• Anonym (Kvinna 40)

    Minipiller bra eller dåligt för hyn?

    Jag vill inte ha kombinerade p-piller utan tänkte börja med minipiller, kanske Exlutena men vet inte riktigt. Min hy är känslig och jag får lätt finnar av hormonella störningar så jag undrar vad ni har för erfarenheter av minipiller med avseende på just huden? Blir den bättre eller sämre?

  • Svar på tråden Minipiller bra eller dåligt för hyn?
  • Anonym (Erika)

    Svårt att svara på rent generellt eftersom det är individuellt hur man drabbas. Kan ju till och med vara skillnad på om man gör uppehåll av någon anledning.

    Får jag dålig hy betyder ju inte det att du får samma.

  • Anonym (Kvinna 40)
    Anonym (Erika) skrev 2019-02-25 10:57:32 följande:

    Svårt att svara på rent generellt eftersom det är individuellt hur man drabbas. Kan ju till och med vara skillnad på om man gör uppehåll av någon anledning.

    Får jag dålig hy betyder ju inte det att du får samma.


    Ja, jag vet att det är individuellt men det kan ändå vara så att många drabbas av samma sorts problem och det kan ge en fingervisning om hur det är generellt sätt. Så jag är intresserad av folks erfarenheter av minipiller och av olika sorters minipiller.
  • Anonym (Mot graviditet)

    Det viktigaste vid val av preventivmetod är hur pass effektivt metoden skyddar emot att ett barn blir till.

    Efter det är det viktigt att tänka på om man bör använda metoden eller inte med tanke på ens hälsotillstånd, ärftlighet för vissa sjukdomar och medicinska historia.

    Sedan kan man ju eventuellt tänka på hur metoden påverkar andra människor och djur genom te x östrogen i drickvattnet osv.

    Kan väl visserligen förstå att vissa unga kvinnor tycker det är otroligt viktigt med hur deras hud är... men det är ändå det minst viktiga av faktorer att ta hänsyn till. :)

    Minipillren Exlutena och Mini-Pe ger inget högt skydd emot graviditet och kräver extrem exakthet med tiden varenda dag för att inte tappa effekt snabbt! För en del kvinnor fungerar de inte heller så som tänkt trots att de tas som de ska, och man vet inte om man är en av dem förrän man står där med ett positivt graviditetstest.

    Mellanpiller såsom Cerazette och Gestrina t ex har däremot lika högt skydd som kombinerade p-piller och stoppar oftast ägglossning vilket naturligtvis då omöjliggör graviditet. Dessa innehåller också bara gulkroppshormon och inget östrogen.

  • Fjäril kär
    Anonym (Mot graviditet) skrev 2019-04-15 20:26:08 följande:

    Det viktigaste vid val av preventivmetod är hur pass effektivt metoden skyddar emot att ett barn blir till.

    Efter det är det viktigt att tänka på om man bör använda metoden eller inte med tanke på ens hälsotillstånd, ärftlighet för vissa sjukdomar och medicinska historia.

    Sedan kan man ju eventuellt tänka på hur metoden påverkar andra människor och djur genom te x östrogen i drickvattnet osv.

    Kan väl visserligen förstå att vissa unga kvinnor tycker det är otroligt viktigt med hur deras hud är... men det är ändå det minst viktiga av faktorer att ta hänsyn till. :)

    Minipillren Exlutena och Mini-Pe ger inget högt skydd emot graviditet och kräver extrem exakthet med tiden varenda dag för att inte tappa effekt snabbt! För en del kvinnor fungerar de inte heller så som tänkt trots att de tas som de ska, och man vet inte om man är en av dem förrän man står där med ett positivt graviditetstest.

    Mellanpiller såsom Cerazette och Gestrina t ex har däremot lika högt skydd som kombinerade p-piller och stoppar oftast ägglossning vilket naturligtvis då omöjliggör graviditet. Dessa innehåller också bara gulkroppshormon och inget östrogen.


    Och Cerazette som jag blev gravid med.. :D
  • Anonym (Mot graviditet)
    Fjäril kär skrev 2019-04-15 20:35:40 följande:

    Och Cerazette som jag blev gravid med.. :D


    Ojdå.. det var ju verkligen tråkigt. :(

    Men alla preventivmedel som stoppar ägglossning är ju naturligtvis mer effektiva än de som inte gör det utan enbart förlitar sig på att flytningarna ska bli mindre fertila och livmoderslemhinnan för tunn.
  • Anonym (Mot graviditet)
    Anonym (Mot graviditet) skrev 2019-04-15 21:02:17 följande:

    Ojdå.. det var ju verkligen tråkigt. :(

    Men alla preventivmedel som stoppar ägglossning är ju naturligtvis mer effektiva än de som inte gör det utan enbart förlitar sig på att flytningarna ska bli mindre fertila och livmoderslemhinnan för tunn.


    Ska tillägga att mellanpiller inte alltid för alla stoppar ägglossning, som det verkar varit för dig då. Men för de flesta gör de det. Minipiller däremot stoppar nästan aldrig ägglossning.
Svar på tråden Minipiller bra eller dåligt för hyn?