• Yrla76

    Nipt i Skåne

    Hej! Vi fick 1:170 på KUB och väntar nu svar på nipt. Är det någon som har gjort nipt i Skåne det senaste året och minns hur lång svarstiden var? Vi håller på att bli galna både jag och min man av denna väntan Gjorde provet för 6 dagar sedan och är nu rädda att det ska ta ytterligare en dryg vecka att få svar. Står 7-14 dagar på hemsidan.

    I Skåne får man det via brev (eller samtal om ngt är fel ) Finns inte den funktionen som tex karolinska har att det laddas upp på ens egen sida.

  • Svar på tråden Nipt i Skåne
  • syntharen

    Jag gjorde nipt i juli förra året och då tog det exakt på dagen 2 veckor. Jag vet inte om semestertider kan spela in dock. Så tyvärr kan du få vänta :-/

  • Yrla76
    syntharen skrev 2019-02-26 17:14:21 följande:

    Jag gjorde nipt i juli förra året och då tog det exakt på dagen 2 veckor. Jag vet inte om semestertider kan spela in dock. Så tyvärr kan du få vänta :-/


    Tack för ditt svar! Två veckor!!! Kom det via post? Hoppas allt gick bra för er!
  • syntharen
    Yrla76 skrev 2019-02-26 18:25:04 följande:

    Tack för ditt svar! Två veckor!!! Kom det via post? Hoppas allt gick bra för er!


    Ja det kom via post. Det gick bra, vi fick göra nipt för att vi fick 1/900-nånting på trisomi 21 och labbet i Lund hade ändrat siffrorna för att göra nipt från 1/500 till 1/1000 för att dom vill få in fler blodprov att analysera (i forskningssyfte och utbildning antar jag). Jag födde en frisk dotter för snart 5 veckor sedan.

    Hoppas allt ser bra ut för er! För mig berättade BM att det var min ålder (39 år) och mina blodprov som drog ner siffrorna. Nackspalten så bra ut. Fick du nån förklaring för dina siffror, det kan ju ge lite hop i så fall.
  • Yrla76

    [quote=79471214][quote-nick]syntharen skrev 2019-02-26 18:48:56 följande:[/quote-nick]Ja det kom via post. Det gick bra, vi fick göra nipt för att vi fick 1/900-nånting på trisomi 21 och labbet i Lund hade ändrat siffrorna för att göra nipt från 1/500 till 1/1000 för att dom vill få in fler blodprov att analysera (i forskningssyfte och utbildning antar jag). Jag födde en frisk dotter för snart 5 veckor sedan.

    Hoppas allt ser bra ut för er! För mig berättade BM att det var min ålder (39 år) och mina blodprov som drog ner siffrorna. Nackspalten så bra ut. Fick du nån förklaring för dina siffror, det kan ju ge lite hop i så fall.[/

    Tack! Det var samma för oss, nackspalten var bra, 1,5 cm och ul såg fint ut. Hon förklarade inte varför vi fick dåligt men jag förstår ju att det var min ålder (snart 43) och blodprovet som drog ner eftersom att det andra såg bra ut.

  • Anonym (Samma)

    Väntar också på svar men lämnade provet igår. Undrar samma sak som du. Hoppas det går bra gör er!!

  • Yrla76
    Anonym (Samma) skrev 2019-02-26 20:42:37 följande:

    Väntar också på svar men lämnade provet igår. Undrar samma sak som du. Hoppas det går bra gör er!!


    Åh, detsamma, hoppas allt går bra!! Vad hade ni för siffror?
  • Anonym (Samma)

    1:350 för trisomi 21. Blodproverna som drog ner för mig. (29 år, normalviktig och normal nackspalt)

  • Slovenka84

    Jag. Var på KUB idag, sen fick jag remiss för NIPT. Gick direkt till lab och tog prover. Så får vänta mina 2 veckor nu...

Svar på tråden Nipt i Skåne