• carlpediem

    Förälder vägrar dela barnets kostnader

    Hej

    Har mitt barn 50/50 växelvis. Folkbokfört hos mig.

    Modern har på 16 år aldrig bidragit till dagis eller fritids avgifter. Modern tjänar mer än mig.

    När jag bett om det har hon hittat på ogiltiga skäl för varför hon inte ska betala, och jag har inte tagit upp fighten pga att då ser hon till att skapa drama som gör mitt barn oroligt.

    Nu är mitt barn så gammalt att hennes mamma inte kan påverka henne med sina lögner o drama längre. Jag räknade efter och insåg att hon undgått nästan en årslön i kostnader genom att vägra bidra i alla år.

    Nu undrar jag om jag kan stämma henne i tingsrätten på de här kostnaderna, eller på något annat sätt få henne att betala för de kostnader hon slingrat sig ur?

    Tacksam för tips.

  • Svar på tråden Förälder vägrar dela barnets kostnader
  • Griseknoen35

    Hon har väl betalt för barnet på sina veckor. Dagis och fritidavgifter, är barnet 16 så är det länge sedan du betalade sådant så det kanske är bäst att släppa det någon gång, knappast hälsosamt att sura för det flera år efter det upphörde. Och nej, du kan inte få dem pengarna av mamman. Du skulle försökt fått till en delad faktura då, försent nu. 

  • Anna60

    Du hade kunnat tagit ett samarbetssamtal med familjerätten när det begav sig. Du kan inte komma nu och börja begära pengar. Ni är båda skyldiga till att betala barnets omkostnader. Tog du inte konflikten då, så lär du inte kunna få några pengar av vare sig henne eller försäkringskassan nu.

Svar på tråden Förälder vägrar dela barnets kostnader