• sandranoren

    Missfall? Hjälp!

    Jag är gravid i vad jag tror är vecka 9, ca 8+4. Enligt mena ska jag vara i vecka 11, 10+2, men då jag gick på minipiller och missade piller, tror jag vecka 9 stämmer mer överens med missat piller, eventuell ägglossning ich positivt test. Hur som!

    För en vecka sedan började jag blöda lite grann, alltså i vecka 7+4. Jag var inte så orolig då jag även blödde till och från med mitt andra barn. Detta är tredje graviditeten.

    Men igår runt 17 känner jag hur det ?rinner till? ich jag får gå på toaletten. Där sitter jag i några minuter under tiden som det rinner ganska mycket blod. Lite levrat, men mest är det bara blod som rinner. Det avtar lite, jag tar ny binda, äter med familjen. Går på toa för att kolla läget och fet rinner väl en del blod när jag sitter på tian, men det forsar inte. Lögger ena barnet och sedan tittar jag och sambon på tvn. Runt 21 gick jag på toa och ut kommer en klump, platt men stor som en halv handflata ungefär. Efter det slutar jag i princip blöda. Tog en ny binda när jag la mig vid 22, och när jag vaknade idag hade det inte kommit något i den. Kom lite blod på pappret efter jag torkat mig, och sedan tog jag en ny binda efter jag duschat vid 9 och jar haft samma binda hela dagen och det enda som kommit i den är som en liten brun/röd flytning.

    Jag har inte haft det minsta ont. Alltså inte ens pyttelite. Har känts mig precis som vanligt. Har iofs inga andra direkta gravidaymptom heller.

    Så, jag räknar det ju som ett missfall, men blir ändå inte klok på det. Bör jag inte blöda mer/längre? Borde jag inte haft ont?

    Hur har era missfall betett sig?

  • Svar på tråden Missfall? Hjälp!
  • BambiM

    I min nuvarande graviditet småblödde jag från och till från vecka 7 ungefär. Vid v 11-12 hade jag en rätt så rejäl blödning (men inga klumpar eller smärta). Åkte in till kvinnokliniken men de ville inte göra någon undersökning då jag några dagar efter skulle göra Kub-test. På kub-testet fanns ett levande foster och allting såg bra ut, barnmorskan kunde eventuellt se ett blåmärke på moderkakan (tror jag det var) där blödningen kunde komma ifrån. Några dagar efter var jag i en butik och kände plötsligt hur något ploppade ur mig. Började störtblöda genom binda och byxa och fick åka in till akuten. Kom rätt stora klumpar när jag satte mig på toa, men jag hade ingen smärta alls mer än lite värk. När de gjorde ultraljud såg allting bra ut med fostret och därefter började blödningarna avta och har nu försvunnit helt. Är i vecka 23 nu och bebisen mår hur bra som helst! Så det behöver verkligen inte vara missfall. De gånger jag haft missfall har det gjort rejält ont i samband med att blödningen satt igång.

    Hoppas allt går bra!

  • sandranoren
    BambiM skrev 2019-02-26 20:50:05 följande:

    I min nuvarande graviditet småblödde jag från och till från vecka 7 ungefär. Vid v 11-12 hade jag en rätt så rejäl blödning (men inga klumpar eller smärta). Åkte in till kvinnokliniken men de ville inte göra någon undersökning då jag några dagar efter skulle göra Kub-test. På kub-testet fanns ett levande foster och allting såg bra ut, barnmorskan kunde eventuellt se ett blåmärke på moderkakan (tror jag det var) där blödningen kunde komma ifrån. Några dagar efter var jag i en butik och kände plötsligt hur något ploppade ur mig. Började störtblöda genom binda och byxa och fick åka in till akuten. Kom rätt stora klumpar när jag satte mig på toa, men jag hade ingen smärta alls mer än lite värk. När de gjorde ultraljud såg allting bra ut med fostret och därefter började blödningarna avta och har nu försvunnit helt. Är i vecka 23 nu och bebisen mår hur bra som helst! Så det behöver verkligen inte vara missfall. De gånger jag haft missfall har det gjort rejält ont i samband med att blödningen satt igång.

    Hoppas allt går bra!


    Åh, är det sant?! Grattis till dig! Och vad skönt att allt verkar gå bra för dig. Detta gjorde såklart att hoppet stärktes lite. Mitt huvud säger missfall, men magkänslan säger att jag inte ska sluta hoppas riktigt än. Även om jag ställer in mig på missfall för att liksom förbereda mig. Detta är tredje graviditeten/barnet. Och det var inte alls planerat, men lika önskat för det. Så om det var ett missfall kommer det såklart ändå kännas lite sorgset när vi äl får missfallet konstaterat. Har ett ul bokat om 3,5 vecka, som min bm sa att jag får ha kvar om jag inte får tid hos gyn. Men att gå i 3,5 vecka i ovisshet kännns ju som tortyr..
  • sugermountain

    Hej hur har det gått för dig? Om jag var i din sits hade jag tagit ett gravtest för att se om det ger ett svagare positiv än när du testade första gången. Själv har jag råkat ut för blödningar som både slutat bra och dåligt men inget riktigt som du beskriver. Håller tummarna att det gått bra för dig!

  • ballerinakakaoreo

    Gravtest kommer fortfarande att visa starkt positivt, hormonerna försvinner inte så fort. Jag tycker att du borde ringa och förklara läget och be om ett ultraljud för att se hur det ser ut. När jag fick mitt missfall fick jag först kraftiga blödningar och dessa i sin tur blev till levrade klumpar som blev otroligt stora och ploppade ut, då hade inte fostret kommit ut än och det gjorde ont.

    Eftersom du inte hade ont tror jag mer på att det bara är levrat blod och att livmodern kanske behövde blöda ur sig, efter den klumpen så var kanske allt tömt och därför slutade blödningen. Jag är ingen expert, men jag skulle tro att det faktiskt inte var ett missfall. Men snälla boka in ett ultraljud och förklara sin situation ordentligt så de tar dig på allvar! 

  • sugermountain

    Hmm jag har haft många missfall och vet inte om jag håller med dig riktigt. För mig så har gravtest bara varit svagt positivt eller negativt ganska snart efter blödning med klumpar. Det är förstås något som varierar mellan olika kvinnor men får du ett svagt positiv så är det en indikation på att allt kanske inte är som det ska. Hoppas det inte är fallet för dig!

  • ballerinakakaoreo
    sugermountain skrev 2019-03-07 22:28:59 följande:

    Hmm jag har haft många missfall och vet inte om jag håller med dig riktigt. För mig så har gravtest bara varit svagt positivt eller negativt ganska snart efter blödning med klumpar. Det är förstås något som varierar mellan olika kvinnor men får du ett svagt positiv så är det en indikation på att allt kanske inte är som det ska. Hoppas det inte är fallet för dig!


    Ja det varierar nog som med allt annat, mina graviditetstest visade starkt en månad efteråt vilket gjorde att jag trodde att jag var gravid direkt igen och blev besviken sen när jag såg att de började bli svagare. TS kan ju alltid testa och se! Håller tummarna i vilket fall
  • Fallon

    Hur har det gått för er? Jag är i samma situation just nu och skulle verkligen behöva höra lite positiva historier :(

Svar på tråden Missfall? Hjälp!