• Tom Araya

    Nätdejt och sexsnack

    Nätdejt och samtal om sex, några frågor, främst till tjejer/kvinnor, män även killar kan ge sin syn på saken, skriv bara av vilket kön du är i ditt svar.

    Du har fått kontakt med någon via nätet (dejtingsajt exempelvis), du är tydlig med att du är ute efter något seriöst, inte bara sex.

    Ni kan eller vill inte träffas direkt, utan tar lite tid på er att lära känna varandra via sajten, messenger, skype, sms, telefonsamtal o.dyl.

    1. När är det okej att ta upp ämnet sex i samtalen och hur motiverar du ditt svar jämfört med andra ämnen man vill avhandla när man lär känna varandra?

    2. Hur mycket är det okej att snacka om sex när man lär känna varandra och hur motiverar du ditt svar?

  • Svar på tråden Nätdejt och sexsnack
  • Anonym (lockelse)

    Jag är kvinna och gillar flirtandet när jag dejtar oavsett om jag söker seriöst.

    Jag vill gärna ha in det rätt tidigt i kontakten för att inte tappa intresset och för att känna mig åtrådd och speciell för någon. Tycker förstås man ska börja lite lugnt och smaka på varann. Se hur kommunikationen utvecklar sig. Självklart ska de sexuella anspelningarna vara subtilt och inte vulgärt. Lite insinuationer efterhand som samtalen förs framåt och eskalerar.

    Kan vara att man bekräftar något personen säger, att man återkopplar, berömmer något i utseendet, utstrålningen, något specifikt man lägger märke till som lockar en. Beskriva hur man uppfattar varandras personligheter och varför man känner dragning till varann. På så sätt skapas en spänning skapas och ett sug efter mer.

    Är väldigt förtjust i verbala män som gillar litteratur och är förnämliga på att uttrycka sig. Det viktiga är att det finns ett sug i kommunikationen och att man känner sig åtråvärd och intressant.

  • Anonym (40+ kvinna)

    1. När är det okej att ta upp ämnet sex i samtalen och hur motiverar du ditt svar jämfört med andra ämnen man vill avhandla när man lär känna varandra?

    Det har fallit sig naturligt när man pratat om vad man har för värderingar, intressen, familjesituation osv.

    Jag tycker det är relevant att fråga vad man gillar i sexväg innan man väljer att ses.

    Det brukar väl halka in på det lite när man beskriver hur man ser ut.

    2. Hur mycket är det okej att snacka om sex när man lär känna varandra och hur motiverar du ditt svar?

    Är man intresserad av något seriöst så blir det lite på ytan tills man setts och känt av kemin irl.

    Annars kan man ju tycka att det är trevligt att chattsexa, det gör iaf så att jag tappar intresset för personen som partner om man gör det i ett tidigt skede utan att ha setts.

  • transparent
    Tom Araya skrev 2019-02-25 20:32:18 följande:

    1. När är det okej att ta upp ämnet sex i samtalen och hur motiverar du ditt svar jämfört med andra ämnen man vill avhandla när man lär känna varandra?

    2. Hur mycket är det okej att snacka om sex när man lär känna varandra och hur motiverar du ditt svar?


    En av de senaste jag hade kontakt med och träffade, chattade jag med i 1,5 år innan vi sågs.
    Minns inte hur ämnet sex kom upp, det bara blev så. Minns inte vem som tog upp det.
    Vi var båda öppna och kunde prata om allt. Hon berättade om saker hon ville uppleva, bland annat stora kukar. 
    När vi väl sågs så klickade det inte riktigt. Jag hade velat ses igen, men hon kände inte samma.
  • tankfull
    Tom Araya skrev 2019-02-25 20:32:18 följande:

    Nätdejt och samtal om sex, några frågor, främst till tjejer/kvinnor, män även killar kan ge sin syn på saken, skriv bara av vilket kön du är i ditt svar.

    Du har fått kontakt med någon via nätet (dejtingsajt exempelvis), du är tydlig med att du är ute efter något seriöst, inte bara sex.

    Ni kan eller vill inte träffas direkt, utan tar lite tid på er att lära känna varandra via sajten, messenger, skype, sms, telefonsamtal o.dyl.

    1. När är det okej att ta upp ämnet sex i samtalen och hur motiverar du ditt svar jämfört med andra ämnen man vill avhandla när man lär känna varandra?

    2. Hur mycket är det okej att snacka om sex när man lär känna varandra och hur motiverar du ditt svar?


    Vad exakt är det man egentligen behöver avhandla vad det gäller sex innan man ens har träffats? Om någon har väldigt särskilda böjelser och fetischer så är det väl bra att redogöra för dem så att den andra parten kan få backa om det känns som att man är olika, i annat fall fattar jag inte varför man måste sexprata?
  • Anonym (Luttrad)

    Jag hör till dem som tycker att sex oftast blir väldigt märkligt i skriftlig form.

    Jag nätdejtade i två år, och inte med en enda kändes det naturligt, än mindre upphetsande, att skriva om sex. Det blev krystat och fånigt.

    Vissa försökte med raka-puckar-taktiken. -Jaha, och vad gillar du då?

    Som om det skulle gå att svara på. Varje gång svarade jag samma sak, helt sanningsenligt: -Det beror på vem jag träffar.

    Andra försökte med antydningar och komplimanger. Vi kan väl konstatera att oerhört få personer behärskar skrivkonsten så bra att de har förmåga att bygga upp sexuell spänning i mailform. De flesta (jodå, jag själv också) sabbar det snarare med klumpiga formuleringar och okänslighet. 

    Nu är ju alla absolut inte som jag. Det finns säkert gott om kvinnor som tycker det är himla romantiskt och sexigt med öppet sexprat. Men mitt intresse vaknar av en kille som kan uttrycka helt andra saker i skrift. Självinsikt, nyfikenhet, allmänbildning, djupare resonemang och inte minst humor.

    Sådana har jag messat med då och då, och då har jag ofelbart blivit intresserad av dem, utan minsta sexantydning. Närmanden tycker jag hör hemma i den fysiska världen. 

  • Tom Araya
    tankfull skrev 2019-02-26 15:39:22 följande:
    Vad exakt är det man egentligen behöver avhandla vad det gäller sex innan man ens har träffats? Om någon har väldigt särskilda böjelser och fetischer så är det väl bra att redogöra för dem så att den andra parten kan få backa om det känns som att man är olika, i annat fall fattar jag inte varför man måste sexprata?
    Vad känner du är vad du vill och behöver prata om då och varför är det viktigt, i jämförelse med sex?
  • Tom Araya
    Anonym (Luttrad) skrev 2019-02-26 16:04:52 följande:

    Jag hör till dem som tycker att sex oftast blir väldigt märkligt i skriftlig form.

    Jag nätdejtade i två år, och inte med en enda kändes det naturligt, än mindre upphetsande, att skriva om sex. Det blev krystat och fånigt.

    Vissa försökte med raka-puckar-taktiken. -Jaha, och vad gillar du då?

    Som om det skulle gå att svara på. Varje gång svarade jag samma sak, helt sanningsenligt: -Det beror på vem jag träffar.

    Andra försökte med antydningar och komplimanger. Vi kan väl konstatera att oerhört få personer behärskar skrivkonsten så bra att de har förmåga att bygga upp sexuell spänning i mailform. De flesta (jodå, jag själv också) sabbar det snarare med klumpiga formuleringar och okänslighet. 

    Nu är ju alla absolut inte som jag. Det finns säkert gott om kvinnor som tycker det är himla romantiskt och sexigt med öppet sexprat. Men mitt intresse vaknar av en kille som kan uttrycka helt andra saker i skrift. Självinsikt, nyfikenhet, allmänbildning, djupare resonemang och inte minst humor.

    Sådana har jag messat med då och då, och då har jag ofelbart blivit intresserad av dem, utan minsta sexantydning. Närmanden tycker jag hör hemma i den fysiska världen. 


    Men varför ska man försöka bygga upp en sexuell spänning i text?
    Syftet med att ta upp ämnet kan väl vara annat än det.

    Sedan behöver inte all kommunikation före träff vara i text, det går utmärkt att prata med varandra på telefon...
  • Anonym (Nej tack)

    Är jag ute efter något seriöst så vill jag inte prata om sex alls innan man träffats. Då skulle jag fått känslan av att när vi väl ses så kommer vi ha sex och aldrig höras igen.

  • MaryM

    Jag brukade tycka det var kul att prata om sex innan man träffats, men inte längre.

    Det är nog mest för att jag tycker man bygger upp så himla stora förväntningar om att det ska vara kemi och så blir det platt fall.

    Jag tycker om roliga och flörtiga killar som är ganska på och vill träffas snabbt. Det vill jag också. Mycket bättre att prata om sex när man ses och har konstaterat att det finns en attraktion.

    Komplimanger får man gärna ge direkt på nätet, men sexsnack är en no no nu faktiskt.

    Varför undrar du Tom? Har du blivit singel? ;)


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Luttrad)
    Tom Araya skrev 2019-02-27 03:09:17 följande:
    Men varför ska man försöka bygga upp en sexuell spänning i text?
    Syftet med att ta upp ämnet kan väl vara annat än det.
    Fråga inte mig. Jag har aldrig ens provat. Vad tycker du att ett rimligt syfte skulle vara? Att lära känna varandra...? För mig känns det onekligen som att börja i helt fel ände.

    De män som har haft ett annat syfte än att försöka mig sexuellt intresserad av dem genom sexprat, var bara ute efter runkfantasier till sig själva. Det lyste igenom så tydligt att det blev komiskt.
    Tom Araya skrev 2019-02-27 03:09:17 följande:
    Sedan behöver inte all kommunikation före träff vara i text, det går utmärkt att prata med varandra på telefon...
    Jag tror inte det är lättare att få sexprat att flyta naturligt på telefon än i skrift, om man inte ens har träffats. Begreppet pinsam tystnad har goda chanser att nå helt nya nivåer i ett sådant samtal.

    Sex är i mångt och mycket en privatsak. Det är inget jag diskuterar med vem som helst. Allra minst med en manlig främling som jag KANSKE kommer att träffa lite längre fram  på en dejt. Hittills har jag aldrig messat med en kille som har lyckats ta upp det lite helt apropå, utan att framstå som antingen lite pervers och gränslös, eller som någon som vill dra över mig. 
Svar på tråden Nätdejt och sexsnack