Forum Vikt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Häng med på min viktresa, nu kör vi på allvar!

    Ons 27 feb 22:28 Läst 0 gånger Totalt 124 svar
    Visar endast inlägg av Deacon - Visa alla inlägg
  • Ons 27 feb 22:28 #3

    Jag följer gärna tråden.

    Vill inte vara motivationsdödare men har lite tvivel kring ditt tänkta upplägg. Beträffande din kost så skulle jag säga att ditt kaloriunderskott är alldeles för stort relativt din BMR. Resultatet kommer troligen bli att du minskar en del av både fett och muskelmassa trots träningen. För att minimera minskningen av muskelmassa bör man ligga på kanske 20% underskott vs BMR (ofta runt 500 cal/dag), styrketräna och äta minst 2g protein per kg kroppsvikt. Tror inte du kommer i närheten av 165 g protein per dag med den kosten. Kalorimängden från 165 g protein är dessutom cirka 660 cal. Du har alltså inte många cal över att lägga på fett (som är nödvändigt för att kroppen ska fungera) eller kolhydrater om du håller fast vid 750 cal/dag. Risken är istället att du får en jojobantning.

  • Ons 27 feb 23:17 #8
    Novis skrev 2019-02-27 23:03:06 följande:

    Jo jag förstår hur du tänker, men nu e jag iaf jättenöjd med mitt schema, jag gillar broccoli

    Och mina shakes är riktigt goda. Hittils mår jag prima!

    Absolut följ mig gärna, lovar att icke slarva med uppdateringen. Här är det seriöst!


    Ok... du får hojta ifall du vill ha förslag på annat upplägg senare...

    Lycka till!
  • Mån 4 mar 12:37 #13

    Bra jobbat där

    Hur har du det med energinivån i kroppen?

  • Ons 13 mar 19:56 #35 +1

    Kämpa på. Viktminskningen går inte linjärt nedåt utan i perioder. Ibland minskar man mer och ibland når man en platå. Bara att fortsätta men upplever man en långvarig platå så har kanske kroppen vant sig vid förutsättningarna och då bör deasa ändras på något sätt.

  • Fre 15 mar 20:01 #40
    El4nd3r skrev 2019-03-15 16:51:26 följande:

    Startvikt: 82,6 den 11/3

    Nuvarande vikt: 81,8

    Viktminskning hittills: 0,8 kg.

    Mått runt midjan: 93cm

    Mått runt naveln/magen: 103cm

    Trevlig helg


    Bra start
  • Fre 22 mar 21:21 #45
    El4nd3r skrev 2019-03-22 18:50:28 följande:

    Va duktiga ni är :) Hejja! Här är mitt resultat denna v...

    Startvikt den 11/3: 82,6 kg

    Nuvarande vikt: 80,4 kg

    Viktminskning hittills: 2,2 kg

    Midjemått start: 93cm

    Midjemått nu: 86cm

    Mått runt mage/naveln start: 103cm

    Mått runt mage/naveln nu: 101cm

    Trevlig helg 


    Snyggt! Verkar som att du snart får köpa nya byxor med tanke på minskningen av midjemåttet.
  • Mån 25 mar 22:30 #48

    Det är bra med självinsikt, ansvarstagande och en positiv inställning. Den här veckan kommer att bli toppen för dig med nya tag. Lycka till!

  • Tis 26 mar 13:03 #51
    Anonym (Bumbum) skrev 2019-03-26 11:41:05 följande:

    Hej!

    Har letat efter inspiration om viktresultat och verkar äntligen ha hittat en pågående tråd ????

    Bakgrund - har varit vältränad hela min ungdom / tonår ända tills jag fick mina barn. Har efter sista barnet som är född 2014 gått upp ca 40kg. Nu är de STOPP och nya tag, har insett att jag aldrig kommer kunna äta som innan (kunde äta allt och ändå hålla vikten eftersom jag var i ständig rörelse) nu är jag i princip är stillasittande 9 timmar per dag pga arbete????

    Mitt fokus är att äta ca 1000-1200kcal per dag, utesluter helt socker och kolhydrater i form av bröd, pasta,potatis m.m. Dricker en slanka choklad dryck per dag till lunch och varierar middagen med typ broccoli, ägg, kyckling, grönsallad & tonfisk. När sötsuget blir för jobbigt äter jag inlagda rödbetor eller feferoni eftersom de är relativt kcal snålt. Är i ketos. Motion är hittills endast raska promenader 4 ggr/ veckan men så snart jag blir lättare blir det löpning men är för tjock och otränad förtillfället och vill inte riskera ev skador genom att ta i för mycket i början.

    Jag började min resa 2/3 med startvikt 108,7 till mina korta 165 cm.

    Vecka 1 = 2,6

    Vecka 2 = 2,0

    Vecka 3 = 1,1

    Nuvarande vikt = 102,5 kg

    Vikt för vecka 4 blir på lördag, då jag började en lördag ????

    Jag har eeeeeeen lång resa framför mig ???? planen är dock att efter ca 4 månader gradvis öka kaloriintaget till 1500kcal. Har även tjatat till mig en provtagning som ska göras i maj för att kontrollera att alla värden är OK eftersom det är en rätt strikt ?kosthållning? jag för.


    Lycka till Bumbum. Bra start de första 3 veckorna. Kör hårt
  • Tis 26 mar 18:40 #54
    Erica94 skrev 2019-03-26 18:16:30 följande:

    Försöker gå ner i vikt men stått stilla i 2-3 veckor nu, så kikade här för att få lite motivation. Jäklar vad duktiga många är, men en del låter tyvärr väldigt extrema.

    Startvikt 64,5 kg

    Nuvarande vikt 60.0 kg

    Målvikt 52,0 kg


    Du har ju redan avverkat 1/3 av din resa... Bra jobbat!

    Viktminskning går ofta lite intervallartat och ibland når man en platå. Detta gäller särskilt om man, som i ditt fall, inte har så jättemycket att gå ner. Som någon sade.. Det största är inte att falla utan att resa sig efter varje fall... Bara på det igen för det är inte game over förrän du ger upp... och det gör du inte eller hur? En taktik är också att ändra lite i upplägget om man känner att man inte längre får samma resultat.

    Lite funderingar....

    Hur mycket äter/dricker du en genomsnittlig dag och hur mycket rör du dig? Hur lång är du?
  • Tis 26 mar 20:14 #56
    Erica94 skrev 2019-03-26 19:48:14 följande:

    Ser man det så, så låter det ju väldigt positivt! Hur länge bör en platå hålla, månader eller kommer de vara över snart?! Absolut, jag ger mig inte men det är sååå tråkigt utan framsteg. Har försökt lägga in mer frukt och grönt nu senaste veckan, hoppas på resultat.

    Jag ligger på ca 1100-1200 kalorier, vilket kan tyckas lite men har alltid legat lågt. Jag fyra mål om dagen och normal kost. Dock ganska lite frukt och grönt, vilket jag försöker ändra på. Dricker också väldigt dåligt, tyvärr. Obefintlig motion ungefär, stillasittande jobb och två småbarn gör de svårt att hinna med.

    Jag är 165cm och min normalvikt (innan 2 barn) låg runt 50-52kg.


    Det är olika... men det bör inte vara flera månader iaf givet att du inte fuskar med maten under tiden. Skulle förstås vara bra om det hade varit möjligt för dig att få in ett par träningspass (gärna styrka för det ökar förbränningen rejält) eller kanske ett par promenader/vecka i raskt tempo. Orken är ofta inte på topp när barnen är små men för att få mer energi måste man spendera energi och givetvis sköta maten. Litet moment 22 där... En annan sak du skulle kunna testa är att portionera ut maten på 6 istället för 4 tillfällen. Då får du ett jämnare blodsocker under dagen samtidigt som du ändrar det kroppen har anpassat sig till... Bra om du får i dig mkt protein också för det minskar nedbrytningen av muskler vilket ofta sker när man har ett kaloriunderskott, särskilt om man inte tränar styrka samtidigt.

    Enträgen vinner och med rätt mindset kommer du att nå dina mål. Hade det varit lätt hade ju alla gjort det, eller hur
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Svara i tråden...

Innehåll