• Jojjoooo

    Ytterkläder på dagis

    Hej! Nu har ju den tiden på året kommit när det är lite svårt med va man ska sätta på ungarna för ytterkläder.

    Vad har ni på dagis framförallt? Just nu har jag en skaloverall (ofodrad) från polarn o pyret, har även nu beställt ett fodrat regnställ för dom där riktigt slaskiga dagarna? kör med polarn o pyrets skalbyxor, skaljacka och vindfleece annars så det settet brukar också hoppa mellan dagis och hemmet. Tycker dom är så bra eftersom dom andas! Men ett rent helvete att göra rent när dom blivit skitiga, inte lika enkelt som de är med regnställ som man bara kan skölja av litegrann..

    Nu har sonen som vantar bomulls tumvantar och ofodrade galonvantar över som funkar jättebra. Han är bara 2 år och typ omöjlig att ha på andra vantar haha. Men va kör ni för ytterkläder? Dagis har aldrig klagat på det jag har där men man blir ju lite smått knäpp med det här vädret som går fram och tillbaka och vad som ska finnas och vad som är onödigt!

  • Svar på tråden Ytterkläder på dagis
  • Jojjoooo
    Jojjoooo skrev 2019-02-26 09:02:35 följande:

    Hej! Nu har ju den tiden på året kommit när det är lite svårt med va man ska sätta på ungarna för ytterkläder.

    Vad har ni på dagis framförallt? Just nu har jag en skaloverall (ofodrad) från polarn o pyret, har även nu beställt ett fodrat regnställ för dom där riktigt slaskiga dagarna. Kör med polarn o pyrets skalbyxor, skaljacka och vindfleece annars så det settet brukar också hoppa mellan dagis och hemmet. Tycker dom är så bra eftersom dom andas! Men ett rent helvete att göra rent när dom blivit skitiga, inte lika enkelt som de är med regnställ som man bara kan skölja av litegrann..

    Nu har sonen som vantar bomulls tumvantar och ofodrade galonvantar över som funkar jättebra. Han är bara 2 år och typ omöjlig att ha på andra vantar haha. Men va kör ni för ytterkläder? Dagis har aldrig klagat på det jag har där men man blir ju lite smått knäpp med det här vädret som går fram och tillbaka och vad som ska finnas och vad som är onödigt!


  • Mantan

    Om ett par veckor när det blir lite varmare sätter vi på vår 2,5 åring:

    Soft-shell overall (lätt fleacad på insidan)
    Tunnare fleece overall som mellan lager (Då kan förskolan också strunta i den om det skulle visa sig bli en lite varmare dag)
    Fodrade galonvantar
    Mössa
    Buff
    Allväderstövlar

  • LaFontaine

    Vi kör skaljacka och vindfleece under. Den är enkel att ta bort och ersätta med kofta om det blir varmare på eftermiddagen. Till det kör vi skalbyxor med tunt foder. Just nu fodrade gummistövlar. Antingen tunna ullvantar eller lätt fodrade galonvantar och en tunnare mössa. 
    Förskolan drar ibland på galonbyxorna ovanpå allt om det är alldeles för blött på gården. 

    Vår 2,5-åring har aldrig klagat och förskolan verkar nöjda de också. 

  • närkommertrean

    Vår 2,5-åring har just nu ett fodrat galonställ, fingervantar med ofodrade galonvantar över och gummistövlar med sockor i. Funkar klockrent! Han är lagom varm och kan sitta i vattenpölarna utan att bli dyngsur. När det blir torrare kör vi på skalbyxor och skaljacka från pop eller kax med en vindfleece under jackan om det behövs. Fingervantar, tunn mössa och lite högre skor i gore tex. 5,5-åringen har samma förutom fodrat galonställ utan har istället skalkläder från pop med en vindfleece under. Men han springer mycket mer och är inte intresserad av att bada i vattenpölarna. :)

  • Aniiee
    Mantan skrev 2019-02-26 09:45:44 följande:

    Om ett par veckor när det blir lite varmare sätter vi på vår 2,5 åring:

    Soft-shell overall (lätt fleacad på insidan)
    Tunnare fleece overall som mellan lager (Då kan förskolan också strunta i den om det skulle visa sig bli en lite varmare dag)
    Fodrade galonvantar
    Mössa
    Buff
    Allväderstövlar


    Nyfiken som jag är måste jag fråga: Vad är "buff" för något?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Jagochdublirvi

    Vår fyraåring har följande kläder på förskolan:

    - En vinteroverall från Kaxs. Betydligt billigare än många andra märkesprodukter men som alltid hamnar i topp på ?årets bästa vinteroverall? som brukar komma under hösten.

    - Ett ?vanligt? regnställ utan andningsfunktion, köpt på Lindex eller HM eller kappahl eller liknande. Eller gekås. Eller Coop.

    -Fodrad regnställ. Köpt på Coop.

    -Fodrade regnstövlar, också Coop

    - vinterkängor av Goretex, märke vet jag inte riktigt. Kanske viking eller liknande

    - Tjocka tumvantar

    -Fodrade galonvantar

    Har frågat på förskolan flera gånger om vi behöver komplettera hennes kläder något men de var nöjda med det och sa att det passade bra. En annan förskolelärare berättade en gång att lärarnas skräck är dyrare märkeskläder till barnen (polarn och pyret, me&i, villervalla, desiqual, hummel, helly Hanson etc) då de som personal var orolig för att barnen skulle råka ta sönder plagget av misstag vid lek. Eller att någon ?råkar? ta med sig någon annans kläder. Och för barn är inte andasfunktionen lika viktig som hos mindre barn då de inte svettas på samma sätt

  • Mantan
    Aniiee skrev 2019-02-26 19:50:06 följande:
    Nyfiken som jag är måste jag fråga: Vad är "buff" för något?
    En tub i ett tunnare material som man har istället för halsduk. Skyddar halsen utan att det blir klumpigt. :)
  • Mantan
    Jagochdublirvi skrev 2019-02-26 20:49:05 följande:

    Vår fyraåring har följande kläder på förskolan:

    - En vinteroverall från Kaxs. Betydligt billigare än många andra märkesprodukter men som alltid hamnar i topp på ?årets bästa vinteroverall? som brukar komma under hösten.

    - Ett ?vanligt? regnställ utan andningsfunktion, köpt på Lindex eller HM eller kappahl eller liknande. Eller gekås. Eller Coop.

    -Fodrad regnställ. Köpt på Coop.

    -Fodrade regnstövlar, också Coop

    - vinterkängor av Goretex, märke vet jag inte riktigt. Kanske viking eller liknande

    - Tjocka tumvantar

    -Fodrade galonvantar

    Har frågat på förskolan flera gånger om vi behöver komplettera hennes kläder något men de var nöjda med det och sa att det passade bra. En annan förskolelärare berättade en gång att lärarnas skräck är dyrare märkeskläder till barnen (polarn och pyret, me&i, villervalla, desiqual, hummel, helly Hanson etc) då de som personal var orolig för att barnen skulle råka ta sönder plagget av misstag vid lek. Eller att någon ?råkar? ta med sig någon annans kläder. Och för barn är inte andasfunktionen lika viktig som hos mindre barn då de inte svettas på samma sätt


    Vi använder en del PoP kläder till förskolan spec. på vintern just för att dottern skall få hålla sig torr och varm, har aldrig tänk tanken att det skulle vara "jobbigt" för hennes pedagoger, jag menar jag skickar ju med dom på egen risk och för att det skall användas och slitas... Visst är det tråkigt när saker försvinner men det gör det ju alltid, värst var när någon tog dotterns gosedjur (ganska stor och känd figur, självklart namnad) men det var ju inte personalens fel så vi fick köpa en ny. Fast jag får erkänna att jag skulle bli upprörd om någon stal vinteroverallen... tänk att behöva ta hem barnen utan mitt i vintern... 
  • fizzypop

    man kan ju också använda nylon overall som tar mindre plats

  • Jojjoooo

    Tack för era svar! Kanske är sant med att andningsförmågan inte är lika viktig hos små barn då dom inte svettas på samma sätt. Jag vet inte, är ingen expert ;)

    Som sagt har dagis aldrig klagat på kläderna men är lite av en perfektionist av mig så vill gärna att allt ska finnas och vara perfekt. Nu fick vi hem ett fodrat regnställ häromdagen som ska hänga på dagis, ska även beställa ett ofodrat regnställ som hänger där sen får dom använda hans skaloverall när det är torrt men skitigt ute!

  • Jagochdublirvi
    Mantan skrev 2019-02-27 12:12:27 följande:

    Vi använder en del PoP kläder till förskolan spec. på vintern just för att dottern skall få hålla sig torr och varm, har aldrig tänk tanken att det skulle vara "jobbigt" för hennes pedagoger, jag menar jag skickar ju med dom på egen risk och för att det skall användas och slitas... Visst är det tråkigt när saker försvinner men det gör det ju alltid, värst var när någon tog dotterns gosedjur (ganska stor och känd figur, självklart namnad) men det var ju inte personalens fel så vi fick köpa en ny. Fast jag får erkänna att jag skulle bli upprörd om någon stal vinteroverallen... tänk att behöva ta hem barnen utan mitt i vintern... 


    Om alla föräldrar hade samma inställning som du så skulle säkert personalen garanterat inte heller tycka att märket spelade så stor roll, men tyvärr så håller inte många föräldrar med om att lite svinn får man räkna med. Vänner som jobbar med barn har berättat flera gånger om föräldrar som blivit skogstokiga för att deras barns kläder fått fläckar, blivit hål på när barnet ramlat etc. och då ska man inte tala om kläder som försvunnit! Spela roll om de var namnade eller inte
  • Jemp

    Än så länge vinteroverall de flesta dagarna (fleece eller annan kofta+fuskpolo under) och tjockvantar.

    Fodrade gummistövlar, fodrat regnställ, tunna ullvantar och galonvantar finns också och kommer snart börja användas som standard. Sen lite tjockare skaljacka.

Svar på tråden Ytterkläder på dagis