• Äldre 26 Feb 12:35
    1697 visningar
    8 svar
    8
    1697

    Tips på lättlästa engelska böcker (13-åring)

    Hej

    Jag vill gärna använda lättlästa engelskspråkiga böcker tillsammans med min 13-åriga dotter för att öva på att läsa/prata engelska med henne. Jag vill stärka hennes uttal och ordförråd på det här viset. Därför efterlyser jag böcker som är enkla utan allt för djupa handlingar eller komplexitet.  Gärna lite tunnare böcker, alternativt med flera olika berättelser i dem.

    Så ös ur er bra tips. 

  • Svar på tråden Tips på lättlästa engelska böcker (13-åring)
  • LFF
    Äldre 26 Feb 14:31
    #1
    gowire skrev 2019-02-26 12:35:50 följande:

    Hej

    Jag vill gärna använda lättlästa engelskspråkiga böcker tillsammans med min 13-åriga dotter för att öva på att läsa/prata engelska med henne. Jag vill stärka hennes uttal och ordförråd på det här viset. Därför efterlyser jag böcker som är enkla utan allt för djupa handlingar eller komplexitet.  Gärna lite tunnare böcker, alternativt med flera olika berättelser i dem.

    Så ös ur er bra tips. 


    Vad gillar hon för typ av böcker? Vilken inriktning? Det är ju stört omöjligt att tipsa om bra böcker när vi alla har så olika intressen.

    Mina första böcker på engelska var David Eddings och serien om Belgarion. Det var jag och en ordbok där jag kollade upp alla ord jag inte kände igen. I början var det jobbigt, sen blev det bättre.

    Sen har du ju hela "chick lit"-genren som inte är direkt känd för att vara svårläst, komplex eller ha speciellt djupa handlingar. Vill man ha "chick lit" med lite deckartouch så är Janet Evanovich att rekommendera. Hennes böcker om Stephanie Plum är underbara.

    Kolla även på tex Amazon och "Young Adult" www.amazon.com/Young-Adult-Teens-Books/b/ref=chp_manbrowse_YA&node=28&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=merchandised-search-leftnav&pf_rd_r=MPDF9C89W09D29YQAEPN&pf_rd_r=MPDF9C89W09D29YQAEPN&pf_rd_t=101&pf_rd_p=66c06a61-5048-4ca9-b16f-77ce19923108&pf_rd_p=66c06a61-5048-4ca9-b16f-77ce19923108&pf_rd_i=4

    Som sagt, även "svårare" böcker blir enklare och roligare om det är något man är intresserad av att läsa. Ett annat tips är att kolla efter vad favoritböckerna på svenska heter på engelska och köpa den engelska upplagan. Då har man hyfsad koll på vad det hela handlar om och kör inte fast lika hårt.
  • Äldre 26 Feb 19:35
    #4
  • Äldre 26 Feb 20:30
    #5
    Diary of a Wimpy Kid och Andy Griffiths Treehouse Collection är lättlästa och roliga.
    Lite mer avancerat, men också på en helt annan nivå innehållsmässigt är
    THE ONE AND ONLY IVAN
    av Katherine Applegate
    ENDER'S GAME
    av Orson Scott Card
    THE HATE U GIVE
    av Angie Thomas
    Dessa är ändå ganska korta och därför inte så avskräckande.
    How to train your dragon är kanske för lite yngre, men roliga och välskrivna.
    Septimus Heap Serien har mina gillat mycket. Väldigt lång dock, men om hon fångas av den så har ni material som räcker länge.
  • Anonym (...)
    Äldre 27 Feb 15:59
    #6

    Test

  • Äldre 27 Feb 16:36
    #5

    Harry Potter-böckerna är klockrena. 

  • Anonym (Maria­)
    Thu 20 Jun 2019 10:07
    #6

    Kan man få fler tips? Min elvaåring har läst många "Dagbok för alla mina fans" på engelska och det var en bra början, just för att han redan läst dem på svenska men gillar dem så mycket att han gärna läser om dem. 

    Han har också läst "Dogman"-serien på engelska, den finns väl ännu inte på svenska. Tips till yngre, då den är i serieform och författaren är jättepopulär i Sverige med sin andra serie om Kapten Kalsong.  Kapten Kalsongböckerna vill dock inte min elvaåring läsa om. 

  • Thu 20 Jun 2019 15:13
    #7
    Anonym (Maria) skrev 2019-06-20 10:07:52 följande:

    Kan man få fler tips? Min elvaåring har läst många "Dagbok för alla mina fans" på engelska och det var en bra början, just för att han redan läst dem på svenska men gillar dem så mycket att han gärna läser om dem. 

    Han har också läst "Dogman"-serien på engelska, den finns väl ännu inte på svenska. Tips till yngre, då den är i serieform och författaren är jättepopulär i Sverige med sin andra serie om Kapten Kalsong.  Kapten Kalsongböckerna vill dock inte min elvaåring läsa om. 


    The 13-Story Treehouse av Andy Griffiths - det är en serie och i samma svårighetsgrad som Dagbok för alla mina fans. 
  • Anonym (A)
    Sat 22 Jun 2019 16:08
    #8

    Kolla efter böcker som hon redan läst på svenska. Då kan det vara böcker på hennes mognadsnivå och en engelska på högre nivå, så hon faktiskt lyfts.

Svar på tråden Tips på lättlästa engelska böcker (13-åring)