• Äldre 24 Feb 20:00
    450 visningar
    3 svar
    3
    450

    Riskgraviditet med flera sjukdomar

    Hej!

    Jag plussade i onsdags och är idag i v 4+3, dvs väldigt tidigt. Det här blir om allt får väl mitt andra barn. Min förra graviditet var svår och jag drabbades av en lång rad komplikationer under och efter graviditeten. Flera av dem innebär ökad risk den här gången, vilket såklart skapar oro. 

    Sist hade jag hyperemesis gravidarum (HG), vilket är ett extremt graviditetsilamående, jag mådde illa och kräktes i nio månader. Fick även svår järnbrist så jag fick dropp, karpaltunnelsyndrom som gjorde att jag inte kunde använda mina händer, foglossning så jag gick med kryckor, mycket sammandragningar och till sist högt blodtryck och havandeskapsförgiftning som gjorde att jag fick sättas igång. Några månader efter förlossningen drabbades jag av hypertyreos/Graves sjukdom, utlöst av själva graviditeten. 

    Och här står jag nu.
    Jag ska äta Trombyl under graviditeten för att minska risken för ny havandeskapsförgiftning. Min hypertyres måste övervakas noga, för om jag blir sjuk kan både själva sjukdomen och medicinerna vara farliga för bebisen. Hyperemesisen kan inte bli farlig för barnet, men det är förstås jäkligt påfrestande att må illa och kräkas så mycket och länge. Och jag känner mig ärligt talat en smula orolig. 

    Finns det andra gravida där ute som har en mer komplicerade graviditet? Hur hanterar ni rädslan eller oron? Vilket stöd får ni från omgivningen och eventuella partners? Och hur funkar det om ni redan har små barn?

  • Svar på tråden Riskgraviditet med flera sjukdomar
  • Äldre 25 Feb 10:18
    #1

    Jag hoppas och tror att det inte ska behöva bli lika besvärligt för dig denna gång. Vår barnmorska berättade att kroppen upplever barnet som något främmande första gången man är gravid och att en del av graviditetskomplikationerna kan bero på det. Om man blir gravid med samma man igen blir graviditetskomplikationerna ofta mindre eftersom kroppen känner igen barnet och reagerar inte lika starkt.

  • Äldre 26 Feb 13:24
    #2
    PappaAnnorlunda skrev 2019-02-25 10:18:35 följande:

    Jag hoppas och tror att det inte ska behöva bli lika besvärligt för dig denna gång. Vår barnmorska berättade att kroppen upplever barnet som något främmande första gången man är gravid och att en del av graviditetskomplikationerna kan bero på det. Om man blir gravid med samma man igen blir graviditetskomplikationerna ofta mindre eftersom kroppen känner igen barnet och reagerar inte lika starkt.


    Tack snälla för vänliga ord. Jag hoppas också att det ska gå bättre den här gången!
Svar på tråden Riskgraviditet med flera sjukdomar