• ThomasW

    Inte pengar till tandhälsa för alla

    Jönköping tandläkare har slut på pengarna. Eftersom invandrade barn har sämre tänder än svenska skall våra barn inte få samma tandvård längre. Endast "utsatta" barn skall bli kallade regelbundet till kontroll.

    Ser ut som på område efter område går invandrarna förbi kön. Kvar blir vi som betalar.

  • Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla
  • uhsumkat

    Så du kräver vård som du egentligen inte behöver? Du skiter i att andra verkligen behöver vården men det enda du ser är allt du, du, du inte får som andra får?

    Vård får man efter behov. Ge dina ungar godis alla dar i veckan och göm tandborstarna så kommer dina ungar snabbt att få den vård du kräver i egenskap av etnisk svensk.

  • Anna60
    ThomasW skrev 2019-02-26 11:02:10 följande:
    www.jp.se/article/barnens-tandhalsa-ar-samre-.../
    Jag förstår inte problemet? Borsta ditt barns tänder med flour så har du inget problem. Jäkla trams. Vi har väl utbildade föräldrar i Sverige vad gäller våra barns tandhälsa. Vi vet hur man sköter barnens tänder. Mina egna ungar hade inte ett hål! Medan folk från MENA-länderna har ruttna tänder redan vid tio års ålder. Det finns svenska barn också med dålig tandhälsa, vilket beror på okunniga svenska föräldrar. DE barnen får hjälp. 


  • ThomasW
    Anna60 skrev 2019-02-26 11:07:15 följande:
    Jag förstår inte problemet? Borsta ditt barns tänder med flour så har du inget problem. Jäkla trams. Vi har väl utbildade föräldrar i Sverige vad gäller våra barns tandhälsa. Vi vet hur man sköter barnens tänder. Mina egna ungar hade inte ett hål! Medan folk från MENA-länderna har ruttna tänder redan vid tio års ålder. Det finns svenska barn också med dålig tandhälsa, vilket beror på okunniga svenska föräldrar. DE barnen får hjälp. 
    Vi har inte längre råd att kontrollera våra egna barns tänder en gång om året.
    Ja, kalla mig gärna rasist, men jag vill att man skall följa socialstyrelsens hälsoråd

  • Ninjara
    Anna60 skrev 2019-02-26 11:07:15 följande:
    Jag förstår inte problemet? Borsta ditt barns tänder med flour så har du inget problem. Jäkla trams. Vi har väl utbildade föräldrar i Sverige vad gäller våra barns tandhälsa. Vi vet hur man sköter barnens tänder. Mina egna ungar hade inte ett hål! Medan folk från MENA-länderna har ruttna tänder redan vid tio års ålder. Det finns svenska barn också med dålig tandhälsa, vilket beror på okunniga svenska föräldrar. DE barnen får hjälp. 
    Det är inte alltid att det handlar om okunskap eller miss skötsel.

    Har själv grova problem med mina tänder sen barns ben. Missbildningar. Bla tänder som kommit ut med hål. Tänder som varit fel formade. Mina föräldrar och jag blev anklagade av min första tandläkare att vi borstade för dåligt enda tills mina permanenta tänder började komma in och hon skrapade lätt med en vanlig tand skrapa på tanden och fick med sig bitar av tanden. Blev då skickad till överläkaren annan barn enhet. Har i dag 2 par tänder jag faktiskt kan bita i hop med resten har jag ett glapp mellan över och under käke. Har inte fått någon ekonomisk hjälp som vuxen trots att jag har såna missbildningar och har haft räkningar på upp till 25,000kr trotts högkostnads skyddet.

    En situation värd att tänka på:
    Tant Agda 85 år blir hemskickad med ruttnande tänder för att hon inte kan betala. Medans en som varit i sverige en vecka kan få hela käkoperationer betalda.

    Menar inte att det är fel att denna person får det betalt utan undrar varför inte tant agad kan få det också.
  • Anna60

    Saxat från Tandvården Jönköpings län:

    Folktandvården har lång erfarenhet av tandvård för barn och ungdomar. Folktandvården finns med i de nya tändernas alla viktiga skeden - från mjölktänder till kindtänder.


    Folktandvården i Region Jönköpings län träffar barnen redan när de är i ettårsåldern. Kontakten sker antingen på BVC, barnavårdscentralen, eller på folktandvårdskliniken.


    Från tre års ålder kallas de till regelbundna undersökningar. Tandvårdsbesök är gratis till och med det år man fyller 23 år.


    För alla vuxna från 24 år finns sedan Frisktandvård som ett förmånligt erbjudande. Frisktandvård innebär tandvård till fast pris i tre år.


    Tandhälsan hos barn och ungdomar i regionen är bland landets bästa. Det beror inte minst på att Folktandvården i Region Jönköpings län fissurförseglar - plastar - kindtänderna på regionens alla sexåringar och tonåringar. Det gör att tänderna blir lättare att hålla rena.


    Du kan också göra mycket själv för att hålla tänderna rena och hela. Här får du våra bästa råd.


  • ThomasW
    Anna60 skrev 2019-02-26 11:57:42 följande:

    Från tre års ålder kallas de till regelbundna undersökningar. Tandvårdsbesök är gratis till och med det år man fyller 23 år.


    Det beror inte minst på att Folktandvården i Region Jönköpings län fissurförseglar - plastar - kindtänderna på regionens alla sexåringar och tonåringar. Det gör att tänderna blir lättare att hålla rena.


    Ja, och om du läser Jönköpingsposten så ser du att årskontrollerna och lackningen av tänder avskaffas på barn som inte är "utsatta".
  • elsi
    ThomasW skrev 2019-02-26 14:17:48 följande:
    Ja, och om du läser Jönköpingsposten så ser du att årskontrollerna och lackningen av tänder avskaffas på barn som inte är "utsatta".
    I mitt landsting (Sthlm) har man aldrig haft årliga kontroller eller lackning på barn med friska tänder, här har man kontroller vartannat år för alla och fluorlackar endast de som behöver det. Jag tycker att det är högst rimligt att de som har mer problem med tänderna också får mer resurser från tandvården, oavsett varifrån de grupper som har mer behov kommer ifrån.

    De flesta svenskar har goda kunskaper om barnens tänder och sköter dem så att de inte behöver fluorlackas årligen eller ens kontrolleras årligen. Om dina barns tänder är i sånt dåligt skicka att de behöver kontrolleras och lackas årligen kommer de ju att hamna i riskgruppen som erbjuds detta och därmed får ni del av de resurser du efterfrågar. 

    Men att behandla friska tänder och kontrollera dem oftare än forskning visat att det behövs är ju inget annat än resursslöseri. 
  • uhsumkat
    Ninjara skrev 2019-02-26 11:49:40 följande:
    Det är inte alltid att det handlar om okunskap eller miss skötsel.

    Har själv grova problem med mina tänder sen barns ben. Missbildningar. Bla tänder som kommit ut med hål. Tänder som varit fel formade. Mina föräldrar och jag blev anklagade av min första tandläkare att vi borstade för dåligt enda tills mina permanenta tänder började komma in och hon skrapade lätt med en vanlig tand skrapa på tanden och fick med sig bitar av tanden. Blev då skickad till överläkaren annan barn enhet. Har i dag 2 par tänder jag faktiskt kan bita i hop med resten har jag ett glapp mellan över och under käke. Har inte fått någon ekonomisk hjälp som vuxen trots att jag har såna missbildningar och har haft räkningar på upp till 25,000kr trotts högkostnads skyddet.

    En situation värd att tänka på:
    Tant Agda 85 år blir hemskickad med ruttnande tänder för att hon inte kan betala. Medans en som varit i sverige en vecka kan få hela käkoperationer betalda.

    Menar inte att det är fel att denna person får det betalt utan undrar varför inte tant agad kan få det också.
    Hur många nyanlända flyktingar får hela käkoperationer betalda pga karies?

    Annars är det såhär att nyanlända har rätt till akut och nödvändig vård men inget annat. Men att de får omfattande käkoperationer efter en veckas vistelse och att det är många som får det tvivlar jag otroligt starkt på.
    Tror snarare att det är den gamla vanliga SD-propagandan men visst kan jag ha fel men då får du bevisa ditt påstående. 
Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla