• Emewen

    Konstant kissnödig efter förlossning

    Fick mitt första barn för drygt 4,5 mån sen. I samband med förlossningen blev urinblåsan utsträckt och jag kunde inte kissa. Fick ha kateter och sen gå över till att tappa mig själv. Blev väl normalt efter någea veckor och kändes väl normalt i ytterligare kanske 1-2 veckor. Efter det har åkte jag på en UVI som behandlades, svedan/obehaget försvann men kissnödigheten hänger kvar ännu. Har dubbelkolla med flera urinprov hos mvc och är ingen UVI. Blivit tipsat av uroterapeft att använda lokaltt östrogen vilket jag göra och upplever en viss förbättring men ändå långt ifrån bra. Jag känner mest av kissnödigheten när jag går/står och ibland kan det tom känns helt bra när jag ligger /sitter ned. Känner alltså av det från att jag har kissat tills nästa gång jag kissar. Tycker detta är så märkligt och blir så frustrerad över detta! Vill bara att det ska känns ok med blåsan och man ska kunna ta en promenad utan att känna sig kissnödig hela tiden ???? Även om jag inte har några problem med att hålla mig och försöker se till att toabesöken inte för täta så blåsan blir irriterad över att man springer och små kissar, så är det oerhört frustrerande att känna sig näst intill konstant kissnödig.

    Är det fler som har upplevt en ökad kissnödighet/kännt sig konstant kissnödiga efter förlossning? Gick det över och fick ni någon förklaring till vad det var som orsakade det?

  • Svar på tråden Konstant kissnödig efter förlossning
  • Anonym (Evy)

    Du har inte framfall eller så? Att det liksom ligger å trycker så du känner dig kissnödig fast du inte är det?

  • Emewen

    Nja jag tror inte det i alla fall. Gjorde en undersökning hos uroterapeften för drygt 1,5 mån sedan och hon sa inget om det då, kollade också vilka anteckningar hon hade gjort i min journal online, stod inget om det heller. Hon kollade också så att jag tömde blåsan ordentligt, vilket jag gjorde, och är som jag har förstått det ofta ett symptom om man har framfall. 

  • Evko

    Hej!

    Jag har precis samma besvär som dig. Förlossning oktober 2018. Tio dagar efter förlossningen en ev UVI (oklart om det var det) och sedan dess konstant kissnödighet. Har även fler besvär , tex svårigheter att tömma blåsan och misstänker själv framfall. Jag undrar; har du fått adekvat hjälp/vård eller svar på vad som kan ha orsakat detta? Jag får höra från alla gynläkare att allt ser bra ut trots att det känns helt fel.

    Tacksam för svar och kontakt!

  • Anonym (Hmm)

    Har du fått kontrollera med ett ultraljud om det står urin kvar i blåsan precis efter att du kissat? Kallas bladder Scan och kan göras på VC.

  • Evko

    Ja, det har de kollat och det står urin kvar. Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har eller har haft liknande besvär för mer info/hjälp/hopp om fortsättningen på detta. Som sagt är det en känsla av konstant kissnödighet som är det mest plågsamma.

  • Anonym (Hmm)

    Hur mycket urin står det kvar? Nog måste de kunna remittera dig till uroterapeut/urolog/bäckenbottenenhet (beroende på hur vården ser ut där du bor). Så ska du inte behöva ha det, åtminstone inte utan utredning hos specialenhet. Tror absolut att det finns riktig hjälp att få bara du får träffa någon som är intresserad av att ta reda på vart de ska skicka dig. Du ska kräva bra vård. Läs gärna den utmärkta bloggen Baking Babies som handlar om bäckenbotten och förlossningsskador. Det är en fysioterapeut som skriver bloggen och hon återkommer ofta till att det är viktigt att våga vara en besvärlig patient och be om förnyad bedömning.

  • Emewen

    Hej!

    Vad tråkigt att har att du har samma problem som mig! Det är verkligen fruktansvärt att känn sig konstant kissnödig.

    Jag har fått mäta hur mycket jag kissade under två dygn samt hur mycket som fanns kvar i blåsan efteråt och allt såg bra ut enligt min uroterapeft. Hade visserligen lite urin kvar i blåsan men allt under 1 dl räknas som normalt enligt henne. Hur mycket fanns kvar när du mätte? Är det såpass lite som 1 dl tänker jag att kissnödigheten inte direkt borde bero på det, men är det mer än så, så kan det ju mycket väl vara så att det är ditt problem till att tömma blåsan som ger upphov till kissnödigheten. Vad sa dom när du gjorde undersökningen? Fick du något svar på varför du inte kunde tömma blåsan ordentligt och vilka åtgärder som skulle kunna göras? Du ska ju verkligen inte behöva gå runt och ha det så här!

    För mig har problemen börjat lätta NÅGOT men det är verkligen inte helt bra än. Det stora problemet för mig verkar vara att slemhinnorna har blivit ordentligt sköra, och då även att slemhinnan i urinröret är väldigt skör och lättirriterad. Sen har jag även ett mindre framfall av den främre väggen som kanske bidrar något till att jag känner av kissnödigheten. Dock tycker jag själv att det känns mest i urinröret.

    För mig skulle jag säga att det befinner sig i tre olika lägen. I vissa perioder (allt från en dag till uppemot en vecka) känner jag mig mer eller mindre helt återställd. Sen har jag vissa dagar då jag känna att det antingen känns irriterat eller kissnödigt, men det är så pass milt så att jag inte ens tänker på det när jag pysslar med annat, känner typ av det så pass mycket att det stör lite om jag tar en promenad. Sen är det vissa dagar (som idag) då det känns superirriterat och man helst bara vill ligga på soffan och inte röra sig (för mig blir det hundra gr värre när jag rör mig). Så det är så min situation ser ut just nu. Dock tycker jag att det ändå är en klar förbättring från hur det var när jag skrev det första inlägget. Så jag hoppas på att det så småningom blir helt bra. 

    Du frågar hur man får adekvat hjälp och sök vidare tills du får den hjälp du känner dig nöjd med är egentligen mitt enda tips. Samt försöka vara hård på att du vill ha svar på vad som orsakar problemen samt vad man kan göra åt det. Kanske leta efter någon som är inriktad mot förlossningsskador, beroende på var du bor såklart. Tips på vad du ska be om vid en undersökningen är väl att få krysta (eftersom framfall ibland lägger sig tillrätta och inte syns i gynposition). Sen har jag också uppfattningen om att om det bara är en vägg som buktar lite så verkar många anse det vara helt normalt efter en förlossning och därför inte ens nämner det. Dock kan en buktande vägg/litet framfall fortfarande ge symptom, så att fråga om väggarna buktar kanske också kan vara en idé?

    Andra tankar kring vad som kan ge upphov till kissnödigheten som jag har antingen läst mig till själv eller bollat med min uroterapeft:
    - Nervskada. Kan tydligen ta upp till ett år att läka.
    - Sköra slemhinnor i urinröret. Kan hjälpas/lindras med lokalt östrogen
    - Överspänd bäckenbotten. Kan ge upphov till trängningar samt svårighet att tömma blåsan.
    - Ev. uretrit ? Något jag själv funderar på om jag har en släng av. Dock verkar många ha rätt kraftiga smärtor av det. Men du kan ju googla och läsa om det, och se om det verkar vara nått som stämmer överens med dina symptom. 

    Ibland kan det vara bra att själv ha förslag på vad det kan vara när man går på läkarbesökt har jag märkt, så att dom vet vad dom ska leta efter, eller kan remittera en vidare till rätt vårdgivare.

    Hoppas du fick ut något av det jag skrivit i alla fall. Jag hoppas (och tror) det löser sig för oss!

  • Barnlängtan31år

    Hej!

    Hur har det gått för er?

    Jag fick barn för en månad sedan och har sedan två veckor tillbaka samma problem med att jag konstant är kissnödig när jag går... så fruktansvärt jobbigt!! Jag älskar att gå ut och gå, men det enda jag tänker på är att jag är kissnödig. Ska prata med BM idag och se om jag kan få göra ett test för UVI.

    Hoppas ni har blivit bra!

  • Anonym (uretrit?)

    När jag fick mitt första barn hade jag också så. Fick gå till urolog efter ca 8 mån och de såg inget onormalt. De sa att det kunde vara nervskador som tar tid att läka. Efter nåt år var det borta. 3 år senare fick jag mitt andra barn. Jag hade mkt problem med blåsan under graviditeten då den verkade ligga i kläm. Hade dock inte samma besvär efter förlossningen. Nu sedan några år har jag uretrit. En kronisk inflammation i urinröret. Just varit hos urolog igen...De hittar iaf ingen annan förklaring.

    Det skulle kunna vara det för dig..alternativt nervskador eller att bäckenbotten behöver tränas upp ner. Hoppas det ger sig snart. Det är inte kul att känna av blåsan. :( Har de kollat odling och inte bara sticka?

  • Barnlängtan31år
    Anonym (uretrit?) skrev 2020-03-23 17:09:45 följande:

    När jag fick mitt första barn hade jag också så. Fick gå till urolog efter ca 8 mån och de såg inget onormalt. De sa att det kunde vara nervskador som tar tid att läka. Efter nåt år var det borta. 3 år senare fick jag mitt andra barn. Jag hade mkt problem med blåsan under graviditeten då den verkade ligga i kläm. Hade dock inte samma besvär efter förlossningen. Nu sedan några år har jag uretrit. En kronisk inflammation i urinröret. Just varit hos urolog igen...De hittar iaf ingen annan förklaring.

    Det skulle kunna vara det för dig..alternativt nervskador eller att bäckenbotten behöver tränas upp ner. Hoppas det ger sig snart. Det är inte kul att känna av blåsan. :( Har de kollat odling och inte bara sticka?


    Låter jobbigt för dig! Tänk vad mycket problem det kan bli efter förlossning.

    Usch, hoppas verkligen inte det ska ta sådan tid! Lämnade prov igår för odling, så får se.

    Tack för svar!
  • Htw

    Hej! Gammal tråd, men jag hoppas verkligen nån svarar!! Fick barn för 2 månader sedan . För en vecka sedan började jag känna mig konstant kissnödig. Känner igen mig i det ni beskriver. Fick penicillin för uvi trots inga bakterier. Det gör inte ont. Känner mig ofta inte kissnödig när jag sitter men så fort jag reser mig blir jag kissnödig. Gå i trappor el promenad gör nuförtiden också kissnödig.

    Kissar ofta, har mätt och känner mig kissnödig och ut kommer typ 1 dl el ännu mindre ibland. Jag kan liksom hålla mig längre. Men det är ju inte kul att va kissnödig...

    fick ni nån rätsida på era problem?

  • Barnlängtan31år
    Htw skrev 2020-05-12 15:19:12 följande:

    Hej! Gammal tråd, men jag hoppas verkligen nån svarar!! Fick barn för 2 månader sedan . För en vecka sedan började jag känna mig konstant kissnödig. Känner igen mig i det ni beskriver. Fick penicillin för uvi trots inga bakterier. Det gör inte ont. Känner mig ofta inte kissnödig när jag sitter men så fort jag reser mig blir jag kissnödig. Gå i trappor el promenad gör nuförtiden också kissnödig.

    Kissar ofta, har mätt och känner mig kissnödig och ut kommer typ 1 dl el ännu mindre ibland. Jag kan liksom hålla mig längre. Men det är ju inte kul att va kissnödig...

    fick ni nån rätsida på era problem?


    Hej!

    Exakt samma för mig som jag skrivit ovan. Jag behandlades med tre antibiotika för min UVI som det visade att jag hade. Dock berodde inte mina problem på UVI tyvärr. Jag har gjort en gynundersökning, så bra ut. Inget framfall mer än en lite förslappad slidvägg(som är helt normalt efter förlossning). (Jag fick barn för 3 månader sedan). Mina symtom kvarstår fortfarande, men det har blivit bättre. Läkaren sa att det kommer bli bättre och bättre med tiden. Var troligtvis en komplikation efter min förlossning. Jag kniptränar 3 ggr per dag. Sen smörjer jag med östrogen-kräm två dagar i veckan. Annars är det bara att vänta ut som sagt... :(

    Men det har blivit bättre. Det är bara att hålla ut... Hoppas det går bra för dig!
  • Htw
    Barnlängtan31år skrev 2020-05-26 11:04:08 följande:
    Hej!

    Exakt samma för mig som jag skrivit ovan. Jag behandlades med tre antibiotika för min UVI som det visade att jag hade. Dock berodde inte mina problem på UVI tyvärr. Jag har gjort en gynundersökning, så bra ut. Inget framfall mer än en lite förslappad slidvägg(som är helt normalt efter förlossning). (Jag fick barn för 3 månader sedan). Mina symtom kvarstår fortfarande, men det har blivit bättre. Läkaren sa att det kommer bli bättre och bättre med tiden. Var troligtvis en komplikation efter min förlossning. Jag kniptränar 3 ggr per dag. Sen smörjer jag med östrogen-kräm två dagar i veckan. Annars är det bara att vänta ut som sagt... :(

    Men det har blivit bättre. Det är bara att hålla ut... Hoppas det går bra för dig!
    Hej.

    Tack för svar! Skönt att höra att man inte är ensam. Träffade du en bara en gynekolog eller också en urolog som sa att det skulle bli bättre? Fick du någon förklaring från hen om vad för komplikation? Jag håller på att bli tokig känner jag.
    Jag har varit hos gynekologen som sa att allt såg bra ut och jag fick också östrogenkräm. Men jag känner absolut ingen bättring sedan jag var där. Jag pratade dock med min bm som jag gick till under graviditeten och hon sa att det kan känns som tyngdkänsla eller att det trycker på när allt liksom lägger sig på plats i gen. Jag vet inte om jag helt köper den förklaringen... men å andra sidan lär väl hon ha träffat många nyförlösta genom åren. 

    Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll för dig och tack för svar!
  • Barnlängtan31år
    Htw skrev 2020-05-26 23:10:40 följande:

    Hej.

    Tack för svar! Skönt att höra att man inte är ensam. Träffade du en bara en gynekolog eller också en urolog som sa att det skulle bli bättre? Fick du någon förklaring från hen om vad för komplikation? Jag håller på att bli tokig känner jag.

    Jag har varit hos gynekologen som sa att allt såg bra ut och jag fick också östrogenkräm. Men jag känner absolut ingen bättring sedan jag var där. Jag pratade dock med min bm som jag gick till under graviditeten och hon sa att det kan känns som tyngdkänsla eller att det trycker på när allt liksom lägger sig på plats i gen. Jag vet inte om jag helt köper den förklaringen... men å andra sidan lär väl hon ha träffat många nyförlösta genom åren. 

    Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll för dig och tack för svar!


    Ursäkta sent svar!

    Ja, det är skönt att inte vara helt ensam.

    Jag träffade mödravårdsläkare som gjorde en gynundersökning. Hon sa visste väl inte exakt varför mer än att det beror på förlossningen och att det kommer bli bättre med tiden typ. Slidväggen är lite slapp, så muskulaturen behöver väl komma tillbaka. Jag ska knipa och knipa, blä! Jag har också fått östrogenkräm. Nu efter snart fyra månader är ju tyvärr problemet kvar.. Är ju något bättre, men ändå väldigt störande!! Jag testade att springa i typ 30 sekunder bara för att se hur det kändes här om dagen. Kändes inte alls bra... Verkligen en tyngdkänsla och kissnödighet :( Känns som det kommer dröja läääänge innan det blir som vanligt :(

    Hur känner du det nu då? Fick du rekommenderat knipövningar typ?
  • Htw
    Barnlängtan31år skrev 2020-06-08 12:22:50 följande:
    Ursäkta sent svar!

    Ja, det är skönt att inte vara helt ensam.

    Jag träffade mödravårdsläkare som gjorde en gynundersökning. Hon sa visste väl inte exakt varför mer än att det beror på förlossningen och att det kommer bli bättre med tiden typ. Slidväggen är lite slapp, så muskulaturen behöver väl komma tillbaka. Jag ska knipa och knipa, blä! Jag har också fått östrogenkräm. Nu efter snart fyra månader är ju tyvärr problemet kvar.. Är ju något bättre, men ändå väldigt störande!! Jag testade att springa i typ 30 sekunder bara för att se hur det kändes här om dagen. Kändes inte alls bra... Verkligen en tyngdkänsla och kissnödighet :( Känns som det kommer dröja läääänge innan det blir som vanligt :(

    Hur känner du det nu då? Fick du rekommenderat knipövningar typ?
    Hej,
    Störande att de inte kan säga vad det är tycker jag. Jag har också varit på både urogyn och min mvc bm. Gynekologen på urogyn sa att allt såg bra ut, hon sa att jag inte har framfall. Medan min bm sa att allt såg bra ut men att jag har tendens till framfall , fast det nog mest beror på dålig bäckenbottenmuskulatur.
    Jag har också fått ovesterin, kanske det hjälpte lite, lite. 
    Min bm sa att jag måste, måste knipa mkt. Jag har laddat ner appen tät och försöker komma ihåg att göra. Det känns så tröstlöst bara eftersom jag vet att det inte hjälpt innan att knip, jag har ändå kissat på mig när jag sprungit. (har två barn sedan innan) Men den här känslan av konstant kissnödighet är för mig ny.
    Min bm sa att jag ska knipa massor, men att jag inte heller ska vänta för länge innan jag söker för det. Först måste man ju sluta amma dock.

    Så det är väl bara att knipa på och hoppas det lättar när vi slutar amma (ammar du?)
  • Barnlängtan31år
    Htw skrev 2020-06-11 00:24:39 följande:

    Hej,

    Störande att de inte kan säga vad det är tycker jag. Jag har också varit på både urogyn och min mvc bm. Gynekologen på urogyn sa att allt såg bra ut, hon sa att jag inte har framfall. Medan min bm sa att allt såg bra ut men att jag har tendens till framfall , fast det nog mest beror på dålig bäckenbottenmuskulatur.

    Jag har också fått ovesterin, kanske det hjälpte lite, lite. 

    Min bm sa att jag måste, måste knipa mkt. Jag har laddat ner appen tät och försöker komma ihåg att göra. Det känns så tröstlöst bara eftersom jag vet att det inte hjälpt innan att knip, jag har ändå kissat på mig när jag sprungit. (har två barn sedan innan) Men den här känslan av konstant kissnödighet är för mig ny.

    Min bm sa att jag ska knipa massor, men att jag inte heller ska vänta för länge innan jag söker för det. Först måste man ju sluta amma dock.

    Så det är väl bara att knipa på och hoppas det lättar när vi slutar amma (ammar du?)


    Hej!

    Nej, den känslan av kissnödighet har inte jag heller varit med om tidigare. Jag har trots att jag inte har barn sedan tidigare haft problem med urinläckage vid intervaller och vissa hopp. Så är svag från början liksom. Däremot märker jag nu en stor skillnad sedan jag slutat amma faktiskt. Tycker inte att jag är lika slapp heller. Jag slutade amma för drygt en månad sedan (ofrivilligt dock) och det blev successivt bättre ju mindre jag ammade faktiskt. Verkar hänga ihop mycket i mitt fall iaf. Jag känner av det fortfarande, men upplever det inte alls lika besvärande. Hoppas det är så för dig också!
Svar på tråden Konstant kissnödig efter förlossning