviken på mig själv för att jag inte gillar hans hund
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 20:04
    #3

    Det hjälper inte att tvätta henne hon stinker oavsett efter några timmar. Det är hennes naturliga lukt antar jag. Tyvärr. Jag har inte råd att ta hans hund till veterinären heller.

  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 20:14
    #6

    Eh jo hundar luktar illa. Det är lite olika beroende på ras. Och alla tycker såklart olika. Generellt är man mer van mot sin egen hunds lukt. Men du måste väl höra det bisarra i att anta att alla hundar doftar rosor. Jag gillar inte den här hundens lukt den är väldigt fet i pälsen och då luktar det. Jag är knappast ensam om det.

  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 20:53
    #9
    -1
    Pope Joan II skrev 2019-02-24 20:19:34 följande:

    Ja, det vore bisarrt att anta att hundar doftar rosor och det har jag heller inte gjort. Däremot luktar de inte illa om det inte är något fel på dem (eller om de rullat sig i något) och mycket riktigt så beskriver du ju också att hunden har fet päls - det bör adresseras och åtgärdas.


    Men herregud du måste ju förstå att vissa människor anser att hundar luktar illa. Vissa tycker hundlukt luktar illa. Oavsett om dom är friska eller sjuka. Det handlar inte om sjukdom eller överkänslighet. Snarare underkänslighet hos ägarna i så fall.
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 20:56
    #10
    Anonym (Katten också) skrev 2019-02-24 20:15:20 följande:

    Är inte i precis samma sits, men något liknande. Min kille har en hund, som är ytterst väluppfostrad och som jag tycker väldigt mycket om. Hans katt har jag däremot inget till övers för. Den är inte rumsren och kissar och bajsar överallt. Det värsta är ändå att den klöser och bits något fruktansvärt! Har alltid rivmärken och blodiga fingrar av bitmärken när jag kommer hem. Älskar min kille (sannerligen mitt livs stora kärlek!) så katten påverkar inte mina känslor för honom. Får helt enkelt stå ut tills katten trillar av pinnen

    Gällande ditt problem så gör som ovanstående skriver. Ta hunden till veterinär för att avlägsna tandsten och ge den tuggpinnar som fungerar som tandborste. Sedan får du avgöra om du klarar av att stå ut med hundens beteende. Den är gammal och kommer inte att vara med så länge till. En annan sak du kan tänka på är om du anser att han är slapp med hundens uppfostran. Skaffar han en ny hund är risken stor att problemen upprepas och samma sak med eventuella barn. Har man svårt att hålla efter en hund ser jag inte hur man skulle lyckas hålla efter ett trotsigt barn. Men det är ju bara min åsikt


    Svårt med djur man inte tycker om.. Kommer han vilja skaffa en ny hund så gör jag definitivt slut. Aldrig mer hund. Det blir inga barn heller.
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 21:19
    #13
    -1
    Pope Joan II skrev 2019-02-24 21:03:59 följande:

    Javisst, men de brukar inte beskriva sig som hundmänniskor (som du gör). 

    I de fall hundmänniskor tycker att en hund luktar illa ur mun eller från hud brukar det bero på det jag redan tagit upp - tandsten, hudproblem (man kan också tänka sig att det kan vara något från magen men mer troligt ändå tandsten) - och då brukar hundmänniskor som du som gillar hundar och som är en stor djurvän och din kille som behandlar sin tik som en kung (drottning) beställa tid hos veterinär. För fet päls finns det specialschampon och annat att använda. Verkar vettigt att göra slut. Men innan du lämnar kan du ju föreslå honom att uppsöka veterinär, som en gest av good will mot den stackars hunden.


    Hunden är 15 år. Har aldrig träffat en hund på 15 bast som har god andedräkt? I princip alla hundar luktar illa i munnen. De luktar hund. Och ju äldre desto värre. Precis som människor. Mun luktar.
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 21:21
    #14
    Phillippa skrev 2019-02-24 21:03:18 följande:

    Jag förstår dig till fullo ts! Jag tycker inte om hundar eftersom jag tycker att de luktar illa. Och det gäller alla hundar. Den feta pälsen blir jag också äcklad av och hade aldrig klarat att bo med en hund.

    Däremot tycker jag att hundar kan vara gulliga och hade självklart räddat en hund i nöd.


    Ja det är inte lätt och jag försöker verkligen på alla sätt. Men det är svårt med vissa individer. Det är väl som människor att det saknas kemi kanske.
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 21:47
    #16
    -2
    Pope Joan II skrev 2019-02-24 21:03:59 följande:

    Javisst, men de brukar inte beskriva sig som hundmänniskor (som du gör). 

    I de fall hundmänniskor tycker att en hund luktar illa ur mun eller från hud brukar det bero på det jag redan tagit upp - tandsten, hudproblem (man kan också tänka sig att det kan vara något från magen men mer troligt ändå tandsten) - och då brukar hundmänniskor som du som gillar hundar och som är en stor djurvän och din kille som behandlar sin tik som en kung (drottning) beställa tid hos veterinär. För fet päls finns det specialschampon och annat att använda. Verkar vettigt att göra slut. Men innan du lämnar kan du ju föreslå honom att uppsöka veterinär, som en gest av good will mot den stackars hunden.


    Hunden är 15 år. Har aldrig träffat en hund på 15 bast som har god andedräkt? I princip alla hundar luktar illa i munnen. De luktar hund. Och ju äldre desto värre. Precis som människor. Mun luktar.
    Pope Joan II skrev 2019-02-24 21:27:34 följande:

    Jag har träffat massor, inte minst mina egna. Hundar får dålig andedräkt av tandsten och andra problem med munhälsan. Annars luktar de inte illa. 

    Människor luktar inte heller illa ur munnen på grund av ålder. De luktar illa om de inte sköter tandhälsan med avsikt på att tandköttet drar sig tillbaka, salivproduktionen minskar. Slemhinnorna blir tunnare också, och man behöver tugga mer för självrengörande funktioner. En del läkemedel gör också att äldre blir muntorra. Allt går att åtgärda. 


    Jo man luktar visst illa i munnen trots god munhälsa. Lukta i din egen mun på morgonen får du se. Det handlar om gaser som bildas och lite beroende på vad man ätit. Tyvärr luktar de flesta hundar illa i munnen och det har jag alltid tyckt oavsett att jag haft egna friska hundar med bra tänder och mage. Mun luktar. Men bara för att du aldrig kan känna det så betyder det inte att alla tycker som du. Jag tycker hundar luktar illa i munnen och pälsen. Jag tycker också människor luktar illa i munnen när de inte har helt nyborstade tänder. Och vi borstar ju inte tänderna var femte minut ju. Vi har tydligen olika tycke om vad som luktar illa och inte så vi kommer ingen vart. Och du kan liksom inte säga och bestämma vad just jag tycker om andedräktslukt. Jag tycker nämligen att det luktar illa var du än påstår om sjukdomar osv.
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 11:13
    #25
    -1

    Jo man kan som jag vara djurvän men tyvärr ha svårt för vissa individer. Precis som med människor. Och bara för att man haft hund så kanske man inte per automatik älskar alla hundar. Och det finns även hundägare som älskar hundar trots att de inte får vara i sängen osv. Finns tom de som håller dom i hallen. Så gör ofta jägare med sina hundar. Så sluta påstå att man omöjligt kan vara djurvän vara för att man inte vill ha sin hund i sängen osv.

    Jag vill inte ha mina hundar i köket tex. Blir irriterad på deras eviga tiggande. De får gå ut när jag lagar mat. Men tyvärr matar min kille den här hunden överallt så hon är totalt odräglig. Det är inte charmigt när hundar står 10 cm från ansiktet och flåsar sin vidriga andedräkt på en. Men det stämmer nog att jag var mer slapp och tolerant förr.. Jag har väl tröttnat mer på hundar numera. Jag gillar dom mer på håll. Jag kommer aldrig skaffa hund mer just för att jag känner så. Utbränd kanske.. Jag misstänker det. Dom känns som energitjuvar. Vill aldrig äga ett djur mer. Men hälsa på är trevligt ibland. Nä jag måste nog lämna relationen för allas skull. Tack för alla svar. Fick mig att inse det bästa. ???? ????

  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 11:23
    #26
    -1

    Jo man kan som jag vara djurvän men tyvärr ha svårt för vissa individer. Precis som med människor. Och bara för att man haft hund så kanske man inte per automatik älskar alla hundar. Och det finns även hundägare som älskar hundar trots att de inte får vara i sängen osv. Finns tom de som håller dom i hallen. Så gör ofta jägare med sina hundar. Så sluta påstå att man omöjligt kan vara djurvän vara för att man inte vill ha sin hund i sängen osv.

    Jag vill inte ha mina hundar i köket tex. Blir irriterad på deras eviga tiggande. De får gå ut när jag lagar mat. Men tyvärr matar min kille den här hunden överallt så hon är totalt odräglig. Det är inte charmigt när hundar står 10 cm från ansiktet och flåsar sin vidriga andedräkt på en. Men det stämmer nog att jag var mer slapp och tolerant förr.. Jag har väl tröttnat mer på hundar numera. Jag gillar dom mer på håll. Jag kommer aldrig skaffa hund mer just för att jag känner så. Utbränd kanske.. Jag misstänker det. Dom känns som energitjuvar. Vill aldrig äga ett djur mer. Men hälsa på är trevligt ibland. Nä jag måste nog lämna relationen för allas skull. Tack för alla svar. Fick mig att inse det bästa. ???? ????


    Pope Joan II skrev 2019-02-25 08:47:03 följande:

    Nej, det är ju inte alla som håller hund på samma sätt. Vi har däremot alltid trivts med att leva nära tillsammans och sova ihop med våra hundar, så vi är en nöjd flock med stor gemenskap och samhörighet. Och alla har bra tand/munhälsa och övrig hygien - ägarna så väl som hundarna. För oss går myset före det mesta annat och hundarna får därför mer än gärna använda huvudkuddarna, det har alla barn fått göra också. Vi är inte så känsliga, däremot städas det ordentligt. 

    Men var och en blir salig på sin fason. Utom möjligen hundarna.  


    Ja vissa är "känsliga" som du kallar det. För mig innebär det snarare att de som tillåter hunden överallt är lite ohygieniska. Folk är olika och det är ok. Så vidrigt när de drar upp hår och skit i sängen. Och när de ligger och slafsar i baken på lakanen. Vidrigt. Nope ingen hund i min säng mer. När jag var ung sket jag i det men nu tycker jag att det är äckligt. Man kan faktiskt ändra sig. Många hundägare gör det. Trot eller ej.
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 11:27
    #27
    -1

    Som sagt. Hundens skötsel är ägarens problem. Jag är inte intresserad av den biten. Det går inte ens att åtgärda. Hund luktar hund och hundandedtäkt lika så. Jag får göra slut. Hoppas han träffar en tjej som älskar hunden. Hans ex gjorde tydligen inte det heller. Förstår verkligen varför nu. Tyckte först hon verkade knäpp men nu förstår jag. Hunden är ett problem.

  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 21:15
    #35
    -1
    Anonym (bada jycken) skrev 2019-02-26 13:05:08 följande:

    Läs mitt inlägg igen. Om du tycker att ett bad för hunden är för mycket begärt för att rädda er relation, då är det ju redan skit med relationen. Gör slut och låt din kille skaffa en vettig tjej som begriper det där med djur. För varken du eller killen verkar göra det.


    Hunder luktar illa direkt typ dagens efter. Lukten sitter i pälsen, huden. Som de flesta hundar. En av de få raserna som inte luktar hund är pudel. Jag har väl känslig näsa kanske. Jag hatar hundlukt helt enkelt. Men det löste sig. Jag gjorde slut. Kände mer och mer hat över lukten och allt tiggande och smaskade och röv slickande.

    Konstigt att man en gång i tiden haft hund men plötsligt bara ser problem och känner irritation. Men så är det. Det hände mig.
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 21:18
    #36
    Anonym (Ulle) skrev 2019-02-26 13:00:45 följande:

    Jag har varit med om exakt samma sak. Och det sjuka är att det också va en bordercollie. Jag hade schäfer och min gick att ha lös i trädgården och hans hund va tvungen att stå bunden och skälla så självklart favoritiserar man sin egen hund. En gång när jag kom till honom alltså innan vi flyttade ihop så hade jag klätt upp mig i fina vita sommar kläder och jag hinner inte ut ur bilen förrän han började hoppa och riva. Jag va ju inte van vid det eftersom min hund inte gör så.

    Detta blev för mycke både för han och för mig. Det hände saker hela tiden med hans hund. Den stack så fort den fick en chans.

    Alltså vem skaffar en bordercollie när man bir i stan?? En sån måste få jobba.

    Självklart tog det slut. Funkade inte.


    Jag förstår dig. Man kan verkligen gilla olika individer olika mycket. Men alla hundtokiga här verkar inte fatta det. Men så är det. Vissa hundar är sjukt irriterande och jobbiga. Den är hunden är fan aldrig nöjd. Men jag slipper den nu.
Svar på tråden Besviken på mig själv för att jag inte gillar hans hund